Satt o letade efter en on/offroad hoj med lite mera pulver och så hitta jag 800 GS. Sitthöjden borde funka med den låga sadeln, någon har spillt kaffe på ritbordet, nytt är kul men tveksamt ekonomiskt och begmarknaden suger än så länge. Tittade inte ens på 650 först för jag hade de gamla effektsiffrorna i huvudet = 5kg lättare än min och 3hk mindre på pappret.
Hur som helst, när jag kom på att det var hela 71 kusar i den senare 650GS blev det hela mkt mera intressant och när jag såg att det sitter en 800 maskin i 650´n blev jag lite konfundersam.
Lite data från tillverkaren (det som skiljer dem åt i rött + att de använder lite olika text för samma innebörd vid beskrivning av typ av motor):
800GS
Motor
Typ: Vattenkyld tvåcylindrig DOHC fyrtaktsmotor, med fyrventilsteknik, torrsumpssmöjning
Slaglängd x cylinderdiameter: 82 mm x 75.6 mm
Cylindervolym 798 cc
Motoreffekt: 63 kW/85 hk (7 500 varv/min)
Max vridmoment 83 Nm vid 5 750 varv/min
Kompression 12.0 : 1
Bränslereglering / motorstyrning Elektronisk insprutning / BMS-K digital motorstyrning
Avgasreglering: Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3
650GS
Motor
Typ: Vätskekyld, 2-cylindrig 4-taktsmotor, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, torrsumpssmörjning
Slaglängd x cylinderdiameter: 82 mm x 75.6 mm
Cylindervolym: 798 cc
Motoreffekt: 52 kW (71 hk) vid 7.000 varv/min (effektminskning till 25 kW (34 hk) vid 5.000 varv/min möjlig)
Max vridmoment: 75 Nm vid 4.500 varv/min (vid effektminskning: 57 Nm vid 3.000 varv/min)
Kompression: 12.0 : 1
Bränslereglering / motorstyrning: Elektronisk insprutning / BMS-K digital motorstyrning
Avgasreglering: Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3
800 är 7kg tyngre än 650
I det här läget känns 650 inte minst med tanke på prisskillnaden mer lockande för min del. 650 går att få strypt till 25kW enligt specen och frågan är ju iom de våldsamt lika specifikationerna om inte 650 är en strypt version av 800? Någon med kunskap?
Att den ser ut som ett miffo i fronten kan jag leva med, provköras ska det men vad säger expertpanelen? Hur är det med kvaliteten, service hos åf i Sthlm, servicekostnader, fördelar och nackdelar? Försäkringskostnaderna verkar låga enligt det jag läst på det globala.
Hur som helst, när jag kom på att det var hela 71 kusar i den senare 650GS blev det hela mkt mera intressant och när jag såg att det sitter en 800 maskin i 650´n blev jag lite konfundersam.
Lite data från tillverkaren (det som skiljer dem åt i rött + att de använder lite olika text för samma innebörd vid beskrivning av typ av motor):
800GS
Motor
Typ: Vattenkyld tvåcylindrig DOHC fyrtaktsmotor, med fyrventilsteknik, torrsumpssmöjning
Slaglängd x cylinderdiameter: 82 mm x 75.6 mm
Cylindervolym 798 cc
Motoreffekt: 63 kW/85 hk (7 500 varv/min)
Max vridmoment 83 Nm vid 5 750 varv/min
Kompression 12.0 : 1
Bränslereglering / motorstyrning Elektronisk insprutning / BMS-K digital motorstyrning
Avgasreglering: Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3
650GS
Motor
Typ: Vätskekyld, 2-cylindrig 4-taktsmotor, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, torrsumpssmörjning
Slaglängd x cylinderdiameter: 82 mm x 75.6 mm
Cylindervolym: 798 cc
Motoreffekt: 52 kW (71 hk) vid 7.000 varv/min (effektminskning till 25 kW (34 hk) vid 5.000 varv/min möjlig)
Max vridmoment: 75 Nm vid 4.500 varv/min (vid effektminskning: 57 Nm vid 3.000 varv/min)
Kompression: 12.0 : 1
Bränslereglering / motorstyrning: Elektronisk insprutning / BMS-K digital motorstyrning
Avgasreglering: Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3
800 är 7kg tyngre än 650
I det här läget känns 650 inte minst med tanke på prisskillnaden mer lockande för min del. 650 går att få strypt till 25kW enligt specen och frågan är ju iom de våldsamt lika specifikationerna om inte 650 är en strypt version av 800? Någon med kunskap?
Att den ser ut som ett miffo i fronten kan jag leva med, provköras ska det men vad säger expertpanelen? Hur är det med kvaliteten, service hos åf i Sthlm, servicekostnader, fördelar och nackdelar? Försäkringskostnaderna verkar låga enligt det jag läst på det globala.