BMW R1250 GSA

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tjena,
Jag har precis införskaffat mig en 1250 GSA.
Det är en äldre herre som haft den och kört endast 600mil. Boxer motorn är nytt för mig så jag har ingen aning hur det skall låta men jag tycker mig höra tickande ljud ifrån motorn. Är det någon som har erfarenhet av dessa motorer? Den är servad som det ska och som sagt rullat endast 600 mil.

Tjena,
Jag har precis införskaffat mig en 1250 GSA.
Det är en äldre herre som haft den och kört endast 600mil. Boxer motorn är nytt för mig så jag har ingen aning hur det skall låta men jag tycker mig höra tickande ljud ifrån motorn. Är det någon som har erfarenhet av dessa motorer? Den är servad som det ska och som sagt rullat endast 600 mil.
Kul ! Tickande ljud och klonkande ljud är nog normalt på traktorerna skulle jag nog påstå! Samt att boxermotorn bollar mellan dina ben vid gaspådrag så är det normalt! 600 mil är pyttelitet ,Så du får återkomma med frågan när den har gått 60 000 mil :krama

Jag instämmer med föregående talare. Är inne på min 3:de boxer och sådär 25000 körda mil på dem, tickande ljud och klonkiga växellådor är normalt. Använd öronpoppar och kör utan att lyssna efter eller oro dig över konstiga ljud ;) Serva enligt schema, kolla oljenivå nån gång imellanåt, tanka och kör.

Enda "problem" jag hat på mina boxrar har varit hjullager fram på en R1200R vid sådär 10000 mil, läckande stötdämpare på en R1200GSA vid sådär 10000 mil och läckande stötdämpare fram på min nuvarande R1250GSA vid sådär 2000 mil, som gick på garantin.

Stämmer - tickar o låter, särskilt vid start. "Bollar" mellan benen kan jag inte påstå att min gjorde, det är ett fenomen jag vill tillskriva äldre modeller (ex. min 1200S från 2006)

Min tickar också, det är en traktor så den lever om en del. Min har gått drygt 11000 min nu, rätt hållbar hoj får jag säga.

Tickande ljud vete fåglarna om det skall vara på 1250; den är då tyst hos alla jag lyssna på iaf (har en själv). Kamkedjesträckaren mår alltid bra av fräsch olja iaf men det är mer rassel vid uppstart i så fall.

En hoj som gått väldigt lite kan behöva en service ändå, av många skäl.

Med vänlig hälsning,

Upplevde inte något tickande ljud, hade en 2020 jag bytte bort i år. Vid tomgång eller körning tycker jag inte det var något tickande ljud. Jag hade tagit den till bmw verkstad och be dom lyssna, det gör dom säkert gratis så slipper du fundera hela säsongen på det.

Last edited:
Tack för alla bra svar.
Jag har hört med firman jag köpte den hos och han skrattade lite och sa "Ja det är en boxermotor" jag kommer nog kika med motorrad och vad dem har att säga om den 😊

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon