Bmw F 800 S

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har ramlat över denna snygging (tycker både jag och döttrarna) som komplement till storbumsen. Tanken är att ha en lite smäckrare väghoj för mysturer i närområdet, knixkurser osv.

Den tillverkades bara några år och är rätt ovanlig. De första åren hade alla en mängd oljud från antingen koppling, kolvar eller kamkedjespännare eller allt på en gång. Öronproppar verkar vara botemedlet. :musik

Hur ser erfarenheterna ut här på spått'åj?
 
Hade en F800 ST - lättkörd och smidig hoj med vad jag minns ett ganska fint klipp i maskin om man ser till effekten.
Men som du säger - ett jävla oljud från kopplingen - enligt BMW var det normalt. Vet att första årsmodellen hade problem med kolvarna, blev ovala.

Kylfläkten stannar så fort det kommer in det minsta gruskorn, bara att rengöra om så skulle vara fallet.

Hade egentligen inga problem med hojen, men gillade den aldrig riktigt då maskinen vart ordentligt surrig över 5000 mil på ett oskönt vis.

Nu ca 10 år senare skulle jag kunna tänka mig att ha en som pendlar/mys moppe då i synnerhet S modellen har ett utseende som tilltalar mig.
 
Jo, denna är från 07 och har bytt motor. Gissar att det var kolvproblemet... Kylfläkten var bra tips, jag undviker absolut inte sämre vägar så det kan vara bra att ha koll på.

Bänkningar har visat att de ofta ger ca 85 hk på bakhjulet vilket betyder betydligt mer än uppgivna 85 i motorn. Bör vara skoj med den låga vikten.
 
Är väl samma motor som i GS? Hur som tycker jag min GS låter rejält illa, precis som du beskriver. Men det verkar vara normalläge för dessa...
 
Frugan har en F800S som låter lite från kopplingen men den har gått 6000 mil utan värre problem än lite oljud.

Jag har haft R1200S, R1200GS och HP2 Sport och jämförelsevis så märks det att F800 är lite billigare byggd: Fjädringen är inte top notch, vissa skruvar rostar lite och motorn är lite tråkigare i gången och blir lite surrig i högfart. Det är trots detta en mycket trevlig hoj att leva med och bättre än många andra i segmentet. Remdriften är guld i mina ögon.


Ev dåliga kolvar borde vara åtgärdat vid det här laget men det finns ett typproblem till: Remspänningen gör det svårt att känna när bakre hjullager är på väg att ta slut. Lagret sitter dessutom med för lös passning vilket gör att det vid lite motstånd börjar rotera i lagerläget som genast går ner sig. Först då blir hjulet glappt nog att det är lätt att upptäcka och det är så klart för sent.

Det finns 2 lösningar på problemet:
1. Se till att bakre hjullager alltid är fräscha. Detta innebär byte i förebyggande syfte eftersom lagret ofta börjar rotera i sitt läge innan du kan känna att det är dåligt.
2. Byt till ett uppdaterat baknav från en F800ST/GT. Skall vara nyare än mars 2009.

Jag antar att Locktite kanske skulle kunna hjälpa något i förbyggande syfte men mitt nav var slut när jag köpte hojen så jag fick gå på lösning 2 direkt. Bytet är inte svårt att göra men delarna är rätt dyra nya så ebay är att föredra.
 
Tack, får kolla navet. Inget problem just nu och jag köper gärna uppdaterat original när det gäller dessa komponenter.

Den har rykte (=utländska forum) om sig att gå riktigt långt trots oväsen så jag är egentligen inte särskilt orolig.


Buy quality, cry once
 
Tack, får kolla navet. Inget problem just nu och jag köper gärna uppdaterat original när det gäller dessa komponenter.

Original blir det nog oavsett, finns inga alternativ vad jag vet. Jag tänkte begagnat från ebay för att spara en slant. Har för mig att kitet gick på över 7000 spänn nytt. :3freak
 
Original blir det nog oavsett, finns inga alternativ vad jag vet. Jag tänkte begagnat från ebay för att spara en slant. Har för mig att kitet gick på över 7000 spänn nytt. :3freak

340$ ser det ut som. Men det kanske inte är hela kitet?

Nummer 33 17 7 722 002
 
340$ ser det ut som. Men det kanske inte är hela kitet?

Nummer 33 17 7 722 002

Verkar bara vara axeln. Du vill ha 33178550928. Kanske den äldre varianten 33177724144 också funkar men jag hade nog gått på den senaste.
 
Bytte i år på en ST men problemet är ju detsamma. 8800 spänn! Om verkstaden gjort jobbet ville de ha 12000 inkl allt.
Det var lite väl kan jag tycka.
 
Fick hojen billigt så jag antar att jag tagit höjd för dylika eventualiteter.

Men axeln och remskivan ser bra ut.


Buy quality, cry once
 
Fick hojen billigt så jag antar att jag tagit höjd för dylika eventualiteter.

Men axeln och remskivan ser bra ut.

Jag hade bytt hjullagren i förebyggande syfte. Då vet du att lagren är bra och du märker om passningen är alltför lös. Vet inte om lagerlåsning hjälper men jag hade definitivt provat.
 
Jag hade bytt hjullagren i förebyggande syfte. Då vet du att lagren är bra och du märker om passningen är alltför lös. Vet inte om lagerlåsning hjälper men jag hade definitivt provat.

Bra tips där. Låg kostnad i jämförelse med totalhaveriet.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top