BMW 650 Funduro för långa resor?

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Hur skulle en BMW 650 funduro passa mig som inte är så lång och har drömmar om att göra en långresa (genom europa. kanske afrika).
Vet att det finns dyrare hojjar som skulle passa bättre till långresor men jag har begränsad budget.

Tacksam för tips från folk som åkt långt :D
 
Jag skulle nog lägga lite mer och köpa en BMW F650GS Dakar.

Är inte dom ganska mycket högre i sitthöjd?
Vilken av dom 2 väger mest?
Jag är 163cm så sitthöjden spelar in ganska mycket vid valet av hoj då jag inte vill gå halv av hojjen vid varje stopptillfälle för att inte välta :D
 
Nu har jag själv inte åkt långt på en funduro, men den har ju körts kors och tvärs över hela jorden så det ska inte vara nåt problem. Dakaren har 2 hästar mer och är högre, tror funduron skulle passa din längd bättre.
 
Och BMW fonduri är precis samma sak som Aprilia Pegaso. Aprilian är billigare och snyggare designmässigt dessutom var BMWn faktiskt made in Noale fram till 00.....
 
Var ju någon som hade kört hur långt som helst med en sådan, en äventyrsresa med begagnad sådan, det enda missöde(n) var väl punktering(ar).
 
Hur klarar sig funduron offroad?
med "långresa" har jag tänkt mig både av och på vägen, en äventyrsresa helt enkelt :D
 
Last edited:
Inte precis, Pegason har samma minarelli-stånka som sitter i Yamaha XT660.
Har inte Pegason samma Rotax som sitter i Funduron?

MZ (MuZ) har kört med samma 660 som Yamaha.
 
Inte precis, Pegason har samma minarelli-stånka som sitter i Yamaha XT660.

Ehhh nej......

Från tidigt 90-tal fram till -05 är det en Rotaxmotor och den samt chassie delar man med samtida BMW funduro. När BMW Fonduro byts bort som namn och cykeln uppdateras 2003 (tror jag) är det inte längre en Aprilia i BMW kläder........

Från -05 byter Aprilia motor till Minarellin och kallar den Pegaso Strada men det är en annan femma...

Gör om gör rätt.....
 
Last edited:
Funduron har väl drivrem istället för kedja? Kan bli lite spännande att köra offroad med den om det slinker in ett par stenar och vips så låter det *klonk* och du är ståendes på savannen....skulle nog satsa lite mer pengar på en dakar isåfall. Har för mig att man kan få tag på lägre sadlar till dakaren också som gör att dina 163cm kanske klarar höjden.
 
Om vi bortser vilka hojjar som har samma motor, Hur funkar funduron offrad?

Den är garanterat mer terrängkompetent än vad du är. Inget att ta ut på crossbanan men för långtouring på grusväg/ökenväg duger den. Dakarvarianten har en fördel med 21" framhjul vilket breddar valet av riktiga offroad-däck men i övrigt är dakaren inte signifikant bättre om du bortser från dekalerna......

Skall du ha ökad terrängkompetens så är det KTM Lc4 eller dyligt som skall till och då är komforten på långfärd genom europa milt sagt lidande....

Funduron har väl drivrem istället för kedja? Kan bli lite spännande att köra offroad med den om det slinker in ett par stenar och vips så låter det *klonk* och du är ståendes på savannen....skulle nog satsa lite mer pengar på en dakar isåfall. Har för mig att man kan få tag på lägre sadlar till dakaren också som gör att dina 163cm kanske klarar höjden.

Nej den har inte rem....
 
Last edited:
Den är garanterat mer terrängkompetent än vad du är. Inget att ta ut på crossbanan men för långtouring på grusväg/ökenväg duger den. Dakarvarianten har en fördel med 21" framhjul vilket breddar valet av riktiga offroad-däck men i övrigt är dakaren inte signifikant bättre om du bortser från dekalerna......

Skall du ha ökad terrängkompetens så är det KTM Lc4 eller dyligt som skall till och då är komforten på långfärd genom europa milt sagt lidande....



Nej den har inte rem....

En dum fråga kanske.. Kan man sätta dit ett 21" framhjul på funduron efterhand?
 
Den är garanterat mer terrängkompetent än vad du är. Inget att ta ut på crossbanan men för långtouring på grusväg/ökenväg duger den. Dakarvarianten har en fördel med 21" framhjul vilket breddar valet av riktiga offroad-däck men i övrigt är dakaren inte signifikant bättre om du bortser från dekalerna......

QUOTE]

En dum fråga kanske.. Kan man sätta dit ett 21" framhjul på funduron efterhand?

JA men Nej.....

Skall du ha 21" framhjul måste detta kombineras med den längre stötdämparen för att få höjden fram/bak i balans...

Fast där finns ändå inget behov om du inte skall åka på rena crossdäck. Iof kan man ha ett par sådana med sig om man skall leka Dakar i nordafrika men för allt annat finns TKC80 även som 19"
 
Funduron har väl drivrem istället för kedja? Kan bli lite spännande att köra offroad med den om det slinker in ett par stenar och vips så låter det *klonk* och du är ståendes på savannen....skulle nog satsa lite mer pengar på en dakar isåfall. Har för mig att man kan få tag på lägre sadlar till dakaren också som gör att dina 163cm kanske klarar höjden.
Du kanske tänker på BMWs 650 Scarver? Den hade remdrift.
 
En av de mest uppenbara fördelarna med en 650 gs är ett stort urval med tillbehör på touratech och andra firmor. Många av hojarna som går jorden runt är ju hårt kittade. Sedan är den väldigt bränslesnål säger dom som kör dessa.

Har för mig att just rotaxmotorn är tålig på många bränsleblandningar. Kan ju vara bra i afrika där man oftast blandar ut bensinen med stora mängder diesel när du köper på lösvikt ur dunkar vid vägkanten
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top