BMW R75/6 CaféR

Det väger ca 700gram, original som satt i BMW´n vägde 7kg!

Jag beställde mitt från USA och den fastnade så klart i tullen, så totalt hamnade det på ca 1800kr.
 
Det väger ca 700gram, original som satt i BMW´n vägde 7kg!

Jag beställde mitt från USA och den fastnade så klart i tullen, så totalt hamnade det på ca 1800kr.

Då ligger det på samma vikt och pris som ett Shoair som jag har
 
Med längden på grenröret och placeringen av ljuddämparna så har dom sett lite hängiga ut, enda sättet att ändra på vinkeln var att förlänga grenröret.

Jag lägger ingen stor energi i finish på detta då grenrören är rostiga och buckliga, tänker köra med avgasbandage i sommar. Blir nog nytt avgassystem senare. Är ändå rätt sugen på att göra ett högt draget.

IMG_5915.jpg

IMG_5916.jpg

Bamse rullen med rostfri tråd!
IMG_5918.jpg

IMG_5921.jpg

Ska svetsa fästen på ljuddämparna innan jag kan provmontera.
 
Hade en fantasi om att jag kunde plasta en sadelbotten. Gick inte alls. men ni kan ju njuta av bilderna om ni vill! hehe

IMG_5907.jpg

IMG_5908.jpg

IMG_5909.jpg

Tanken med kartonginlägget var att ge plats under sadeln för att häfta lädret.
IMG_5913.jpg

IMG_5917.jpg

hur som, så gick det inte alls. vi fick inte alls glasfibern och epoxin att formen så nu är jag tillbaka på ruta ett.
 
Last edited:
Vad var det som felade med plastningen? såg ut som en bra start. När jag gjorde min glasfibersadel så limmade jag fast lädret med kontaktlim och det blev faktiskt riktigt bra.
 
I fredags gjorde jag klart avgassystemet

Här är sista bilden på hojen som ihopmonterad innan rivning startar!
IMG_5922.jpg

IMG_5925.jpg

Var dock tvungen att bocka om centralstödet något för att gå fritt mot ljuddämparna.
IMG_5933.jpg
 
Idag började jag plocka ner hojen.

IMG_5935.jpg

IMG_5937.jpg

Fick riktigt smidigt att få ur motorn med min lilla Telfer och balansplock. :tummenupp
IMG_5947.jpg

IMG_5950.jpg

Tada!! Helt nedplockad och uppställd på arbetsbänken :banana
IMG_5956.jpg

Alla lösa delar är nedplockade och sorterade i platslådor.
IMG_5957.jpg

Ramen står nu redo för färdigsvetsning.
IMG_5958.jpg

Blir inga större motorjobb denna säsong, blir nog en grovtvätt och oljebyte. Sen ska den konverteras till brytarlös tändning.Har ju bara gått ca 8000 mil så den är ju knappt inkörd! :rolleyes:
IMG_5960.jpg
 
Ja i veckan har ramarbetet fortskridit.

Jag bombar med bilder om ni inte misstycker. Lite tyst i tråden? Är det några som läser? :confused:

IMG_5983.jpg

IMG_5984.jpg

IMG_5977.jpg

IMG_5978.jpg

IMG_5979.jpg

IMG_5985.jpg
 
Allt som inte är svart på ramen är antingen borttagna fästen, nya fästen eller någon annan form av ombyggnad/förstärkning så det har blivet några meter svetstråd på denna ram! Nästa bygge vill jag verkligen skaffa mig en TIG, allt på denna är svetsat med MIG, lite halvsvårt att få snyggt måste jag säga.

IMG_6000.jpg

IMG_6001.jpg

IMG_6004.jpg

IMG_6005.jpg

IMG_6008.jpg

IMG_6012.jpg

IMG_6013.jpg

IMG_6014.jpg
 
Det blir riktigt ballt, det här! Jättefint arbete! :tummenupp
 
Tack ska ni alla ha! Det är faktist lite roligare att fota och lägga upp bilder om man får lite respons! :)
Dr_C du är min idol :Bugar


Nu ligger ramen i bagaget i bilen! Hoppas jag kan lämna den till lackeraren i morgon!

Har ni några förslag på färgtema på tank och bakdel? Har lagt upp en bild på Photoshop tråden och fått ett förslag som är riktigt snyggt. :tummenupp
 
Ser fint ut! Men jag skulle vinklat upp ljuddämparna lite mer..
Motorn ser tung ut, är den det?
 
Ja i veckan har ramarbetet fortskridit.

Jag bombar med bilder om ni inte misstycker. Lite tyst i tråden? Är det några som läser? :confused:

Vi är nog många som läser, men vi är stumma av beundran. Blir riktigt fint det här. :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top