Bmw 650GS vs 800GS 2008-

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Satt o letade efter en on/offroad hoj med lite mera pulver och så hitta jag 800 GS. Sitthöjden borde funka med den låga sadeln, någon har spillt kaffe på ritbordet, nytt är kul men tveksamt ekonomiskt och begmarknaden suger än så länge. Tittade inte ens på 650 först för jag hade de gamla effektsiffrorna i huvudet = 5kg lättare än min och 3hk mindre på pappret.

Hur som helst, när jag kom på att det var hela 71 kusar i den senare 650GS blev det hela mkt mera intressant och när jag såg att det sitter en 800 maskin i 650´n blev jag lite konfundersam.

Lite data från tillverkaren (det som skiljer dem åt i rött + att de använder lite olika text för samma innebörd vid beskrivning av typ av motor):

800GS

Motor

Typ: Vattenkyld tvåcylindrig DOHC fyrtaktsmotor, med fyrventilsteknik, torrsumpssmöjning

Slaglängd x cylinderdiameter: 82 mm x 75.6 mm

Cylindervolym 798 cc

Motoreffekt: 63 kW/85 hk (7 500 varv/min)

Max vridmoment 83 Nm vid 5 750 varv/min

Kompression 12.0 : 1

Bränslereglering / motorstyrning Elektronisk insprutning / BMS-K digital motorstyrning

Avgasreglering: Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3

650GS

Motor

Typ: Vätskekyld, 2-cylindrig 4-taktsmotor, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, torrsumpssmörjning

Slaglängd x cylinderdiameter: 82 mm x 75.6 mm

Cylindervolym: 798 cc

Motoreffekt: 52 kW (71 hk) vid 7.000 varv/min (effektminskning till 25 kW (34 hk) vid 5.000 varv/min möjlig)

Max vridmoment: 75 Nm vid 4.500 varv/min (vid effektminskning: 57 Nm vid 3.000 varv/min)

Kompression: 12.0 : 1

Bränslereglering / motorstyrning: Elektronisk insprutning / BMS-K digital motorstyrning

Avgasreglering: Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3

800 är 7kg tyngre än 650

I det här läget känns 650 inte minst med tanke på prisskillnaden mer lockande för min del. 650 går att få strypt till 25kW enligt specen och frågan är ju iom de våldsamt lika specifikationerna om inte 650 är en strypt version av 800? Någon med kunskap?

Att den ser ut som ett miffo i fronten kan jag leva med, provköras ska det men vad säger expertpanelen? Hur är det med kvaliteten, service hos åf i Sthlm, servicekostnader, fördelar och nackdelar? Försäkringskostnaderna verkar låga enligt det jag läst på det globala.

Jag har haft min F800 i snart 500 mil nu och är på det stora hela mycket, mycket nöjd. Nu verkar det ju vara i första hand 650'n du är intresserad av men lite kan jag ju svara på.

Kvalitén är superb. Det är mycket plast utan att för den skulle kännas plastigt. Mycket smarta lösningar på diverse saker.

Servicen hos BMW Solna är strålande om man bara undviker säljaren Stefan, som enligt mig är ett rikspucko, utan håller sig till dom andra. Angående servicekostnaderna så är dom mycket humana. Jag betalade strax över 1600:- för en liten service och jag tror, med betoning på tror här, att den stora landar på 3500:- nånstans.

Angående försäkringen så är dom billiga. Skitbilliga.

[EDIT] Här har du "lite" läsning om F650/F800. :rolleyes:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=415604

Tackar för länkarna, 650 tråden gav väl dock inte så mycket info dock = en kille som var glad för sin nya hoj vilket iofs är åt rätt håll :tummenupp

F650GS har gjutna aluminiumfälgar mot 800'ans ekerfälgar.
Vilken som är för offroad ter sig ganska självklart...

Det är iofs sant men hur känsligt är det tro? Jag tror inte jag kommer ladda ut med den på en crossbana direkt men lite bråkiga grusvägar och en o en annan stig vill man ju kunna avverka.

BMW Klubben http://www.bmw-mc-klubben.se/index.php

Varför inte KTM Adventure istället om du vill ha mera "rock'n roll" än BMW:n levererar :)

Ja det är ju lite andra pengar jämtemot 650´n, servicerna verkar förhållandevis dyra och (duckar) kvaliten verkar vara lite lotto för KTM överlag. Sen skiljer det väl inte så fasligt mycket men 650´n verkar snäppet smidigare med tanke på storlek och vikt. Försäkringen är förmodligen till Bmw´s fördel den också men det är bara spekulationer.

F650GS har gjutna aluminiumfälgar mot 800'ans ekerfälgar.
Vilken som är för offroad ter sig ganska självklart...

beror på hur "mycket" offroad som är tänkt, 800 har "mjuka" fälgar och de som kör mycket offroad har bytt till ex. Excel fälgar.

Det är iofs sant men hur känsligt är det tro? Jag tror inte jag kommer ladda ut med den på en crossbana direkt men lite bråkiga grusvägar och en o en annan stig vill man ju kunna avverka.

det funkar fälgarna säkert bra till.

vet inte om du tänkte köpa sprillans eller beg, 650 har någon brist i materialet på framgaffeln på någon modell så framhjulet lossnar, 800 har en felaktigt framaxel på en del men får det fixat men kolla att det är gjort ifall du ska offroada

kedjan på 800 ska du ha koll på eller byta till ex. DID, en del har gått av helt plötsligt efter få mil etc.

edit: kedjan gäller nog detsamma på 650

Last edited:
Ja det är ju lite andra pengar jämtemot 650´n, servicerna verkar förhållandevis dyra och (duckar) kvaliten verkar vara lite lotto för KTM överlag. Sen skiljer det väl inte så fasligt mycket men 650´n verkar snäppet smidigare med tanke på storlek och vikt. Försäkringen är förmodligen till Bmw´s fördel den också men det är bara spekulationer.

Du har helt rätt på alla punkter.

[EDIT] Nu vet jag inte vilken "Adventure" det talas om men 640 Adven lär vara smidigare än en F650.

beror på hur "mycket" offroad som är tänkt, 800 har "mjuka" fälgar och de som kör mycket offroad har bytt till ex. Excel fälgar.

det funkar fälgarna säkert bra till.

vet inte om du tänkte köpa sprillans eller beg, 650 har någon brist i materialet på framgaffeln på någon modell så framhjulet lossnar, 800 har en felaktigt framaxel på en del men får det fixat men kolla att det är gjort ifall du ska offroada

kedjan på 800 ska du ha koll på eller byta till ex. DID, en del har gått av helt plötsligt efter få mil etc.

edit: kedjan gäller nog detsamma på 650

Läste något om det där men fatta det som att det gällde den äldre, de jag kollar på nu är från 2008- troligtvis 2009 med tanke på utbudet. Kan man på något enkelt sett kontrollera vilken kedja det sitter på original?

Ok.

650 är en nedtrimmad variant av 800:an.

800:an har dubbla bromsskivor fram. 650 en enkel.

800 har ekerfälgar, 600 gjutna alu.
Alu funkar såklart på grus, men förr eller senare kör man på en sten eller en kant, och då kan man få sprickor i alu-fälgarna.

800 har mycket bättre fjädringskomponenter och dessutom längre fjädringsväg.

Läste något om det där men fatta det som att det gällde den äldre, de jag kollar på nu är från 2008- troligtvis 2009 med tanke på utbudet. Kan man på något enkelt sett kontrollera vilken kedja det sitter på original?

När jag läst på utländska forum så kan de ha kört +2000 mil på en BMW kedja och sedan bytt och kört 900 mil med nästa BMW kedja innan den gått av, en del kedjor har gått av långt tidigare än 900 mil, så finns inget enkelt sätt se, en del byter till annan kedja vid första service.

Vilket inte säger ett skit. Hur man kan sätta en sån snålgaffel på en hoj för nästan 110kkr är svårt att förstå.

Ja på andra märken får man nästan Öhlinare på i den prisklassen.

Fjädringen bak är inte så mycket att hänga i julgrannen heller.

Last edited:
Angående servicekostnaderna så är dom mycket humana. Jag betalade strax över 1600:- för en liten service och jag tror, med betoning på tror här, att den stora landar på 3500:- nånstans.[/url]

Nja… Jag har föregångaren till 2-cyl F650 GS och första storservicen på den hamnar på nätta drygt 4.900 kr (1000-milaservice).

Gissar på att dämpningen duger åt mig i vilket fall =) Sen om det sitter Öhlins eller Von Schnitzel Läderhausen gör mig inte så mycket bara funktionen är skaplig, ingen tungviktare heller med mina 75kg. Hur står den sig komponentmässigt (förutom kedjan då) mot motsvarande modeller/prisklasser hos andra märken? Ex Transalp 650/700, Versys, Teneree eller vad som är jämförbart.

Det jag är mest såld på såhär innan provkörning är att det just sitter en 800 maskin i en 650 modell till ett.. nåja hyggligt pris =)

Gissar på att dämpningen duger åt mig i vilket fall =) Sen om det sitter Öhlins eller Von Schnitzel Läderhausen gör mig inte så mycket bara funktionen är skaplig, ingen tungviktare heller med mina 75kg. Hur står den sig komponentmässigt (förutom kedjan då) mot motsvarande modeller/prisklasser hos andra märken? Ex Transalp 650/700, Versys, Teneree eller vad som är jämförbart.

Det jag är mest såld på såhär innan provkörning är att det just sitter en 800 maskin i en 650 modell till ett.. nåja hyggligt pris =)

Det är inget fel på 800, fjädringen funkar bra på gatan och lättare offroad, körde 650 häromdagen(testade inte offroad) och den funka fint.

Den är väl för ny för att riktigt kunna jämföra komponenter etc. med Teneré osv.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti