Bild Bmw r1250gs

Därför jag kör en billig 1999 Opel Astra. 5 nyanser av samma röda originalfärg nu och repad på båda sidor ( av tidigare ägare ) Då kan man lägga de pengarna på riktiga fordon istället haha. :lol

Synd att du inte riktigt trivdes med GSA:n. Den är stor och bökig och lämpar sig kanske inte riktigt för stadspendling. Du funderade inte på att byta in den och hämta ut den vanliga GS1250n istället då? Den väger väl 20 kg mindre och är mer lätthanterlig? Visst avsevärt mer pengar än Ktm.

Det är en stor klumpsumma att köpa BMW men kollar man på blocket så håller de värdet oerhört bra jämfört med andra märken. T.ex. Ducatis multistrada mm. En 3-4 år gammal GS med 3000 mil kostar kanske 30-40000 mindre än en helt ny, där du har 3 års garanti. 5 år genom vissa återförsäljare. Det är rätt svårslaget. Den vanliga GS med all lull lull går på 215 000:- om man utelämnar SOS. 220 000 med GPS. Helt ok med tanke på vad Multin ligger på.

Gillade verkligen dämpningen på 1200an. Var som natt och dag jämfört med min 10 år gamla Fz1. Helt otroligt vilken känsla det var när man testade nödbroms och när man ladda på genom kurvor. Det var uppenbart att det var en kompetent hoj som kan hänga med det mesta på gatan. 0-100 går rätt snabbt. :tungan

Gällande tillval så lutar det åt aluminiumväskor och ingen SOS.. men allt annat ska med. Känns inte som att man behöver den och 3500kr är lite för häftigt för en extra knapp...
 
Har kört 1500 mil med min R1250GS nu och är supernöjd:tummenupp Håller med om det mesta som Spritelight och BrooklynS skrivit. Hade ju KTM 1290 ADV i 4 säsonger och var nöjd med dem, särskilt motorn. Provade 1200:an men tyckte den var för trött jämfört med KTM:n. Hade möjlighet att prova 1250:n väldigt tidigt och blev såld direkt. Inte samma brutala effekt men klart tillräckligt och vridet är grymt. Faktiskt hela 143 Nm och inte 136 som BrooklynS skrev. Jag kör rätt mycket per säsong, (ca. 2500 mil), och resonerade precis som du. KTM rasar i andrahandsvärde när de gått lite mil till skillnad mot BMW. Var tvungen att byta KTM:n varje år eller köra skiten ur den. Var nere i alper, dolomiter och pyrenéer i år och BMW:n är bättre på allt utom effekt. Jag har SW Motechs alu lådor med snabbkoppling för att ta av hållarna. Har funkat kanon och kan rekomenderas:tummenupp
 
Har kört 1500 mil med min R1250GS nu och är supernöjd:tummenupp Håller med om det mesta som Spritelight och BrooklynS skrivit. Hade ju KTM 1290 ADV i 4 säsonger och var nöjd med dem, särskilt motorn. Provade 1200:an men tyckte den var för trött jämfört med KTM:n. Hade möjlighet att prova 1250:n väldigt tidigt och blev såld direkt. Inte samma brutala effekt men klart tillräckligt och vridet är grymt. Faktiskt hela 143 Nm och inte 136 som BrooklynS skrev. Jag kör rätt mycket per säsong, (ca. 2500 mil), och resonerade precis som du. KTM rasar i andrahandsvärde när de gått lite mil till skillnad mot BMW. Var tvungen att byta KTM:n varje år eller köra skiten ur den. Var nere i alper, dolomiter och pyrenéer i år och BMW:n är bättre på allt utom effekt. Jag har SW Motechs alu lådor med snabbkoppling för att ta av hållarna. Har funkat kanon och kan rekomenderas:tummenupp

Låter på er alla som att detta är klart rätt väg att gå. Nästa hoj jag kör vill jag ha iallafall 3 år utan att behöva byta och sälja med för stort ekonomiskt tapp. BMW är starkast på nästan allt utom effekt. Men tror de har lagt sig helt rätt i segmentet av hojar av den karaktären nu. Ska bli kul att provköra. Tack för er input! :tummenupp
 
1200LC blev ju tyngre än gamla 1200... hur är det med 1250?
Vet att man kan googla, men här nämns vikten som något negativt...

(förbannat, var skitnöjd med min -16 tills jag läste denna tråd)
 
1200LC blev ju tyngre än gamla 1200... hur är det med 1250?
Vet att man kan googla, men här nämns vikten som något negativt...

(förbannat, var skitnöjd med min -16 tills jag läste denna tråd)

5 kg tyngre, men den känns lättare.
 
1200LC blev ju tyngre än gamla 1200... hur är det med 1250?
Vet att man kan googla, men här nämns vikten som något negativt...

(förbannat, var skitnöjd med min -16 tills jag läste denna tråd)

Haha jag satt nöjd med 2015 också men det är mycket pengar som skall emellan så jag sitter nog nöjd ett tag till trots suget...


Buy quality, cry once
 
@Schnell
Jag kör en "gammal" -11 GS, när jag var ny och körde en avrostning så gjorde vi en kul övning som om man är ovan vid stora cyklar säger en hel del.
stå bredvid hojen och balansera den utan stöd, nu sätter du pekfingret på passagerare sadeln och håller hojen enbart så, nu skall du gå runt cykeln från ena sidan till andra med endast pekfingret att hålla cykeln via bakändan på hojen...jag var mycket tveksam men när man väl vågar så går det ganska enkelt :)
 
När har man nytta av denna övning/kunskap?

Man har ALLTID nytta av denna kunskap/kompetens. Det handlar om balans och att få en känsla för hojens balanspunkt. Vad jag vet kör även RR-förarna denna övning ibland och det är nog inte för att det är helt onödigt...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
@Schnell
Jag kör en "gammal" -11 GS, när jag var ny och körde en avrostning så gjorde vi en kul övning som om man är ovan vid stora cyklar säger en hel del.
stå bredvid hojen och balansera den utan stöd, nu sätter du pekfingret på passagerare sadeln och håller hojen enbart så, nu skall du gå runt cykeln från ena sidan till andra med endast pekfingret att hålla cykeln via bakändan på hojen...jag var mycket tveksam men när man väl vågar så går det ganska enkelt :)

Haha hmm låter som en kul och smart övning i teorin. Vet i fasen om jag vågat testa i verkligheten dock. Men, ingen kommer ihåg en fegis.... :hihi
 
@Portland

Även om jag haft mc i några år är jag i princip en nybörjare, men jag tänker på det killen sa som jag körde upp inför och just blev godkänd,
"detta godkännande betyder att du har laglig rätt att framför en tung mc, det betyder inte nödvändigtvist att du är bra på det, det är nu den verkliga utbildningen börjar" (fritt från minnet)

Detta har jag tänkte på många gånger att det är ett långt och möjligen evigt lärande och allt som man gör bidrar olika till att du blir en bättre förare.

Första gången jag körde på grus och testade att stå upp som dom erfarna gubbarna gjorde så blev jag helt förundrad av vilken skillnad i upplevelse det var, som ett exempel.

Som BrooklynS säger så tror jag att balans är otroligt viktigt när du kör 2-hjuling och ovan övning kan för många skapa en förståelse för hur det fungerar på en stor tung hoj?
Tänk om du skall resa på semester med packning på hela hojen och du fäller upp städet för att känna hur den är balanserad inför resan, det kan påminna dig om hur du får tänka om i trafiken senare, inbromsning och acceleration osv...

Vid samma tillfälle la vi ner en GSA på sidan och fick testa olika tekniker att få upp den.

När jag läser din kommentar gissar jag att du är mycket erfaren på hoj och att du då kanske glömt bort hur det var i början? eller så tycker du bara att det är trams, och det är ok också :)
 
Haha hmm låter som en kul och smart övning i teorin. Vet i fasen om jag vågat testa i verkligheten dock. Men, ingen kommer ihåg en fegis.... :hihi

Bjud hem 2 kompisar som ställer sig på varsin sida om styret som vakter sen är det bara att göra övningen, utan oro i magen :tummenupp
 
Bjud hem 2 kompisar som ställer sig på varsin sida om styret som vakter sen är det bara att göra övningen, utan oro i magen :tummenupp

Fäll ut sidostödet - känns det läskigt är det bara att vicka över den lite till vänster och ta om. :)

En annan bra övning är att leda omkring hojen från högersidan - samt att kliva av/på från det hållet också.

På hjul så är en liknande variant att försiktigt åka fram längs med och luta dig med armbågen mot en vägg/garageport etc; sitt kvar på hojen några sekunder och sedan med en knyck med armen räta upp och åka bort från väggen/porten. Olika känsla från olika håll i början men jättebra balans/kontrollövning.

Sedan kan jag tycka att en bra grundövning med ny hoj är att ha två koner/petflarror/extrahanskar etc och köra åttor - trängre och trängre tills man känner sig trygg med hur hojen uppför sig i olika vinklar osv. Man har ju en bättre och en sämre sida och åttor tränar bägge. Börja med tio meter mellan konerna och minska radien stegvis. Försök hålla ytterlinjen max två meter utanför ytterkonen...

Men balans kan man ju öva i garaget varje gång man tänker fara ut- med sidostödet ute för säkerhets skull...


Buy quality, cry once
 
Det finns flera grejer från tex RR som inte med automatik gör en till en bättre förare generellt.
De har tex ofta tjejer i högklackade skinnstövlar och bikini, ibland med en skylt och ibland med ett paraply.
Trevligt så sett... men inte heller det påverkar vanliga förare så mycket irl.

Inget av detta har väl dock med nya GS:en att göra så sorry att jag ställde frågan.
Vill folk balansera sin cykel med pekfingret så får de självklart fortsätta med det.
 
Men Portland, menar du då att en ökad känsla för balans är meningslöst när man kör hoj?




Buy quality, cry once
 
Fäll ut sidostödet - känns det läskigt är det bara att vicka över den lite till vänster och ta om. :)

En annan bra övning är att leda omkring hojen från högersidan - samt att kliva av/på från det hållet också.

På hjul så är en liknande variant att försiktigt åka fram längs med och luta dig med armbågen mot en vägg/garageport etc; sitt kvar på hojen några sekunder och sedan med en knyck med armen räta upp och åka bort från väggen/porten. Olika känsla från olika håll i början men jättebra balans/kontrollövning.

Sedan kan jag tycka att en bra grundövning med ny hoj är att ha två koner/petflarror/extrahanskar etc och köra åttor - trängre och trängre tills man känner sig trygg med hur hojen uppför sig i olika vinklar osv. Man har ju en bättre och en sämre sida och åttor tränar bägge. Börja med tio meter mellan konerna och minska radien stegvis. Försök hålla ytterlinjen max två meter utanför ytterkonen...

Men balans kan man ju öva i garaget varje gång man tänker fara ut- med sidostödet ute för säkerhets skull...


Buy quality, cry once

Bra tips på övningar som man inte tänkt på. Ska absolut testa. Jag känner mig bra säker med att leda runt en hoj osv. Skillnaden är att jag aldrig haft en hoj av äventyrstypen med stora väskor och som är aningen mer otymplig än en fz1n.

Är dock helt inställd på att det blir en äventyrshoj som nästa hoj. Kollar typ bara 1250GS-klipp på youtube och allmänt om adventurehojar. Long way round kollar man även om igen. Bästa serien ever.

Det är väl bara att inse att det kommer stå en GS i garaget i framtiden eller något liknande iallafall. :D

Då kan man göra en sån där coool u-sväng som på Mototrek. :rock

https://www.youtube.com/watch?v=LKRPPjF3BIs&t=179s
 
Bjud hem 2 kompisar som ställer sig på varsin sida om styret som vakter sen är det bara att göra övningen, utan oro i magen :tummenupp

Det får nog bli något sånt känner jag. :) :tummenupp
 
Bumpar till denna tråd lite.

Haft min 1250 nu sen April. P.g.a arbete mm och leverans så har det inte blivit mer än 300 mil men mer ska det klart bli. Supernöjd med hela bågen. Jäklar vad najs den är.

Jag har några funderingar.

Om man är intresserad av extraljus, vilka rekommenderas? BMW original kostar ju 8000 med montering. Finns det andra som är bra? Vet att SW-motech har några olika varianter men blir inte klok på vilka man ska välja.

Det jag vill åt mest är en större ljusbild dvs säkerheten. Om de sen lyser upp väldigt bra så är det ju klart ett plus.

Varit i kontakt med Adventuremc/CB-parts och hittat dessa. Vad är skillnaden... Jag har noll koll på detta så all hjälp vore toppen.

https://adventuremc.se/sv/safety.html

Tack på förhand.

/Schnell. :Bugar
 
Jadu, kolla vad två år gamla 1200 GS/A kostar... Inte som att ha pengarna på banken men inte så jäkla långt ifrån.

100 lax köper en 2010 med 6000 mil - i bästa fall.

Två år gammal ligger kring 180-190. Exklusive väskor.


Buy quality, cry once

Priserna håller än idag...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top