Bmw r850r vs r1150r

Hojåkarn

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2023
Hoj
Bmw r850r och Honda varadero xl125v
Hej, jag ska ta A2 kort i sommar och ska köpa en hoj som jag ska strypa. Jag kommer välja mellan bmw r850r och r1150r. Jag har tagit reda på att den större har ca 20 nm och 7 hk mer samt lite större kubik. Frågan är då hur stor skillnad kommer den större vara i styrka och acceleration om jag stryper den större jämfört med den mindre?
 
Nu vet jag inte hur det är att strypa en BMW? Har du kollat upp det?
Sedan har BMW servoassisterade bromsar (el-hydrauliskt) dyrt om det krånglar.
Om du tittar på BMW välj en utan detta bromssystem.
 
Hej, jag ska ta A2 kort i sommar och ska köpa en hoj som jag ska strypa. Jag kommer välja mellan bmw r850r och r1150r. Jag har tagit reda på att den större har ca 20 nm och 7 hk mer samt lite större kubik. Frågan är då hur stor skillnad kommer den större vara i styrka och acceleration om jag stryper den större jämfört med den mindre?

A: Byt nick. Att åka hoj är det säkraste sättet att bli ihjälkörd av någon som åker bil.

B: Du har låst in dig på märke och modell, har en bortre parentes när du skall köra upp och är på väg in i en knipa.

BMWs gamla oilheads är just gamla nu.
Skicket på dem kan variera stort, likaså priserna. Är det en sådan man vill ha så letar man i månader efter rätt exemplar.
Det är inget man ger sig på med uppkörningen för dörren.

Bredda din sökning, och ha fokus på en lämplig hoj att klara din uppkörning på.
Den hojen kan du sedan köra land och rike kring på för att hitta din drömhoj.

C. På din egentliga fråga har jag inget konkret svar, mer än att jag ägt och kört en 1150 och trivts med det härliga vridet.
Har även kört en 850 och blivit besviken.
Skillnaden mellan modellerna är större än siffrorna anger.


Välkommen till forumet.
 
Hej, jag ska ta A2 kort i sommar och ska köpa en hoj som jag ska strypa. Jag kommer välja mellan bmw r850r och r1150r. Jag har tagit reda på att den större har ca 20 nm och 7 hk mer samt lite större kubik. Frågan är då hur stor skillnad kommer den större vara i styrka och acceleration om jag stryper den större jämfört med den mindre?
Finns det godkända strypningssatser till dessa? Har inte hört talas om det.
Är du ute efter just BMW så finns satser för att strypa F-modellerna

Och som sägs ovan - undvik modellerna med servoassist. ABS. Det systemet försvann ngn gång mellan 2010-2020 tror jag.
På tidiga 1150 finns en viss risk för splinehaveri utgående axel - svårt att identifiera förrän det går sönder o hojen slutar driva
(dåliga filmer, men om du orkar se dem så tror jag du förstår problemet)
 
Nu vet jag inte hur det är att strypa en BMW? Har du kollat upp det?
Sedan har BMW servoassisterade bromsar (el-hydrauliskt) dyrt om det krånglar.
Om du tittar på BMW välj en utan detta bromssystem.
Strypkitet stryper så att man inte kan gasa fullt, allstå gasvajern. Den begränsar vridet på gasrullen.
 
1150 är en trevlig hoj med bra vrid, lämpliga utväxlingar och mycket god körbarhet. 850 är betydligt sämre på alla punkter. Förvånansvärt nog.

BMW-s servobromsar fanns mellan 2001 och 2006. De är mycket effektiva och trevliga på många sätt, men kräver regelbundna bromsvätskebyten och bra batteri för att fungera väl. Förr kostade en ny servoenhet 25.000 på BMW och då skapades ryktet, idag kostar det 3-4.000 för en utbytesservo så det kan man om inte bortse ifrån så åtminstone prioritera ned på listan över baksidor.
Uppsidan är enkelhet i övrigt att göra service själv, bekväm på långtur, hanterbar i stan, handtagsvärmare osv som standard samt en hoj som i grunden är välkonstruerad. Kolla på 1100R också, du får femväxlad låda, 5 hk mindre och slipper risk för läckande hydraulkoppling. Man saknar inget av det…

Med det sagt så finns det lämpligare hojar att strypa till A2 och sök en hoj som antingen redan är strypt eller som det finns färdiga strypsatser till, inkl typintyg. Väl investerade 1500kr eller vad de kan kosta.
 
A: Byt nick. Att åka hoj är det säkraste sättet att bli ihjälkörd av någon som åker bil.

B: Du har låst in dig på märke och modell, har en bortre parentes när du skall köra upp och är på väg in i en knipa.

BMWs gamla oilheads är just gamla nu.
Skicket på dem kan variera stort, likaså priserna. Är det en sådan man vill ha så letar man i månader efter rätt exemplar.
Det är inget man ger sig på med uppkörningen för dörren.

Bredda din sökning, och ha fokus på en lämplig hoj att klara din uppkörning på.
Den hojen kan du sedan köra land och rike kring på för att hitta din drömhoj.

C. På din egentliga fråga har jag inget konkret svar, mer än att jag ägt och kört en 1150 och trivts med det härliga vridet.
Har även kört en 850 och blivit besviken.
Skillnaden mellan modellerna är större än siffrorna anger.


Välkommen till forumet.
Ok, bra att veta!
 
850 väger 20 kg mindre än 1150. Jag hade valt den lättare (en tung hoj med låg effekt gör ingen glad).
 
Hej, jag ska ta A2 kort i sommar och ska köpa en hoj som jag ska strypa. Jag kommer välja mellan bmw r850r och r1150r. Jag har tagit reda på att den större har ca 20 nm och 7 hk mer samt lite större kubik. Frågan är då hur stor skillnad kommer den större vara i styrka och acceleration om jag stryper den större jämfört med den mindre?
Utmärkt val av A2! 850 eller 1150 , marginell skillnad vid 35kw. Strypningssats finns på MCkompaniet och ligger på 1495 inkl besiktningsintyg. Lättkörd och pålitlig vid uppkörning 👍
 
Teoretiskt skulle ju en 1150 kunna ge lite mer vridmoment än en 850 efter strypning tack vare större motorvolym vilket kan tala till dess fördel.
Å andra sidan ligger väl 850 bättre till i pris då de är mindre eftertraktade (som full effekts hoj). Skall man ändå strypa så skulle jag rekommendera 850.

Btw , varför skulle torrlamellen påverka krypkörning? inget jag märkt med mina bmw. Däremot ser jag den låga tyngdpunkten på r-modellerna som en klar fördel vid manöverprov.

Splines problemen kan ofta härledas till körning i för låg fart på hög växel så motorpulserna hamrar sönder splines snarare än buskörning och wheelies, vanligare problem på rt- än s- modellerna typ. 850 modellerna borde därmed ha mindre risk för detta.
 
Det är inte skitenkelt att köra lågfartbanan med BMW:s torrlamellkoppling. Vet efter att ha försökt på en r1200r.
Tog mitt kort på en r80/7 från 1978 med eftermonterad helkåpa och packväskor. Det är som med allt annat, det handlar om övning.

Har du problem att klara uppkörningen så behöver du öva mer. Enkelt😁
 
Får man verkligen riktigt körkort om man kör upp på en Mt-07? Om man blir sedd på en?
Ja, enligt regelverket krävs inget mer. Förstår inte vitsen med att göra det svårare för sig än man måste vid körkortstagandet.

Dessutom är MT-07 en lätt, smidig, rolig och väldigt driftsäker hoj. Annat kan väl sägas om de föreslagna i tråden bevisligen.

Jag hade aldrig valt att göra uppkörningen i en Volvo Viking även fast jag kan köra en när jag kan välja en FH16 med I-shift. Work smarter, not harder.:tummenupp
Har aldrig fattat detta med att köpa en speciell cykel för uppkörning. Köp en hoj du vill ha och lär dig hantera den!
Nej, ibland har vissa svårt för att förstå saker:jisses
 
Ja, enligt regelverket krävs inget mer. Förstår inte vitsen med att göra det svårare för sig än man måste vid körkortstagandet.

Dessutom är MT-07 en lätt, smidig, rolig och väldigt driftsäker hoj. Annat kan väl sägas om de föreslagna i tråden bevisligen.

Jag hade aldrig valt att göra uppkörningen i en Volvo Viking även fast jag kan köra en när jag kan välja en FH16 med I-shift. Work smarter, not harder.:tummenupp

Nej, ibland har vissa svårt för att förstå saker:jisses
Tyvärr lite för sent för mig, men det skulle vara rätt kaxigt att komma med en Volvo Viking Terräng vid uppkörningen för C-kort. Tyvärr faller en Volvo Viking vid uppkörning då det är krav på bilbälte.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top