BMW R75/6 Café

Okey! Jag lyfte i min motor med en telfer! Riktigt smidigt.

Min går fantastiskt fint! Den slirar dock lite på kopplingen vid fullt pådrag. Men chassit fungerar helt otroligt bra! Hela elsystemet fungerar helt felfritt!
 
Raceväxlat utan stag känns bra!
racevxl.jpg

Men nummerplåten.....
Va fan gör man? Den får inte riktigt plats centralt
nrplat.jpg

Snart dags för besiktning :banana
 
Jag stod med skinnstället och hjälmen på...Första seriösa provturen typ.
Vickade ner henne från centralstödet, och det fastnar inte i uppfällt läge!
Va fan!! Av med skinnet och börja fundera på fjädrarnas placering...
Sonen kom ner och hjälpte till och när han ändå var behjälplig så skulle tändningen justeras.
Målade F-et på svänghjulet men hur vi än vred så dök det aldrig upp..
Jaja, ställa på gehör får väl duga. Klick! klick! Va fan! Dog startmotorn?
Efter lite felsökande så hade det nya BT-startrelät gått och lagt sig. Letade reda på det 40 år gamla originalrelät och brum så startade hon..pust.
Ett försök till med tändningen... Råkade starta med 5an i och drar in kopplingen, då krackelerar vajerhöljet till kopplingsvajern, innerdelen kommer ut ur vajerstoppet...ridå.
Nu vajer monterad och förhoppningsvis blir det provtur i kväll.. :banana
 
Lurar lite på om du har ducatiprylarna kvar från början i tråden?
Kanske vill skiljas från dem?
Pm i så fall.
 
Klar för kvällens mc-parad under nostalgidagarna i Säter!
Jag har kört henne c:a 6km och this one is a keeper!! Jävligt skön, förvånansvärt bra drag. Fin botten. Växlarna glider i hur fint som helst. Med ISR-ok och stålomspunna slangar så bromsar hon också!
Sadeln måste göras om och bakspegeln är inte heller bra. Annars tror jag att jag är riktigt nöjd.:banana
https://youtu.be/ghJkJWpIMPk
:7peta Ja, jag skulle ha vickat mobilen.....
 
Nu har hon gått 5 mil typ.
Rätt kul att köra. Förvånansvärt smidig växellåda.
Växellådan var min största farhåga, att den skulle vara seg och svårväxlad.
Står man still kan ettan vara lite krånglig att få i, väl igång glider alla växlar i utan problem. Växla utan koppling var inga problem heller.
Min vajerlösning på bakbromsen fungerar såpass bra att jag kan låsa bakhjulet på asfalt.
ISR-pumpen och stålomspunna slangar gör så att jag kan låsa framhjulet på asfalt också! Det sitter iofs bakelitdäck på....
Återstår att fixa bromsljus och nummerplåtsbelysning, sen besiktning.

brunhilde.jpg
 
Grattis till en super frän hoj :tummenupp
Fixa ett par nya ostar så blir det nog en kul hoj på små vägarna. :D
 
Grattis till en snygg hoj!
Gillar att du har kuts där bak på soffan..utan den så ser många caferacers halvklara ut.Tanken är jäkligt snygg den med.
Tycker jag då.
 
Tack!
Det är ju en racer så då ska det ju vara kuts.
Skulle vilja lacka den lika som tanken men det känns svårt och dyrt....
Färgerna är inte gratis och stora förpackningar, toningarna blir också svårt.
Den får nog förbli svart. Vill inte lacka hela cykeln svart då "alla" andras är svarta..
Grattis till en snygg hoj!
Gillar att du har kuts där bak på soffan..utan den så ser många caferacers halvklara ut.Tanken är jäkligt snygg den med.
Tycker jag då.
 
Första försöket hos AB Svensk Bilprovning sket sig....
Ändrad fjädring och bakram var tillräckligt för krav på registreringsbesiktning.
2017-08-15 09.45.01.jpg
 
Vad behöver du uppvisa då? Ska det vara materialintyg och papper på svetsning eller hur ser det ut nuförtiden?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vad behöver du uppvisa då? Ska det vara materialintyg och papper på svetsning eller hur ser det ut nuförtiden?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag ska visa upp henne för en tekniker på Bilprovningen. Enligt deras texter/paragrafer tycker jag att hon ska gå igenom.
Hon är för lite ändrad.
Annars är det via sfro
 
Jag ska visa upp henne för en tekniker på Bilprovningen. Enligt deras texter/paragrafer tycker jag att hon ska gå igenom.
Hon är för lite ändrad.
Annars är det via sfro

Ja, tycker din borde gå igenom. Du har väll original gaffel och bromsar fram? Fick för mig att man får göra 2 st ändringar, men inte 3. Jag har ju bytt fjädring fram, fjädring bak och bromsar fram.
 
Ja, tycker din borde gå igenom. Du har väll original gaffel och bromsar fram? Fick för mig att man får göra 2 st ändringar, men inte 3. Jag har ju bytt fjädring fram, fjädring bak och bromsar fram.
Ja, jag tycker det jag med. Besiktningsgubben ringde till tekniker och förklarade hur det såg ut. Jag hänvisade till paragrafer men nope. Ska visa upp henne med reglerna utskrivna.... Återkommer..
 
Hej , nu är ju inte min en Bimmer, men den är rättså om byggd, med annan gaffel o sving, annan dim. på hjulen större bromsar.

O besiktad i detta skick :tummenupp:hihi
 

Bifogat

  • Kawa Z1000J  1.jpg
    Kawa Z1000J 1.jpg
    790.5 KB · Visningar: 120
Mötet med ingenjören eller andra försöket skulle det visa sig.
Åkte till bilprovningen i morse (regn) för att visa upp henne för en ingenjör.
Visade sig vara en positiv kille... Efter lite läsande bland paragrafer så kom han fram till att det bara behövdes en registreringsbesiktning..Och om jag hade tid nu så kunde han fixa det på en gång. Gissa om jag hade tid:banana
Vägdes och mättes, provkördes
Lite mer läsande.
3 saker som inte var bra, baklyset sitter för långt in, ska ses 15 grader uppifrån, ingen reflex och bollhorn.
Men det gick bra ändå :yoparty
bes.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top