BMW 650GS Dakar, e're nått o ha?

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Nagon som har erfarenheter? Jamforelse med andra liknande hojar?:va
Hur hanterar den vanliga 650GS i jamforelse med Dakaren? Verkar vara skillnad i dack storlek o fjadringsvag.

Vilka alternativ kan man betanka?

African twin?
XT
Dominator
Transalp :rolleyes:
Varadero :rolleyes: :rolleyes:
Super tenere
DR 600, 800

Kommer bli mycket korning pa daliga asfaltvagar o grus for mig har framover.
 
Last edited:
Kan rekomendera SuperTeneren, det är den enda hojen du nämner som har lite drag i motorn. Den är som gjord för dåliga grusvägar, den mjuka fjädringen sväljer alla oämheter. Dessutom är den billig i inköp och försäkring. Massor med hoj för pengarna.
 
Har själv en Dakar och är grymt nöjd, den är lätt att hantera o riktigt rolig att köra på grusväg med men gör sig ävan bra på landsväg.

Det som skiljer dakaren mot en vanlig GS är som du säger däcken, fjädringen (dakaren är en bra bit högre) och drevningen, titta på BMWs sida http://www.bmw.se/mc/

En annan sak som är bra är bränsleförbrukningen som är riktigt låg 0,3 -0,4 l/m
 
Gottis skrev:
2469028 Har själv haft en dakar och tycker det va en skit bra hoj billig att äga och funkar faktiskt riktigt bra på landsvägen med :tummenupp

satte tom en Motard fälg på min och drevade lite då hade en skit roligt wannebe motard

http://bike.se/fotografier/bilder/2191_dsc00201.jpg


Med funderat på motard däck men vill ha bra fäste på grus och finns inte pengar till en extrafälg heller, men visst går den att leka med.

O försäkringen är riktigt bra betalar 2000 hel/hel i Malmö det är max premien
 
Jag är såld på Dr 800 och hade nog blivit mitt val.

Skön körställning , sittandes som stående , massor med effekt , stor tank och uppför sig bra både på och av vägen.
Sen att den är världens största serietillverkade stånka , det är lixom en bonus ;o)

Hur är det med handlare och reservdelar där nere ?
I ett sådant klimat så är det nog det som skulle avgjort mitt val.

Har en kompis som kört mkt grus i sydamerika , och snöat in helt på den stora freewinden.
Men som sagt , smaken är delad.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top