BMW 650 GS/Funduro/Dakar/etc

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller på och letar hoj till en stundande Islands-trip och har varit inne lite på BMW 650 efter som de verkar kombinera egenskaperna driftsäkerhet, komfort och smidighet rätt bra.

Vad är det som skiljer modellerna åt?
Funduron verkar vara lite mer en väldigt gatanpassad variant, medans Dakar (GS?) kanske är lite mer åt det håll jag letar åt (även om funduron ligger bättre i pris).

Har du ägt en? Fördelar/nackdelar?

Starstriker körde väl en Dakar på sin transasia resa och den modellen löser väl det mesta på en äventyrsresa.

Annars har du ju den som det verkar odödliga Afrika Twin, en riktig äventyrsikon, se bara till att ha en bensinpump med dig i reserv dom håller inget vidare.

Både Dakar och AT är ju billiga att försäkra också.

Last edited:
Starstriker körde väl en Dakar på sin transasia resa och den modellen löser väl det mesta på en äventyrsresa.

Annars har du ju den som det verkar odödliga Afrika Twin, en riktig äventyrsikon, se bara till att ha en bensinpump med dig i reserv dom håller inget vidare.

Både Dakar och AT är ju villiga att försäkra också.

Varit inne lite på en AT också (knappt 3000.- halv/helår för en -00 är bra för en 22årig fjunis) men fått för mig att de kanske är lite i klumpigaste laget...

Jag åker på en BMW 650 dakar och man sitter grymt skönt på den.
Långåka är inga problem.

Det som jag tycker stör på 650 är att motorn är klen och tråkig, men som pendlingshoj duger den utmärkt.

Iväg och provkör och väg de olika hojarnas för och nackdelar mot varandra.

Läste i nånstans att ni ev var tre pers som skulle köpa likadana hojar för reservdelar och service.

Island är inget u-land allt ni ev skulle kunna tänkas behöva eller få tag på borde ganska enkelt kunna uppbringas där.

Serva gör ni innan ni åker och sen behöver ni inte tänka på det förrän ni kommer hem.

Kul med Island, går själv i dom tankarna om ett par år framåt, men då blir det på en KTM 950/990S alt Jeep om snorungarna skall med också.

Jag valde mellan dakaren och KTM 640 Adv. Det var innan jag ens hade börjat planna den där resan. Valet föll på Dakaren dels pga att den var billigare att äga och dels för att den erbjuder bättre komfort när man ska åka långt.

KTMen är ännu lite mer offroad (dvs mindre gata)

Hade lite problem med strålkastaren eftersom den ständigt lossnade från sitt fäste på alla tvättbrädor, men lite tejp och buntband löste det.

Nedre fästbulten (båda sidor) till bakramen tog också stryk av alla tvättbrädor. Ska du köra hårt så ta med extra såna bultar plus mutter att fästa på baksidan. Tung last och tvättbrädor maler ner vilken hoj som helst.

Bakfjädringen väl vek om du ska köra LÅNGT med mycket packning.
Själv väger jag nog 100 kilo med utrustning och sen 30 kg packning på det.

Fördra alla viktiga bultar och lås med loctite om du ska köra långt. Det sparar mycket huvudvärk senare. Kan iofs inte se att vägarna du kommer köra på island är lika kassa som dom i sibirien.

Ett stort framhjul är att föredra om du ska ut på dåliga/gropiga vägar. Funduron och den "vanliga" 650GS saknar det.

Några veckor på Island torde inte vara några probs öht.

Glöm inte att kika på BMWs nya 800GS. Den är som klippt och skuren för islandsresor! :tummenupp

Last edited:

Där var ett inlägg som efterfrågades!

Med stort framhjul, menar du att det ska vara 21 tum då?

Kikade lite på gs800 också, men den ligger på mer än dubbla budgeten tyvärr. Men såg annars riktigt trevlig ut.

Där var ett inlägg som efterfrågades!

Med stort framhjul, menar du att det ska vara 21 tum då?

Kikade lite på gs800 också, men den ligger på mer än dubbla budgeten tyvärr. Men såg annars riktigt trevlig ut.

Jepp ett 21" hjul är att föredra och du vill ha hjul som är trådekrade, du vill inte ha gjutna hjul.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman