BMW F 800 S, erfarenhet?

Intrepid_ skrev:
2363936
Växellådsproblemen som det skrivits mycket om händer på 1 av 10 av dessa MC, min har inga av dessa problem.
- Intrepid

Jag börjar tro att det inte är växellådan som är största problemet med min. Det är nog insprutningsprogramvaran eller någonting annat relaterat till det.

Väldigt tydligt om jag kör i ca 50km/h på treans växel med minimal belastning på motorn (körande i köer). Släpper jag lite ytterligare på gasen så att jag borde få en svag motorbroms så blir det nästan ofelbart så att den hugger till med bromsverkan som känns lite för digital.

Nu har det även hänt att den tjuvstoppat några gånger. Något måste vara feljusterat. Får se om de kan lista ut vad det är då jag åker in med den för att få växelindikeringen fixad om ett par veckor. Har hunnit köra en del med den så det kanske blir dags för 1000-mila-service på samma gång.

Angående höga rutan. Jag har en f800st. Tycker inte att vinden besvärar (är 1.87) även om jag kör motorväg i tempo som kan få farbror polisen att lägga beslag på saker och ting... Å andra sidan tyckte jag att f800s var rätt ok den också. Kanske jag som inte är så kinkig på den punkten.

Har provat på att köra 50 mil på en och samma dag. Inga bortdomnade fingrar eller annat pga vibrationer. På den punkten har de lyckats.
 
Hade hojen inne på 1000mila-service idag.
Programvaran blev uppdaterad...

Skillnaden var klart märkbar. Visst är motorn gladare på lägre växlar, men nu går det att lägga i de högre växlarna i stadstrafik. Tidigare var det väldigt låg växel eller konstant slirande på kopplingen som gällde.
 
Martin_Ch skrev:
2451329 Hade hojen inne på 1000mila-service idag.
Programvaran blev uppdaterad...

Skillnaden var klart märkbar. Visst är motorn gladare på lägre växlar, men nu går det att lägga i de högre växlarna i stadstrafik. Tidigare var det väldigt låg växel eller konstant slirande på kopplingen som gällde.

Ok, va bra... för den är inte rolig i stadstrafik nu, som du säger väldigt ryckig.. jobbigt att behöva slira på kopplingen hela tiden.. blir väl till att lämna in den när säsongen är över min varvräknare har flippat ut också men det hände när den varit inne på 100 mila service så jag misstänker dom strulat med något där.
 
En lite grov uppskattning eftersom jag inte kan jämföra mellan två hojar som har olika programvara och minnet kanske sviker mig, men jag skulle vilja påstå att den nu är ungefär lika ryckig på dryga 2000 varv/min som den tidigare var på runt 3000 varv/min.

Fortfarande är det inget jag blir imponerad över... Dock är den inte längre riktigt lika irriterande att köra i stadstrafik.
 
Varvtal?

Hej F800 fans,

Hur upplever ni varvtalet på era hojar, är själv sugen på denna mc inför nästa säsong.

Vilket varvtal ligger ni ni på i säg, 70, 90, 110 kmh på 6an?

Tycker ni att ni har "tillräckligt med kraft" om ni ligger i 70 på 6an och vrider rullen i botten?

/Nicke Lilltroll
 
Jag tycker det är väldigt svårt att svara på din fråga. Det är ju så subjektivt hur man upplever detta.

I vilket fall:
Min senaste hojj var en GSX1400, vilken har ett rätt grymt vrid. F800 är förstås inte i närheten av detta, men det är kanske inte så rättvist att jämföra en twin med en stor radfyra. Jag har då inte upplevt några större problem med att göra omkörningar på femmans eller sexans växel. Däremot morrar motorn rätt rejält i lägre hastigheter. Du får använda växellådan en del för att den inte ska bli sur

/T

Nicke Lilltroll skrev:
2579383 Hej F800 fans,

Hur upplever ni varvtalet på era hojar, är själv sugen på denna mc inför nästa säsong.

Vilket varvtal ligger ni ni på i säg, 70, 90, 110 kmh på 6an?

Tycker ni att ni har "tillräckligt med kraft" om ni ligger i 70 på 6an och vrider rullen i botten?

/Nicke Lilltroll
 
Nicke Lilltroll skrev:
2579383 Hej F800 fans,

Hur upplever ni varvtalet på era hojar, är själv sugen på denna mc inför nästa säsong.

Vilket varvtal ligger ni ni på i säg, 70, 90, 110 kmh på 6an?

Tycker ni att ni har "tillräckligt med kraft" om ni ligger i 70 på 6an och vrider rullen i botten?

/Nicke Lilltroll

Jag kör inte gärna runt i 70 på sexans växel. Försökte hitta detta diagram i lite bättre format, men lyckades inte... Du får nöja dig med detta:
http://www.bmw-motorrad.co.uk/gb/en/services/downloads/pdf/F800S_ST_PDF.pdf
Gå till sidan 8. Zooma in den övre av de två diagramen nere till vänster. Den visar beroendet mellan växel, varvtal och hastighet.

För min del så blir det något sådant här...
70-väg:
- 3:an om jag skall göra en "säker omkörning" ;)
- 4:an om det är lite kurvig väg
- 5:an om det bara är ren transportsträcka.

För 90-väg så blir det ett snäpp högre växel i samma situationer. På motorväg duger sexans växel till allt.

/Martin
 
Amirooo skrev:
2282939 Hej.

Sålde min Yamaha FZ 750 igår, så just nu e jag på jakt efter ny hoj. Efter ett litet stopp på bmw för att titta på bilar, så fastande jag starkt för bmw hoj, F800 S. Riktigt fin, försäkringspriserna e ju helt perfekta för mig som är 22 just och inte vill betala allt för mkt i försäkringspremie (max premie 3200 kr/år IF)

Så min fråga är, e det ngn här som har erfarenhet av just den hojen?

tack på förhand / Amir

Min erfarenhet är att F 800 S är en mycket bra motorcykel.:tummenupp
Den är lätt att köra om både på rakor, såväl som inner och ytterkurvor.

Men det visste ni kanske redan ? :arsele
 
Trajja675 skrev:
2589871 Min erfarenhet är att F 800 S är en mycket bra motorcykel.:tummenupp
Den är lätt att köra om både på rakor, såväl som inner och ytterkurvor.

Full förståelse för de som så gärna vill köra om. Ni måste naturligtvis hem snabbt för att ställa av hojen och spara försäkringspengar :)
 
Martin_Ch skrev:
2589882 Full förståelse för de som så gärna vill köra om. Ni måste naturligtvis hem snabbt för att ställa av hojen och spara försäkringspengar :)

Ställa av ?
Försäääkring :confused:

Nej, jag ger upp, du vinner. För många svåra ord. :gråta
 
...som svar till Er som går i f800 tankar.
Jag är inne på min 11:e hoj på två år och tamejfan om jag inte har hittat rätt nu!

Den är bekväm, jag personligen känner inget av fartvind. Växellådan är smidig och distinkt (har kört ett antal japsare som klonkat på riktigt), hojen är stadig och lättkörd.

Den är en aning plastig, men på nåt sätt känns det ändå kvalitet rakt igenom. Nu på höstkanten lovprisar jag värmehandtagen, jag kan behålla mina tunna sommarhandskar och känslan som dom förmedlar.

De 85-87 hk visar vad de går för. Om jag jämför med en radfyra sporthoj (100-110hk) så är det mycket bättre vrid vid ALLA farter. Plus att man slipper "surret" vid normal marchfart på motorväg.

Remdriften är kanon, och enligt mig ser det jäkligt fett ut också. Ca: 5000 mil innan den ska bytas och ingen olja som skvätter.

Billig i drift 0.37 vid marchfart i 90km/h. Och FÖRSÄKRINGEN, nu när alla sporthojar kostar multum efter försäkringshöjningen, så är det befriande att helförsäkra hojen för mindre än vad min xt660x kostade i halvförsäkring.
350:-/mån helförsäkrad, (jag e 35+ och bor i stockholm)

Ett litet PR plus är ju att stuntstjärnan Chris Pfeiffer kör en f800s ;)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top