BMW-Offroadfråga

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Nu ska jag blotta en pinsam sak jag länge undrat över och frågat många hojpolare om.

Det gäller den där bygeln som sitter på vissa tyngre offroadhojar, bla BMW.
Den sitter fästad i svingen och går horisontellt runt bakhjulet som ett gardjärn. Den ser så kraftig ut så jag tycker det ser ut som ett skydd. Men det kanske bara är någon stänklappsfunktion som den har? Det verkar så konstig att montera en sån klump på svingen på en modern hoj eftersom det höjer den ofjädrade vikten. Iaf om syftet bara skulle vara stänklapp.

Please enlighten me!
/J

gs11bloff.jpg

Stänklappsfunktion och en bra sådan har jag fått förklarat
för mig.Däremot är den ju ful som stryk(tycker jag)

Väger nog inte speciellt mycket heller eftersom den
är gjord i plast.BMW funkis eller:D

xrperra skrev:
2562583 Stänklappsfunktion och en bra sådan har jag fått förklarat
för mig.Däremot är den ju ful som stryk(tycker jag)

Väger nog inte speciellt mycket heller eftersom den
är gjord i plast.BMW funkis eller:D

Aha. Så det är så det är alltså.
Ett tvivel jag haft till stänklappsfunktionen är att jag tyckt att bygeln inte verkar kunna fånga partiklar som släpper från hjulet i högre vinklar på tangenten än de som redan stoppas av den ordinarie stänklappen/regplåten.

Men det låter ju sannolikt som du säger.

Håller med dig om att det sabbar utseendet lite, jag gillar att kunna se så mycket av bakdäcket som möjligt

/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2562591

Håller med dig om att det sabbar utseendet lite, jag gillar att kunna se så mycket av bakdäcket som möjligt

/J

Köp sporthoj då. ;)

Jörgen Karlsson skrev:
2562600 För lite slagvolym ;)
Min bakpuppa syns väl rätt bra? 18 tum är det dessutom! :)
/J
Borra upp. ;)

Edit: eftersom du la till mer får jag edita, nja man ska ju se hela. ;)

Solid snake skrev:
2562603 Borra upp. ;)

Edit: eftersom du la till mer får jag edita, nja man ska ju se hela. ;)

Men vaff, du har ju inte ens fyrsiffrigt! ;)
Det kommer ändras både borr och slag i vinter kan jag avslöja! :hihi
Vad har en sån där Ducati 900ssie på bakhjulet?

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2562605 Men vaff, du har ju inte ens fyrsiffrigt! ;)
Det kommer ändras både borr och slag i vinter kan jag avslöja! :hihi

Varför ha fyrsiffrigt när man kan få tresiffrigt med mycket mer effekt? ;)

Då vill jag se byggtråd och massa bilder. :tummenupp

Solid snake skrev:
2562633 Varför ha fyrsiffrigt när man kan få tresiffrigt med mycket mer effekt? ;)

Då vill jag se byggtråd och massa bilder. :tummenupp
Vad har din hoj på bakhjulet?

Tack. Ja det är fler som bett om det. Det känns lite skrytigt dock. :gnissla

Jörgen Karlsson skrev:
2562646 Vad har din hoj på bakhjulet?

Tack. Ja det är fler som bett om det. Det känns lite skrytigt dock. :gnissla
Jag tog hojar i allmänhet ;) min har nånstans runt 79-80, har för mig att Ducati mäter på bakhjulet, tvåventilsmotor totalt otrimmad (kanske inte efter vintern. ;) )

999 (ja den som alla ducatister drar fram direkt när det ska snackas om effekt) har väl runt 150, så det räcker väl till.

Solid snake skrev:
2562650 Jag tog hojar i allmänhet ;) min har nånstans runt 79-80, har för mig att Ducati mäter på bakhjulet, tvåventilsmotor totalt otrimmad (kanske inte efter vintern. ;) )

999 (ja den som alla ducatister drar fram direkt när det ska snackas om effekt) har väl runt 150, så det räcker väl till.

Jo visst är det så. Jag vet att jag aldrig har en chans mot en litersporthoj annat än i starten. Tvåventils-twin med stötsänger är ju en annan grej. Jag tävlar mera mot mig själv sas. Men jag tycker det är kul att modda och föbättra, men ibland kan man förvåna en del sporthojar som inte förväntade sig det motståndet vid rödljusen . Det är bonus. Men ska man vinna rakt fram är det så klart radfyra och turbo som gäller, helt klart

Jo jag har polare med rätt potenta duckar. Bla TomTom (som trimmar en del) samt Snail mfl som kör 999. Ducce är coola tycker jag men inte riktigt min påse.

Nu måste jag binga.

Natti!

/J

Jörgen Karlsson skrev:
2562664 Jo visst är det så. Jag vet att jag aldrig har en chans mot en litersporthoj annat än i starten. Tvåventils-twin med stötsänger är ju en annan grej. Jag tävlar mera mot mig själv sas. Men jag tycker det är kul att modda och föbättra, men ibland kan man förvåna en del sporthojar som inte förväntade sig det motståndet vid rödljusen . Det är bonus. Men ska man vinna rakt fram är det så klart radfyra och turbo som gäller, helt klart

Jo jag har polare med rätt potenta duckar. Bla TomTom (som trimmar en del) samt Snail mfl som kör 999. Ducce är coola tycker jag men inte riktigt min påse.

Nu måste jag binga.

Natti!

/J
Det är sant det du säger, fast jag kan ju erkänna att jag tycker din HD är ganska cool iom att du har pressat ur såpass mycket effekt ur den.

Natti natti. :)

Jörgen Karlsson skrev:
2562591 Aha. Så det är så det är alltså.
Ett tvivel jag haft till stänklappsfunktionen är att jag tyckt att bygeln inte verkar kunna fånga partiklar som släpper från hjulet i högre vinklar på tangenten än de som redan stoppas av den ordinarie stänklappen/regplåten.

Men det låter ju sannolikt som du säger.

/J
Det finns väl vissa länder som fortfarande har regler liknande de som Sverige hade förut. Alltså att bakskärmen ska vara som högst 15cm ovanför hjulaxelns centrum. Annars finns det väl inte en hojtillverkare i världen som skulle sätta en stor svart plastbit som stänklapp bak.

Esquire skrev:
2562693 Det finns väl vissa länder som fortfarande har regler liknande de som Sverige hade förut. Alltså att bakskärmen ska vara som högst 15cm ovanför hjulaxelns centrum. Annars finns det väl inte en hojtillverkare i världen som skulle sätta en stor svart plastbit som stänklapp bak.

Finns inte den i Sverige längre??

Eddiiiee skrev:
2562698 Finns inte den i Sverige längre??
Nej den är borta i Sverige tack och lov. Skönt att slippa skruva på den där jättestänklappen som förr när man besiktigade.
/J

Esquire skrev:
2562693 Det finns väl vissa länder som fortfarande har regler liknande de som Sverige hade förut. Alltså att bakskärmen ska vara som högst 15cm ovanför hjulaxelns centrum. Annars finns det väl inte en hojtillverkare i världen som skulle sätta en stor svart plastbit som stänklapp bak.
Det där är en tanke jag också haft, att det är ngt nationellt lagkrav de har på sig. Konstigt att generalagenten ändå monterar bygeln på hojar som kommer till Sverige.
Men rent funktionellt så verkar det ju vara en stänklapp. Även om det kanhända mest är en kuliss för att kunna runda en paragraf som du säger.
/J

Last edited:
Ang "stänglappsfunktionen". Det här är vad jag hört/läst någonstans, men det behöver inte betyda inte att det är så:

Stänklappen är ett sätt för BMW att komma runt kravet på stänkskydd som finns i Tyskland. Man har valt att göra en mindre variant på detta (helst vill man slippa) för att klara kraven.....

Starstriker skrev:
2562862 Ang "stänglappsfunktionen". Det här är vad jag hört/läst någonstans, men det behöver inte betyda inte att det är så:

Stänklappen är ett sätt för BMW att komma runt kravet på stänkskydd som finns i Tyskland. Man har valt att göra en mindre variant på detta (helst vill man slippa) för att klara kraven.....

Ok, jag det låter ju allt rimligare att det är så.
Tack!

/J

fick med en sådan där stänklapp till min gammla tl1000s, den vart aldrig monterad :näsblod :rolleyes:

Plockade bort det stänkskyddet på min och nu får jag MYCKET mer skit på ryggen än vad man fick innan.
Men den ser bättre ut utan

Vafalls!
En Dirt-track posör som inte tittar på Speedway?
Där syns tydligt vilken nytta dylika "stänklappar" gör!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back