BMW F 800 Flat Tracker

Riktigt cool hoj!
Jag ska bla bygga om dämpardelen på mina rör till rena absorptionsljuddämpare och skippa Supertrapp-brickorna. Så din bild var en bra estetisk inspiration ang mynningarna.

Kul att du vill bygga en street tracker! Du får gärna köra en byggtråd isf! :)

/J

I have a Dream....

Jo, om du undrar så heter tillverkaren JEMCO.
http://www.jemcoexhaust.com/

Det enda som saknades på BMW'n var kylflänsar!

Jag skiter fullständigt i om dom sitter utanpå en annars vattenkyld motor, en motor utan kylflänsar ser ut som en... en...
Inte som en motor IAF.

Näe, en riktig motorcykel har kylflänsar och kedjedrift.

Jag skiter fullständigt i om dom sitter utanpå en annars vattenkyld motor, en motor utan kylflänsar ser ut som en... en...
Inte som en motor IAF.

Ja vattenkylda nakenhojar måste ofta fotas i en vinkel där man blott ser kortsidan av kylaren, annars tar kylarens frontarea över arkitektoniskt.

Snett framifrån ser nog inte rotaxhojen så jäddra clean ut, dessutom syns nog inte cyllarna då längre.

Men nog tror jag att det fortfarande är en vacker hoj, även i andra mindre smickrande vinklar.

Håller med om att lyftkyld är coolare!

Inte som en motor IAF.

Luftkylt ÄR coolare.
Men:
Kylflänsar på vattenkylda motorer är pynt och därför löjligt.

Luftkylt ÄR coolare.
Men:
Kylflänsar på vattenkylda motorer är pynt och därför löjligt.

Nja, på dom motorer där det har provats har dom förtjänstfullt kylt vattnet i kylmanteln så att storleken på kylaren har kunnat minskats.

Kylaren är ju en annan spya jag gärna slipper se, kan man då halvera storleken och gömma den bättre, samtidigt som motorn blir mer estetisk så är mycket vunnit i mina ögon.

Ska man kapsla in motorn i plast kan det ju vara skitsamma.

Nja, på dom motorer där det har provats har dom förtjänstfullt kylt vattnet i kylmanteln så att storleken på kylaren har kunnat minskats.

Kylaren är ju en annan spya jag gärna slipper se, kan man då halvera storleken och gömma den bättre, samtidigt som motorn blir mer estetisk så är mycket vunnit i mina ögon.

Ska man kapsla in motorn i plast kan det ju vara skitsamma.

Sant, men Vulcan, Intruder och liknande vattenkylda motorer med flänsar har ju bara fått ett pastischutseende tycker jag. Det blir lite av kuliss. Då ser rotaxen eller en husabergmotor mer nice ut, lite speedwaymotoröstatsgrovt och rejsigt, passar på en tracker.

Men rent ingenjörsmässigt håller jag med dig om att semivattenkylt är lite smart. Problemet är bara att designen på de exemplar jag sett hittills hade övrigt att önska.

Allt trams går att försvara med marginella fördelar.
Tycker en slät kylmantel kan vara väl så snygg.
CB 1000 "Big one" tycker jag ser lyckad ut.
on%20drive2.jpg

Som du ser käre bror har man vinklat upp motorn, sågat av kedjeskyddet (eller vad det är) bakom den runda cirkeln, därefter "gömt" tråg och vxl.låda bakom de höft dragna avgasrören = summa summarum, inget har hänt med lådan, den är bara gömd.

Förgasare ser det ut att vara ja.

Den var snygg! Fast goosenecken och gjutna fälgar var tårtigt tycker jag.

Gooseneck är aldrig :fakta snyggt!

Last edited:
Va kännsliga ni är! Tänkte faktisk inte på att det var gooseneck förrän ni pekade på den och jag måste faktiskt hålla med, men hojen har svensk anknytning. Jag är ganska säker att Jojje (i turboforumet) har tillverkat cylindrarna. Hojen är byggd av Bill Gatley( Bonneville Performance), USA och är 1200cc, borrad o strokad bonneville men mycket orginal finns ju inte kvar. Egentillverkad förnicklad ram, övrigt "bling" är polerad Alu o Rf.
Erich

Måste vara billigt att förnickla / kroma i England, varenda showbygge är polerat om det så är en kawa z1000 -77.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT