Bild Bmw r1250gs

Bumpar till denna tråd lite.

Haft min 1250 nu sen April. P.g.a arbete mm och leverans så har det inte blivit mer än 300 mil men mer ska det klart bli. Supernöjd med hela bågen. Jäklar vad najs den är.

Jag har några funderingar.

Om man är intresserad av extraljus, vilka rekommenderas? BMW original kostar ju 8000 med montering. Finns det andra som är bra? Vet att SW-motech har några olika varianter men blir inte klok på vilka man ska välja.

Det jag vill åt mest är en större ljusbild dvs säkerheten. Om de sen lyser upp väldigt bra så är det ju klart ett plus.

Varit i kontakt med Adventuremc/CB-parts och hittat dessa. Vad är skillnaden... Jag har noll koll på detta så all hjälp vore toppen.

https://adventuremc.se/sv/safety.html

Tack på förhand.

/Schnell. :Bugar

Det finns en mängd alternativ. Det lönar sig alltid att köpa kvalitet, inkl den där boxen som kopplar in dem på CANBUS.systemet...
 
Det finns en mängd alternativ. Det lönar sig alltid att köpa kvalitet, inkl den där boxen som kopplar in dem på CANBUS.systemet...

Jo jag kan tycka detsamma som dig. Kvalitet ska det så klart vara. Jag vill absolut inte vara dumsnål men det är ju ett jäkla pris för ett par BMW-lampor därav frågan. Har du några du skulle rekommendera? Har du hört något i dina mc-kretsar? Något man ska undvika osv.? Vilken box förresten och vad är Canbus haha. Alltså BrooklynS du pratar med en som har noll koll nu...:7peta :tungan
 
Jo jag kan tycka detsamma som dig. Kvalitet ska det så klart vara. Jag vill absolut inte vara dumsnål men det är ju ett jäkla pris för ett par BMW-lampor därav frågan. Har du några du skulle rekommendera? Har du hört något i dina mc-kretsar? Något man ska undvika osv.? Vilken box förresten och vad är Canbus haha. Alltså BrooklynS du pratar med en som har noll koll nu...:7peta :tungan

https://www.blackbirdmoto.com/purchase-1

Du behöver en dosa som kopplar in sig på elsystemet. CANBUS är förenklat ett datasystem med en enda tjock kabel för allting i elsystemet där reglagen bara ger en viss kod som sedan datorn omvandlar till att exempelvis slå på blinkers, tuta, helljus etc etc. Med denna dosa programmerar du sedan de olika utgångarna till önskad funktion, exempelvis slå på extraljusen när du slår på helljuset (och tex med halvljus tända dem till 30%, vid blinkers blinka i takt med ordinarie blinkers osv). Du kan också ha en mängd andra funktioner med annan monterad utrustning...

CANswitch heter grundboxen. Sedan köper du två riktigt bra LED-lampor från något erkänt bra försäljningsställe, riktiga kablar och antingen lägger tid på att montera själv eller lämna till någon som gjort sådant förut. Värt varje öre.

Dessa lampor rekommenderas av flera (uppenbarligen välbeställda) GS-rävar:

https://www.extraljuskungen.se/baja-designs/led-extraljus/squadron-pro/squadron-pro-led-light-42w

Även dessa får bra betyg:

https://www.clearwaterlights.com/collections/erica-motorcycle-led-lights
 
Last edited:
https://www.blackbirdmoto.com/purchase-1

Du behöver en dosa som kopplar in sig på elsystemet. CANBUS är förenklat ett datasystem med en enda tjock kabel för allting i elsystemet där reglagen bara ger en viss kod som sedan datorn omvandlar till att exempelvis slå på blinkers, tuta, helljus etc etc. Med denna dosa programmerar du sedan de olika utgångarna till önskad funktion, exempelvis slå på extraljusen när du slår på helljuset (och tex med halvljus tända dem till 30%, vid blinkers blinka i takt med ordinarie blinkers osv). Du kan också ha en mängd andra funktioner med annan monterad utrustning...

CANswitch heter grundboxen. Sedan köper du två riktigt bra LED-lampor från något erkänt bra försäljningsställe, riktiga kablar och antingen lägger tid på att montera själv eller lämna till någon som gjort sådant förut. Värt varje öre.

Toppen! Jag tackar för hjälpen. Ska kolla på detta imorgon. Känns som det kan springa iväg i pengar rätt fort detta. :gnissla:tummenupp
 
Toppen! Jag tackar för hjälpen. Ska kolla på detta imorgon. Känns som det kan springa iväg i pengar rätt fort detta. :gnissla:tummenupp

Det var ju du som köpte en BMW... :va

Slå ut det på 15.000 nöjda mil. Blir man glad varje gång man slår på helljuset är det ju värt det.
 
Det var ju du som köpte en BMW... :va

Slå ut det på 15.000 nöjda mil. Blir man glad varje gång man slår på helljuset är det ju värt det.

Så sant! Där har du helt rätt. Är ju den anledningen jag köpte en GS från början. Problemfritt ägande osv. Har funderat under dagen och undrar om jag verkligen har behov av det på samma sätt som du har i norrland? Är ju en del skillnad på dygnets längd i norr än i söder tänker jag. Vill ju mest ha det så man syns mer för mötande men det är inte värt 8000 för ett par bmw-lampor. Visst kvalitén är ju säkert mycket bättre men är 2nd från bäst så pass mycket sämre?

Får se vad det blir. Lutar åt att skita i auxilliary lightsen och köra på redigt slipon istället. :fyllisar

Beslutsångest.:brinnerup
 
Skit i slipon. Boxer låter ändå bara boxer. Det är ni därnere som behöver extra strålkastare och här i norr är nätterna ljusa. Har i stort sett aldrig kört på helljus fastän jag kör dygnet runt... :)
 
Hmm kanske man skulle skita i det. Kan ju ev. ändå bara bli problem när man ska till Tyskland nästa år. Får se. =)

Fast boxer låter najs. Speciellt Cobra CR2. Det låter väldigt najs! :fakta :kär
 
BB512 är väl den boxer som låter bra... :mattias:tummenupp

Var tvungen att goggla den och ja den låter kanske en aning bättre än beemerns pruttprutt. Dock skiljer det lätt på motorvolym också host host. :lol:hihi

Kollade på lamporna du länka. Verkar ju riktigt trevliga de där. Dock uppkommer ju en fundering i samband med allt detta. Om jag rotar runder i originalsystem osv och något skiter sig. Då lär ju inga garantier gälla tänker jag. Hur ser du på det? Något man behöver oroa sig för? Ett stekt elsystem på bmw är väl skitdyrt. :gnissla:rodnar
 
Var tvungen att goggla den och ja den låter kanske en aning bättre än beemerns pruttprutt. Dock skiljer det lätt på motorvolym också host host. :lol:hihi

Kollade på lamporna du länka. Verkar ju riktigt trevliga de där. Dock uppkommer ju en fundering i samband med allt detta. Om jag rotar runder i originalsystem osv och något skiter sig. Då lär ju inga garantier gälla tänker jag. Hur ser du på det? Något man behöver oroa sig för? Ett stekt elsystem på bmw är väl skitdyrt. :gnissla:rodnar

Du steker ingenting. Kopplinganvisningar finns och elsystemet i sig är rätt idiotsäkert. Du rotar inte sönder originalsystemet utan boxen lyssnar av signalerna som finns och matar sedan sina kretsar själv.

Tycker du att det känns svajigt är det ju bara att lämna bort det. Men om halvsenila BMW-gubbs med reflexväst fixar det skall väl en redig karl som du lösa det!
 
Du steker ingenting. Kopplinganvisningar finns och elsystemet i sig är rätt idiotsäkert. Du rotar inte sönder originalsystemet utan boxen lyssnar av signalerna som finns och matar sedan sina kretsar själv.

Tycker du att det känns svajigt är det ju bara att lämna bort det. Men om halvsenila BMW-gubbs med reflexväst fixar det skall väl en redig karl som du lösa det!

Haha! Japp det ska jag fan göra! Ingen minns en fegis! Lutar åt ett par rediga BAJA-lampor och då den där boxen du länka. Nu ska man bara bestämma sig för vilken lampa man vill ha. :tungan

Hey oh, Lets go! :banana
 
Som med mycket annat här i livet så kom annat i vägen så har inte haft tid att sätta mig in i det än =(

Målet är att det jag väljer ska senast vara monterat till 2021 säsong iallafall. Hoppas på det.
 
Så sant! Där har du helt rätt. Är ju den anledningen jag köpte en GS från början. Problemfritt ägande osv. Har funderat under dagen och undrar om jag verkligen har behov av det på samma sätt som du har i norrland? Är ju en del skillnad på dygnets längd i norr än i söder tänker jag. Vill ju mest ha det så man syns mer för mötande men det är inte värt 8000 för ett par bmw-lampor. Visst kvalitén är ju säkert mycket bättre men är 2nd från bäst så pass mycket sämre?

Får se vad det blir. Lutar åt att skita i auxilliary lightsen och köra på redigt slipon istället. :fyllisar

Beslutsångest.:brinnerup

Appropå behov av dimljusen var man bor i landet.
Jag kör med mina tända även dagtid för jag tycker att det förhoppningsvis ger lite extra synbarhet för bilisterna som har en tendens att se dåligt ibland. Nu köpte jag 1250 GS Adventure Exclusive utförandet så på den sitter dom där redan. Fick dock omedelbart efter att hämtat den se till att vinkla ner dom, många bilister och MC åkare som blinka med helljuset på mig så uppenbarligen riktade för högt, nu har jag vinklat ner dom en del och mötande har slutat att blinka så ett tecken på att det ör Ok.

Någon som vet om det finns någon instruktion hur högt/lågt dom kan vinklas?
 
Appropå behov av dimljusen var man bor i landet.
Jag kör med mina tända även dagtid för jag tycker att det förhoppningsvis ger lite extra synbarhet för bilisterna som har en tendens att se dåligt ibland. Nu köpte jag 1250 GS Adventure Exclusive utförandet så på den sitter dom där redan. Fick dock omedelbart efter att hämtat den se till att vinkla ner dom, många bilister och MC åkare som blinka med helljuset på mig så uppenbarligen riktade för högt, nu har jag vinklat ner dom en del och mötande har slutat att blinka så ett tecken på att det ör Ok.

Någon som vet om det finns någon instruktion hur högt/lågt dom kan vinklas?

Ja några har man ju mött där aux ljusen stått en rätt i ögonen. Inte så najs då det är ett rätt skarpt ljus. Tanken är precis som du säger i säkerhetssyfte. Har helt släppt tanken på slipon då original faktiskt låter rätt gött. Sparar man några tusenlappar och ev. bekymmer med ze Polizei ins Deutschland.

Angående instruktion så är det nog efter vad man själv tycker funkar och där det samspelar med övriga i trafiken. Tror inte det finns någon gräns på upp/ner. Någon annan kanske har bättre koll.

Nu är ju säsongen snart förbi så har tänkt rota med detta som vinterprojekt och lite annat gottegott. Annars blir man tokig under vintern... :huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top