Bmw 650GS vs 800GS 2008-

Nja… Jag har föregångaren till 2-cyl F650 GS och första storservicen på den hamnar på nätta drygt 4.900 kr (1000-milaservice).

Stämmer. Den där är dyr att serva eftersom de ställer ventilspelet vid service, vilket är en bökig historia om jag förstått det rätt.
 
Får passa på att kolla serviceschemat vid provkörning och hur många miljoner det kostar, är det väldans dyrt i staden kan man ju kanske vända sig till angränsande län.
 
Du har alltså en MC med en helt annan motor än den vi pratar om här och jämför ändå servicekostnader? Lustigt. :rolleyes:

:krama F'låt så mycket. (Tyckte bara det är lustigt att det är så mycket billigare på den nya modellen, om den summan kan stämma.)

Stämmer. Den där är dyr att serva eftersom de ställer ventilspelet vid service, vilket är en bökig historia om jag förstått det rätt.

Jo det är lite grann de ska ha koll på där, har också hört nåt om ventilerna men vad det var exakt minns jag inte just nu på rak arm.
 
Last edited:
Någon med koll på Bmw generellt om de brukar rea ut någe speciellt på hösten/vintern, årets modeller eller så? Känns lite sent på säsongen att köpa nytt men samtidigt är det väl knappast billigare på våren.
 
Nu var den provkörd iaf =) 30-40 min tyvärr lite mkt trafik men det var inte mycket att göra åt. Första känslan var "F-n va lätt den är" och då ska det ändå bara skilja 1kg mot min Transalp :va Blinkersen var jag inte överens med även om det gick lättare efter några försök, tycker dock inte det var någon fördel med tre knappar istället för en switch med tre lägen.

Nåväl den pinna på helt ok, långa växlar och utan lågvarvsblödder. Den kändes dock väldigt städad trots sin lätthet (känslan) men hastighetsmätaren visa annat med de långa växlarna så nog får jag säga att de kan sin sak men i samma veva så kändes den väldigt billig om än välbyggd i det mesta vid första intryck. Kändes ungefär som att hoppa på en snabbare scooter lite luddigt förklarat. Lyckades med att få i friläge en gång i början men annars var lådan hur bra som helst även när jag stressväxla upp o ner bara för att se hur det funka. ABS´en testades också, dock på torr asfalt och det var över förväntan, hade tankar om ett gammalmodigt ABS system, ni vet som systemen på äldre bilar typ Volvo 850 där det låter kriget när ABS eller TRACS jobbar. Här märktes inge ljud eller vibrationer utan det gick mjukt o fint trots försök till tvärnit. Bromsarna var väl dock ingen höjdare, min Transalp med dubbla skivor fram suger i bättre vilket i sig inte är något konstigt men bättre hejdare hade varit önskvärt. Visst tar dom men skönt när man slipper nypa så pass hårt innan det händer något värt att nämna.

Sittkomforten var väl någon medelmåtta, Limpan på Transalpen är jag ju bortskämd med men det var inte direkt obekvämt på BMW´n, saknade dock något att lägga knäna emot då den var väldigt smal där. Färdatorn var något nytt och positivt för min del, kollade väl inte växlarna där så mycket kanske pga ovanan men en trevlig funktion ändå.

Hur som helst så är jag dock tveksam om detta blir något för mig, den var kul att köra men tror ex en Hornet skulle vara ett roligare alternativ då jag inte tyckte det var tillräckligt med offroad i denna. Nej jag ska inte ha en Hornet men jämfört med denna skulle det lika gärna kunna blivit det =) Den kändes lite klent byggd, uppfatta något glapp i styrning/dämpning fram när jag for ut för trottoarkant eller farthinder ryckte o slet men inget vi körning på plant eller stillastående. Sen väldigt oskyddad, jag som är van vid min pansarvagn med kåpor och bars, de ska man ju förhoppningsvis slippa ha användning för men gav inget bra första intryck med det och glappet. Däcken såg inte mycket ut för världen i offroad sammanhang, ingen konst att byta naturligvis men köper man nytt eller nästan så kan det ju vara skönt att slippa byta det.

Fundera lite på det här med kedjan också som jag läst på några fler ställen nu, att de säger upp sig och går av i förtid. Nu är jag ingen expert men jag kolla på de nya cyklarna i hallen. 650 ska ha ett spel på 30-40mm olastat och 800 35-45mm olastat, filmen visar 800.

(om det inte funkar) http://www.youtube.com/watch?v=wT7t6xVUTyg

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=wT7t6xVUTyg/watch?v=wT7t6xVUTyg[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Hur som helst så är jag dock tveksam om detta blir något för mig, den var kul att köra men tror ex en Hornet skulle vara ett roligare alternativ då jag inte tyckte det var tillräckligt med offroad i denna.

Jag tycker väl inte heller att F650 är en offroad. En sån ska inte ha gjutna aluminiumfälgar och inte heller 19" framhjul. Så ÄR det bara.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top