BMW k1200s bränsle givare och rycker

vikkla0501

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2021
Hoj
BMW k1200s 05
Hej.
Behöver hjälp. Skulle åka till jobbet med min BMW k1200s 06. Tyckte att hojen betedde sig konstigt. Skjuter väldigt ofta och är ojämnare och svagare på lägre varv. Rycker och har sig. Samtidigt har bensin givaren lagt av. Den visar tomt fast det finns bensin i. Den har till och med död på tomgång. Har det något sammanhang?
Kontakterna under tanken sitter i ordentligt och kan inte hitta några synliga fel.
Någon som har teorier? Eller har varit med om liknande?

Hur mår batteri och laddning? Började det av sig själv plötsligt, eller har du gjort något med hojen nyligen?

Att en kontakt sitter i behöver ju inte betyda att den är frisk och kry, oxid/rost kan göra att signalerna blir mystiska, även det ser bra ut utanpå. Så förutom att mäta upp batterispänningen, och laddningen är ett bra steg att köpa kontaktrengöring och gå igenom alla kontakter.

Hur mår batteri och laddning? Började det av sig själv plötsligt, eller har du gjort något med hojen nyligen?

Att en kontakt sitter i behöver ju inte betyda att den är frisk och kry, oxid/rost kan göra att signalerna blir mystiska, även det ser bra ut utanpå. Så förutom att mäta upp batterispänningen, och laddningen är ett bra steg att köpa kontaktrengöring och gå igenom alla kontakter.
Har sprayat kontakterna blev tyvärr ingen skillnad. Batteriet är full laddat.
Har inte gjort något med hojen. Detta hände även plötsligt.

Tankat E85 av misstag?

Stämmer på de flesta av symptomen, utom den bortfallna tankmätningen.

...åååå andra sidan är ju E85 så energifattigt att givaren kanske inte ens registrerar att du fyllt.
Det sista var ett skämt. Bäst att nämna det här i teknikdalen.

Om detta var första trippen för säsongen skulle jag absolut misstänka dåligt bränsle. Just det går möjligen att matcha även mot bortfallen tankmätning: vatten i bränslet skapar korrosion och ärg i de få metalldelar som finns under skalet.

För, jag antar att du har plasttank under plastdummyn? Dåligt bränsle ger sig på den lilla metall som ändå finns där, och äter vidare på pump och spridare.

Tankat E85 av misstag?

Stämmer på de flesta av symptomen, utom den bortfallna tankmätningen.

...åååå andra sidan är ju E85 så energifattigt att givaren kanske inte ens registrerar att du fyllt.
Det sista var ett skämt. Bäst att nämna det här i teknikdalen.

Om detta var första trippen för säsongen skulle jag absolut misstänka dåligt bränsle. Just det går möjligen att matcha även mot bortfallen tankmätning: vatten i bränslet skapar korrosion och ärg i de få metalldelar som finns under skalet.

För, jag antar att du har plasttank under plastdummyn? Dåligt bränsle ger sig på den lilla metall som ändå finns där, och äter vidare på pump och spridare.
Har åkt flera turer på hojen. Hahah nej det är bensin i tanken☺️ Har läst att givarna kan ge sig på dessa modeller. Men det förklarar ju inte varför den mår dåligt i övrigt. Blir nog att lämna in den och hålla tummarna att man har råd att åka i sommar.?

Har varit ute och pressat hojen i helgen en sväng. Den når ca 7000v på 6 växel och orkar inte mer. Går antagligen bara på 3 cylindrar emellanåt kickar den på alla 4. Ska blocka isär den i helgen och kolla tändstiften. Har jag en jäkla tur kanske problemet är där. Men är lite konstigt med tanke på att de är nya från i fjol.
Ska även gå över med start gas se om den drar tjuv luft någon stans ifrån. Bensin mätaren är troligtvis ett separat eger problem. Har beställt en ny.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park