BMW R75/6 CaféR

Tack för alla fantastiska tips! Det är största anledningen till att jag startade en byggtråd på SH! Har har börjar fila lite på baken nu, det gick fint att limma med PU-limmet. Jag återkommer med bilder senare!
 
Ah, såg inte din tråd förrän nu. Men som du redan har fått tips om så är det epoxy som gäller. Använder själv ett snabblim när jag sammanfogar flera block med frigolit, som du ser ut att göra. Tänk bara på att det inte är så bra att glödskära i epoxyn utan man bör helst tänka till, så man inte limmar precis där man kapar med tråden. Bygget ser fint ut btw. Kul med boxer!!!
 
Kolla ut Hackaweek på Youtube. Han har gjort kuts och en Café av en Honda Sabre. Många bra tipps..
 
Uppdatering på cutsen

Här är skivorna limmade med PU-lim, funkade kalas bra, limmet växte något vid härdning, jag hade dock 20kg som pressade ihop.
IMG_2764.jpg

Sågade grovt ut formen med en vanlig metallsåg, glödtråd är för proffs :3freak
IMG_2765.jpg

Grovsågningen klar
IMG_2766.jpg

hyvling påbörjad
IMG_2793.jpg

Första provmonteringen för att se att formen funkar
IMG_2807.jpg

Observera att det inte finns någon stötdämpare bak så svingen hänger ned mer än vad den kommer göra sen.
IMG_2805.jpg

Jag är väll hyfsat nöjd med formen men ska slipa några timmar till för att se om det kan funka. Sen ska avgassystemet få plats under, så jag vet inte hur det funkat tillsammans än
 
Fyndade ett par fina bromsok med bromspump från en Ducati av en kändis här på forumet! :tummenupp

Dock var ena gängan lite sned
IMG_2783.jpg

Fyndade en rejäl gängverktygssats på Jula för under halva priset som även innehöll fingängat
IMG_2784.jpg

Gängrensade skruvarna, jag byter dom nog sen men bra att ha vid mockup
IMG_2785.jpg

Körde en gängtapp från insidan där gängan var bra.
IMG_2786.jpg

Sådär! Som ny!
IMG_2787.jpg

I övrigt såg dom som nya ut! blir bra på en gammal beemer
IMG_2790.jpg

Märke dock ett litet oroande problem, avståndet mellan oken monterat är lite snävare en bredden mellan ekrarna på fälgen! Jag har fortfarande ingen hjulaxel så jag kan fixera allting så jag vet inte hur mycket det handlar om. Jag tror inte det är så mycket så det kan gå att plana av oken något.
IMG_2792.jpg
 
En liten summering av vilken blandning av delar som ingår i detta bygge.

USD gaffel: Aprilia RSV Mille
Bromsok: Ducati Monster ST4
Rearsets: Triumph Speed tripple 1050
Bakstötdämpare: Troligen blir det Yamaha R1

Hur kommer detta sluta? :D
 
Snyggt jobbat, du har bra smak på form! :D

Hur ska du göra med "gluggen" under tanken?
Ska du plasta upp kutsens framkant så den täcker?
(skulle ju bli snyggt om dynan gick upp till tankens söm!)
 
Oppps gängan hade jag missat helt Sorry men bra att du kunde fixa det så lätt. Bara fixa en axel nu då för att kolla om det går att lösa med ekrarna. Annars kanske man kan fixa skivor med mera offset &v plana av infästningen till oken. Dyrare men borde funka om inget annat gör.
 
Igen fara! Jag är nöjd i övrigt! Nya skivor måste jag fixa oavsett då originalskivorna ej är 320mm, jag kollade på tjejens SV650 och dom bromsskivorna har också 5st skruvar i infästningen vilket jag tror blir krav för att skapa en spacer. Nån som vet vilka fler hojar som har 5 bultar till framskivorna?
 
I like it, I like it alot =)

Jag var och är själv jä-la sugen på en Bums R75 eller R100. Var oerhört nära att köpa en för några år sedan men innan jag hann få veta att han sänkte priset rejält var den redan såld...

Ska bli roligt att följa detta.
Fin-fint garage också. =)
 
Man få tacke!

Jag bevakade rätt länge efter en R75á innan jag lyckades hitta denna. Gubben som sålde den hade döpt annonsen till BMV 750 :3freak helt omöjligt att hitta. Ringde och förhandlade ett antal gånger innan han gav med sig. Tydligen inte så många som hört av sig! :rolleyes: så jag hade väldigt mycket tur. Svårt att hitta billiga där ute.
 
Bygget går lite segt ljust nu. Håller på spacka och finslipa lite på bakdelen, inte så mycket att visa.

Sen har jag fått en ritning gjord på hjullaxeln till framhjulet. Hoppas på få den svarvad på jobbet.
Hjullaxel.JPG
Hylsa.JPG

Hoppas dessutom på få min bakstötdämpare i dag.

Återkommer med uppdateringar! Håll till godo!
 
Stötdämparen har kommit!!! :banana

Var bara tvungen att ta en "studio" bild på den!
IMG_2828 - Version 2.jpg

Kommer från en Yamaha R1 2009
Skicket går ju inte att klaga på!
Så nu kan projekt Monoshock konvertering börja!
 
Fråga:

Vilka hojar har 320mm bromskiva som sitter i 5 bultar? Har alla GSXR det? Hayabusa? Ducati?
(BMW fälgen har 5 skruvar original så det är lättast att göra spaceradaptrar till en skiva med 5 skruvar.)

Har Yamaha R1 2009 års modell 130mm fjädringsväg bak?
 
Fråga:

Vilka hojar har 320mm bromskiva som sitter i 5 bultar? Har alla GSXR det? Hayabusa? Ducati?
(BMW fälgen har 5 skruvar original så det är lättast att göra spaceradaptrar till en skiva med 5 skruvar.)

Har Yamaha R1 2009 års modell 130mm fjädringsväg bak?

Fram tom 2006 hade R1 130mm, efter det vet jag inte.

Här är en lista med några mc, 320 mm skiva/5 bult.



2003 Suzuki GSXR 600
2003 Suzuki GSXR 750
2002 Suzuki GSXR 1000
2002 Suzuki GSXR 600
2002 Suzuki GSXR 750
2001 Suzuki GSXR 1000
2001 Suzuki GSXR 600
2001 Suzuki GSXR 750
2000 Suzuki GSXR 600
2000 Suzuki GSXR 750
1999 Suzuki GSXR 600
1999 Suzuki GSXR 750
1998 Suzuki GSXR 600
1998 Suzuki GSXR 750
1997 Suzuki GSXR 600
1997 Suzuki GSXR 750
1996 Suzuki GSXR 750
2007 Suzuki Hayabusa GSX1300R
2006 Suzuki Hayabusa GSX1300R
2005 Suzuki Hayabusa GSX1300R
2004 Suzuki Hayabusa GSX1300R
2003 Suzuki Hayabusa GSX1300R
2002 Suzuki Hayabusa GSX1300R
2001 Suzuki Hayabusa GSX1300R
2000 Suzuki Hayabusa GSX1300R
1999 Suzuki Hayabusa GSX1300R
2003 Suzuki TL1000R --
2002 Suzuki TL1000R --
2001 Suzuki TL1000R --
2000 Suzuki TL1000R --
1999 Suzuki TL1000R --
1998 Suzuki TL1000R --
2001 Suzuki TL1000S --
2000 Suzuki TL1000S --
1999 Suzuki TL1000S --
1998 Suzuki TL1000S --
1997 Suzuki TL1000S --
 
Last edited:
Jahapp, nästan en vecka sen förra uppdateringen. Förra helgen gick åt till att tapetsera ett rum i huset. I veckan har jag tvättat och gått igenom min fantastiskt fina Mini Cooper och även sålt den. Så nu är garaget tomt igen.

IMG_0213.jpg

Min gamla Triumph har även den fått komma tillbaka, nu i en plattare skepnad
Även Moa har varit ute i garaget och mekat lite SV 650. Den skall tydligen byggas om i vinter med...
IMG_2848.jpg

Idag har jag räknat, mätt och testat infästningen för bakstötdämparen. Ska bara göra en ritning och förhoppningsvis få det vattenskuret på jobbet
IMG_2847.jpg

Bakdelen: spackla slipa på pluggen. Hoppas jag blir klar med formen i veckan, hade varit skönt.
 
Äntligen!! nu är delarna utskurna efter DXF filerna jag fick hjälp av Jonas med! Tackar! :krama

Delarna är till stötdämparinfästningen bak och är 6mm Weldox 690 (tror jag det heter) och laserskuret.
IMG_2859.jpg
 
Äntligen!! nu är delarna utskurna efter DXF filerna jag fick hjälp av Jonas med! Tackar! :krama

Delarna är till stötdämparinfästningen bak och är 6mm Weldox 690 (tror jag det heter) och laserskuret.
View attachment 398563

Vart tog vinkelslipen och borrmaskinen vägen nu för tiden??:confused::D skämt åsido, mycket coolt projekt:tummenupp
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top