Nu var den provkörd iaf =) 30-40 min tyvärr lite mkt trafik men det var inte mycket att göra åt. Första känslan var "F-n va lätt den är" och då ska det ändå bara skilja 1kg mot min Transalp

Blinkersen var jag inte överens med även om det gick lättare efter några försök, tycker dock inte det var någon fördel med tre knappar istället för en switch med tre lägen.
Nåväl den pinna på helt ok, långa växlar och utan lågvarvsblödder. Den kändes dock väldigt städad trots sin lätthet (känslan) men hastighetsmätaren visa annat med de långa växlarna så nog får jag säga att de kan sin sak men i samma veva så kändes den väldigt billig om än välbyggd i det mesta vid första intryck. Kändes ungefär som att hoppa på en snabbare scooter lite luddigt förklarat. Lyckades med att få i friläge en gång i början men annars var lådan hur bra som helst även när jag stressväxla upp o ner bara för att se hur det funka. ABS´en testades också, dock på torr asfalt och det var över förväntan, hade tankar om ett gammalmodigt ABS system, ni vet som systemen på äldre bilar typ Volvo 850 där det låter kriget när ABS eller TRACS jobbar. Här märktes inge ljud eller vibrationer utan det gick mjukt o fint trots försök till tvärnit. Bromsarna var väl dock ingen höjdare, min Transalp med dubbla skivor fram suger i bättre vilket i sig inte är något konstigt men bättre hejdare hade varit önskvärt. Visst tar dom men skönt när man slipper nypa så pass hårt innan det händer något värt att nämna.
Sittkomforten var väl någon medelmåtta, Limpan på Transalpen är jag ju bortskämd med men det var inte direkt obekvämt på BMW´n, saknade dock något att lägga knäna emot då den var väldigt smal där. Färdatorn var något nytt och positivt för min del, kollade väl inte växlarna där så mycket kanske pga ovanan men en trevlig funktion ändå.
Hur som helst så är jag dock tveksam om detta blir något för mig, den var kul att köra men tror ex en Hornet skulle vara ett roligare alternativ då jag inte tyckte det var tillräckligt med offroad i denna. Nej jag ska inte ha en Hornet men jämfört med denna skulle det lika gärna kunna blivit det =) Den kändes lite klent byggd, uppfatta något glapp i styrning/dämpning fram när jag for ut för trottoarkant eller farthinder ryckte o slet men inget vi körning på plant eller stillastående. Sen väldigt oskyddad, jag som är van vid min pansarvagn med kåpor och bars, de ska man ju förhoppningsvis slippa ha användning för men gav inget bra första intryck med det och glappet. Däcken såg inte mycket ut för världen i offroad sammanhang, ingen konst att byta naturligvis men köper man nytt eller nästan så kan det ju vara skönt att slippa byta det.
Fundera lite på det här med kedjan också som jag läst på några fler ställen nu, att de säger upp sig och går av i förtid. Nu är jag ingen expert men jag kolla på de nya cyklarna i hallen. 650 ska ha ett spel på 30-40mm olastat och 800 35-45mm olastat, filmen visar 800.
(om det inte funkar)
http://www.youtube.com/watch?v=wT7t6xVUTyg
[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=wT7t6xVUTyg/watch?v=wT7t6xVUTyg[/YOUTUBE-ID]