BMW GS 800 ventil - intervall mm

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Ingen
Någon som har koll på intervall för ventiljustering? Och om det är någon skillnad på årsmodellerna för 2010 och 2011? Finns det några kända problem med hojen?

Fritt ur minnet: Ventilkoll/justering var 2000e mil. Tror inte det ska vara någon nämnvärd skillnad mellan olika årsmodeller förrän faceliften kom, vilken den gjorde något senare än i dina exempel. Den största uppdateringen var en ny och bättre framgaffel. I övrigt var det mest småfix, utseendedetaljer, samt förvisso vissa mindre lyckade konstruktioner som förbättrades allt eftersom. Generatorn är ett riktigt ökänt typfel på dessa tidiga exemplar. En del verkar kunna köra tusentals mil innan den haverar, samtidigt som en del verkar klara sig helt. Sedan är det någon jäkla bult till bakre dämparen som tenderar att krokna vid allt för tuff terrängkörning. Samma sak här dock, en del verkar klara sig helt. Tror både dessa typfel är åtgärdade på senare varianter.

Modellen hade en del märkliga barnsjukdomar även i övrigt, men man kan nog ändå räkna med att allt som eventuellt strulat är åtgärdat vid det här laget. Rena elfel och och sådant trist verkar tack och lov vara relativt ovanliga.

Överlag en bra hoj med gott om exemplar som gått över både 10 000 och 20 000 dokumenterade mil med minimalt med krångel. Kanske inte helt i klass med gamla tiders BMW, men kvalitetsmässigt sämre än sin något mer omtalade storebror har jag inte direkt sett något som pekar på.

Var 2000e mil säger verkstadsmanualen, och spelet ska vara såhär:
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="class: fOne, colspan: 4"]

[TD="class: fOne"] 1134 - Valves with springs
[/TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: fOne"]

[TD="class: fOne"]Inlet valve clearance
[/TD]
[/TD]

[TD="class: fOne"]Engine cold max 35 °C[/TD]
[/TD]

[TD="class: fOne"]0.18...0.26 mm[/TD]
[/TD]

[TD="class: fOne"] [/TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]

[TD="class: fOne"]Exhaust valve clearance
[/TD]
[/TD]

[TD="class: fOne"]Engine cold max 35 °C[/TD]
[/TD]

[TD="class: fOne"]0.27...0.35 mm[/TD]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Jag antar att vi pratar om f800gs och inte Suzuki gs800.

Har ägt en f800gs 2010 som jag köpte begagnad för 5 år sedan med 950 mil på mätaren. Den har nu gått 4500. Har faktiskt inte haft ett enda problem med den förutom slitdelar.
Visst gaffeln suger men det går att åtgärda. Väger man inte för mycket så funkar chassiet helt ok till grusbus.
2010 och bakåt har den gamla typen av BMW blinkers reglage. Jag diggar den varianten, men kan vara bra att veta.

Jag antar att vi pratar om f800gs och inte Suzuki gs800.

Har ägt en f800gs 2010 som jag köpte begagnad för 5 år sedan med 950 mil på mätaren. Den har nu gått 4500. Har faktiskt inte haft ett enda problem med den förutom slitdelar.
Visst gaffeln suger men det går att åtgärda. Väger man inte för mycket så funkar chassiet helt ok till grusbus.
2010 och bakåt har den gamla typen av BMW blinkers reglage. Jag diggar den varianten, men kan vara bra att veta.

Yes, BMW. Så 2011 har vanligt blinkersreglage? Gillar inte den andra varianten...
Ska inte ha hojen till grusbus (har andra hojar till det). Primärt är tanken jobbpendling, vardagstransporter och touring på varierande underlag i Norge och Baltikum.

Last edited:
En fråga till då vänner:

På min Yamaha FZ har jag 3 nycklar. Två är vanliga att använda, och den 3:e är en master, med vilken man kan göra nya, och då få immobilisern inkodad i den nya nyckeln.

GS:en som jag har på G har två vanliga svarta nycklar samt en plastnyckel. När vi kikar i instruktionsboken verkar BMW kunna ta fram nya nycklar, om man är rätt ägare. Tolkar det som att dom inte har masternycklar på samma sätt som Yamaha. Kan det stämma, eller missar jag något här?

Hade en F800 St för ett par år sedan med bara en nyckel. Klev bara in på bmw och beställde en ny för 500 kr... Så de har mig veterligen inte masternycklar.

Jag sonderade F800GS som pendligshoj tidigare. Slog dock slint och köpte en 650 motard istället. Kul, men mindre kul för röven när det pendlas motorväg :huvet.

Så som jag minns det:
* Statorn verkar ofta packa ihop innan 8000 mil. Tar ju dock ett tag att hinna upp i sådana nivåer av mil.
* Fälgbanorna fram är rätt veka, så se upp för kattskallarna och potthålen.
* Tidiga årsmodellerna hade för tajt diameter i fälgarna vid hjullager, orsakade tidiga och upprepade lagerras.
* Styrlager brukar också bli ganska kortlivade pga medioker fjädring fram.
* Finns gott om berättelser om kamkedjor/spännare som ger upp tidigt. Tydligen ska kamkedjan vara rätt lång och spännaren lite underdimensionerad. Lyssna efter slammer och byt i tid.
* Förekommer att bränslemätaren strular och visar schizofrena bränslenivåer.
* Du kan inte återställa service-indikatorn utan ett GS-911 diagnostikverktyg. Det var där jag lackade ur och köpte en mer analog BMW :tummenupp

Överlag en slitvarg där långmilade exemplar verkar väldigt vanligt. Rutan är dock rätt kass såvida man inte är dvärg. Riktigt bekväm att köra, om än aningen trist motorkaraktär för att vara en 800:a. Skulle gärna ha en om någon annan betalade den :)

Last edited:
Yes, BMW. Så 2011 har vanligt blinkersreglage? Gillar inte den andra varianten...
Ska inte ha hojen till grusbus (har andra hojar till det). Primärt är tanken jobbpendling, vardagstransporter och touring på varierande underlag i Norge och Baltikum.

Till första gen F800GS finns en extratank som ersätter dummyn fram. Totalt får man med sig 36 liter bränsle - nog för nästan 1000 km aktionsradie, eftersom hojen är grundsnål. Perfekt om man vill roama Nordkalotten på tvären, utan att behöva planera samma sträcka som alla andra - den längs mackarna.
Kostar absolut fläsk som ny, men kan hittas begagnad till vettigare pengar.

f800GS tank.jpg

Blinkersreglaget: man vänjer sig.
Jag trivs ganska bra med det, men eftersom jag växlar mellan hojar så händer det ibland att tummen trampar luft när man kör japanskt. Man känner sig lite dum - men det är ingen annan som ser.

Den första encylindriga F650 funduro hade en rotaxmotor.

Den tvåcylindriga F800 är en BMW-konstruktion som förvisso är BYGGD av Rotax men det är en BMW-motor...

Buy quality, cry once

Du det stämmer faktiskt.. Jag får ge mig även om jag har halvt rätt.

Admin kanske kan flytta denna tråd till Modellspecifika diskussioner och döpa om den till "BMW F800GS"?
Kan vara bra med en sådan tråd. I morgon kväll vid samma tid har i alla fall jag med 99% säkerhet behov av en sådan :).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti