BMW F800R spikar?

Janne_E

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Landskrona
Hoj
F800R -11, SRX600 -86
Hej.
När jag ligger i tvåan eller trean på drygt 2000 varv (t ex ut från rondell) och gasar på så spikar/knackar motorn ett kort ögonblick. När jag hade den inne på 100-mila servicen så frågade jag om det men de tyckte den lät normalt när de provkörde. Jag tycker inte det låter normalt och har aldrig hört en motor låta så.
Någon som vet om det är normalt för de här motorerna att låta så?

/Janne
 
lägre växel mer varv, den har ju ingen kraft så långt ner
 
Är det överhuvud tillåtet att vara reggad på SH och köra nere på 2000 varv????







:D
 
Snabba svar :-)

Det är inte så att den jobbar ihjäl sig utan den kommer bra. Maxar 86Nm vid 6000 varv. Går inte som en fyra där jag kan hålla med om att man behöver varva mer.
Eftersom motorn drar bra utan tvekan blir jag orolig när det börjar knacka. Det är vid sådana här tillfällen oljefilmen får jobba och man lätt hör diverse glapp.

/Janne

Och hur kommer man upp till de högre varven då :) Man måste ju passera de lägre någon gång...
 
Last edited:
2000 varv är väl knappt tomgång. Rycker/går konstigt gör väl alla motorer när man kör på för hög växel.. Växla ner, kör, var nöjd.
 
Snabba svar :-)
***text***
Och hur kommer man upp till de högre varven då :) Man måste ju passera de lägre någon gång...

Det är sannerligen ett dilemma... Dra upp tomgången till en sisådär 4k? :D

(kom precis på att detta är teknikforumet så... OBS! JAG SKOJAR BARA!!!)
 
Jag tycker F800R låter som ett tröskverk som ska skära när som helst jämfört med vilken radfyra som helst så det är säkert helt normalt.
 
Och hur kommer man upp till de högre varven då :) Man måste ju passera de lägre någon gång...
Tja, du har den på tomgång precis när du har dragit igång den. Vilket är på vad, 1500rpm? Sedan kör du iväg och passerar 2000rpm.

De flesta motorcyklar trivs inte något vidare på låga varvtal. Utan de blir lätt så att de hackar och hoppar om man ligger på för hög växel vid för lågt varvtal och drar på gas.

Lösningen på dina problem är alltså att växla lite oftare och inte plåga hojen lika mycket på låga varvtal så kommer den säkert att vara snäll och trevlig. :tummenupp
 
Värst vad ni går igång på just 2000 varv :) Har ni aldrig kört encylindrigt?
Sedan sade jag drygt tvåtusen. Skall man vara exakt är det sisådär 2600 varv som det märks mest vid. Vet inte hur ni kör men jag brukar inte bredsladda ur rondeller...
Kör man lite mer offensivt märks det inte men ibland i stadstrafik så brukar jag ligga runt 2500 varv om jag inte skall ge mig iväg hastigt och lustigt. Hyggligt moment brukar tillåta att man inte behöver växla så ofta.

Hursomhelst vore det intressant att höra om någon annan med en F800-motor har märkt det här. Har läst en del om "piston-slap" som det var problem med på motorer fram till 2008 eller så. Men det här låter inte så utan mer precis som en spikning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top