BMW 328, "hugger"

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Yes, min stackars lilla bil behöver omvårdnad, men jag vet inte riktigt på vilket sätt..

Den "hugger" vid vissa varvtal, mest under acceleration. Alltid samma varvtal, hugger med väldigt jämna mellanrum också, mycket taktfast. Och den låter lite som om den rapar när den gör det.

Mina gissningar sträcker sig till lambdasond (morbrors bil gjorde likadant, och då var det en lambda) fast min motorlampa lyser inte, och det brukar den väl om det är lambdan som strular?

Eller, luftmassemätaren.. Varför vet jag inte, bara en gissning.

Kan man ta reda på vad det är, utan att koppla upp den mot en dator, eller måste det göras?

Vevaxelgivaren...
kanske...

luftmasse skulle det kunna vara... Min audi betedde sig på det viset med kass masse. Vart fall kan det vara rätt många saker antar jag.

Lambda brukar ju varningslampan lysa på...

ÄDIT
tar tillbaka detta kanske. Läste igen och såg att det alltid händer vid samma varvtal. Då tror jag nästan mer på iden ovanför.

Last edited:
Som sagt av Richo. Luftmassemätaren kan vara boven i dramat. Annars givare för insprutningen?

Rycker den en gång eller fler småryck? Hade så på min förre BMW och då var triggerhjulet riktigt skitigt eller rättare sagt givaren.

De gånger jag haft trasig lamda eller luftmassemätare på BMW har de druckit x1.5-2.

Den är bytt förra året. När det var den högg den på tomgång, enbart. Skulle det kunna vara den igen, ändå?

det finns ju två, en pulsgivare på insug och en på avgas, bytte du bägge? Annars är det inte så dyrt att lämna in och få felkoder avläst.

Kolla bälgen som sitter mellan luftmassemätaren och insuget så att den inte har spruckit.

Den är bytt förra året. När det var den högg den på tomgång, enbart. Skulle det kunna vara den igen, ändå?

Min gick ojämt över hela registret när vevaxelgivaren var paj. Finns på ebay för under 5-hundringen om det nu skulle vara den ändå.

Kolla bälgen som sitter mellan luftmassemätaren och insuget så att den inte har spruckit.

:tummenupp Det hade inte varit första gången & tar en knapp minut att kolla (inkl att gå från datorn till bilen), 5 att byta.

Går lmm eller lambda slut så går dom i ett nödprogram och tappar effekt, drar mer soppa, sämre avgasvärden osv, pga sämre förbränning, men brukar inte "hugga" något. Dock så syns det ofta inte på någon lampa/display på lite äldre bmw. (been there, done that) :)

I värsta fall _kan_ det ju vara någon vanos enhet som strular med... :näsblod

Vid vilka varvtal hugger den?
Hugger den även om du ger järnet från lågt varvtal till max på en låg växel och hugger den på alla växlar vid samma varvtal?

Som /J sa, varvtal känns intressant.
Jag har haft liknande problem på en gammal Bumse, då var det LMM och Lambdasonden som var knas, men ruggigt svårt att säga när man varken hört snurran eller vet i vilka trakter det knasar.
Är det mer vid "idle" än när du knasgasar?

Läs av felkoderna.

Skulle gissa på kamgivaren men det kan även vara någon av de andra gissningarna. Är det en givare byt endast till BMWs original, pirat strular ALLTID förr eller senare. Sök på Autopower så har nog ett par dagars läsning.

Läs av felkoderna.

Skulle gissa på kamgivaren men det kan även vara någon av de andra gissningarna. Är det en givare byt endast till BMWs original, pirat strular ALLTID förr eller senare. Sök på Autopower så har nog ett par dagars läsning.

Jag bytte till BMW original den höll 1-2 år, piraten gick när jag sålde.

Ingen regel utan undantag.
Funkar det så gratulationer men det är många som bytat mer grejor helt i onödan. (inklusive mej själv).

Läs av felkoderna.

Förmodligen är det en BMW original som sitter i och strular, så hur tänkte du nu?

Oj, vad många alternativ jag fick nu.

För att svara på era frågor: Den hugger under "mild" acceleration, alltså inte när jag trampar på. Eller egentligen vet jag inte det, för den växlar ner när jag trampar på, och då undviker jag ju de huggande varvtalen. Men vilken växel den än väljer hugger den på samma varvtal.

Det är mellan ca 1600 och 2000 rpm den hugger.

Back