BMW R850R, trög växellåda

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Hej,

BMW R850R (00a) där växellådan stundtals inte vill samma sak som jag. Växlarna kan vara rent utsagt tröga att peta i och ibland släpper jag kopplingen för att åter dra in den igen i hopp om enklare växlingar. Detta koncept fungerar vid ytterst få tillfällen. Därtill kan nämnas att det enbart sker vid nedväxlingar.

Till detta har jag dubbelkollat motoroljan som mäter stadiga nivåer, inget konstigt där. Är detta någonting som andra råkat ut för alternativt någon som sitter inne på en lösning?

Tack

Motorolja? Den har separat växellådsolja. Hade en R1150 där växellådan betedde sig liknande din, bytte växellådsolja och det lösta problemet.

Last edited:
Som föregående talare nämnde så är nog ett byte till en ny och fin växellådsolja inte en dum idé. Finns ju även ett märkesspecifikt forum där du bör kunna hitta mer info.

Och du har kollat/smörjt länkaget mellan pedal och låda så det går lätt och inte tar emot nånstans?
(förutsatt att sånt finns på tüska maskiner, mina referenser är på andra sidan alperna)

Sen får man ju inte glömma att BMWs växellådor på i vart fall deras R modeller inte är de smidigaste i universum ;)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back