BMW 320 M-Sport, vad ska jag tänka på?

Avant på grund av praktiska skäl, tycker heller inte det är fulare. Enda nackdelen är att det är dyrare.
Låt oss inte bedra oss själva heller, det är dussin-svenssonbilar om än lite halvpremium och bara för att det är sedan känns det inte 911-mässigt jämfört med kombimodellerna.
Tycker inte det är något fel alls på a4-avanterna, klart snyggaste kombi-bilen, BMW inräknat.

Tycker inte det är något fel alls på a4-avanterna, klart snyggaste kombi-bilen, BMW inräknat.

Vet inte om jag skulle våga vara så kategorisk, BMW's både 3 och 5 är snygga i kombi. Likaså A6, Mercedes, Alfa och säkert fler.
Något som stör mig som faaaaaaaaaan är att lexus inte har en kombi längre. De är ju lätt mest prisvärda bilen, kostar typ 330 med alla tillval för Dieseln. Motsvarande BMW kostar väl 500 minst och Mercedes samma, Audi 400-450 kanske.

Jag sitter mest annars och funderar på om man nu ska ha en bil och vilket man skall prioritera, "paketutrustning", 4wd, automat eller effekt. Allt går så klart inte att få. :gråta

Vet inte om jag skulle våga vara så kategorisk, BMW's både 3 och 5 är snygga i kombi. Likaså A6, Mercedes, Alfa och säkert fler.
Något som stör mig som faaaaaaaaaan är att lexus inte har en kombi längre. De är ju lätt mest prisvärda bilen, kostar typ 330 med alla tillval för Dieseln. Motsvarande BMW kostar väl 500 minst och Mercedes samma, Audi 400-450 kanske.

Jag sitter mest annars och funderar på om man nu ska ha en bil och vilket man skall prioritera, "paketutrustning", 4wd, automat eller effekt. Allt går så klart inte att få. :gråta
Effekt är sekundärt tycker jag, bara man har så man klarar sig (150hk+), en bil är ju ändå slö i jämförelse med hoj. 4wd är överskattat om man inte ska terrängköra eller tävla, eller brukar ha problem att ta sig fram där man kör med 2wd.

Automat och paketutrustning är väl det som gäller, även om jag inte vill ha automat på just BMW:n så är det fördj-vla skönt.

Mina tankar.

quattro. Tveklöst.

quattro. Tveklöst.

4wd är överskattat

Tack för hjälpen. :brynad

Jag lutar nog åt Quattro också, det är väl sällan man har användning av det men när man väl har det så är det ju natt/dag. Har nog heller aldrig i nuvarande eller tidigare manuella bilar suttit och tyckt det är jobbigt att växla. Det är ju inte så man skiter i att växla vidare från 2:an för att man är så utmattad... Å andra sidan får man en bra avspänd nästan sömning stämning i bilen vilket är skönt.

För att vara exakt så har eftermiddagens funderingar cirkulerat kring Audi A4 Avant med 2,0 TD eller 2,7 TD, med aut eller man eller med 4wd eller 2wd.

Nuså, lite bättre bilder, dock fortfarande kassa mobilkamerabilder.

Märks kanske att jag inte är fotograf. :gnissla

Bifogat

• DSC00124mask (Medium).jpg
    DSC00124mask (Medium).jpg
    44.6 KB · Visningar: 72
  • DSC00119mask (Medium).jpg
    DSC00119mask (Medium).jpg
    79.5 KB · Visningar: 89
  • DSC00121 (Medium).JPG
    DSC00121 (Medium).JPG
    62.7 KB · Visningar: 101
Effekt är sekundärt tycker jag, bara man har så man klarar sig (150hk+), en bil är ju ändå slö i jämförelse med hoj.

Visst är det så. Bilen för mig är bara ett tråkigt transportmedel.
När jag vill ha kul i trafiken så tar jag hojen. Det är ganska så gatbilar som ändå gör 0-200 kring 8 sek.

Nuså, lite bättre bilder, dock fortfarande kassa mobilkamerabilder.

Märks kanske att jag inte är fotograf. :gnissla

Snygg bil. Grattis! ^^

Autopower är tyvärr inte samma sak som det en gång varit.. Under BMWpowertiden vart det underbart med ganska få och väldigt kunniga användare. ;D

Du har glömt att släcka dimljusen på bilden. Det är inte snyggt att ha dom tända och det är onödigt dyrt när polisen tar en. Här nere är det visst väldigt högt prioriterat. ><

Sist men inte minst - NeedForSpeed som ligger ute mot Jägersro är det som gäller när du ska serva, laga eller byta något. Trevliga killar som kan BMW utan och innan. ^^

Snygg bil. Grattis! ^^

Autopower är tyvärr inte samma sak som det en gång varit.. Under BMWpowertiden vart det underbart med ganska få och väldigt kunniga användare. ;D

Du har glömt att släcka dimljusen på bilden. Det är inte snyggt att ha dom tända och det är onödigt dyrt när polisen tar en. Här nere är det visst väldigt högt prioriterat. ><

Sist men inte minst - NeedForSpeed som ligger ute mot Jägersro är det som gäller när du ska serva, laga eller byta något. Trevliga killar som kan BMW utan och innan. ^^
Tackar, jag är sjukt nöjd efter två dagars ägande :tummenupp

Dimljusen är inte tända i vanliga fall, jag är som sagt ingen bra fotograf och testade om det blev finare med dem på.. :gnissla

NeedForSpeed som företagsnamn ger ju ingen seriös känsla.. är de mycket billigare än Förenade bil?

Tips! köp ett BMC insatsfilter, du slänger i det i luftburken på 5 min, blir ett underbart insugsljud, & nån häst extra! kostar ca 500:- :tummenupp

Bmw är helt enkelt grymma bilar, skrev upp dom stora felen tidigare. Är dom bytta går bilen i en evighet.
När vi endå lägger upp bilder slänger jag upp en på min lilla flicka, letar ett par baklampor som skulle gå i liknande tema som framblinkersen men endå passar in. Hittar inga utom dom vanliga med vitt blinkershus, några ideer?

Bifogat

• DSC00067.JPG
    DSC00067.JPG
    51.6 KB · Visningar: 99
NeedForSpeed som företagsnamn ger ju ingen seriös känsla.. är de mycket billigare än Förenade bil?

Nej visst gör det inte!? Tycker inte jag heller.. ;D

Men dom är väldigt trevliga och mycket kunniga. Sök lite om dom på Autopower. Det vart där jag först hörde talas om dom. Min bror och min far lämnar sina bilar där. Blir mer personligt och dom har väldigt mycket kortare väntetider än Förenade bil.

Jag vet inte hur deras priser ligger, men dom är ju absolut billigare än Förenade bil.

Bmw är helt enkelt grymma bilar, skrev upp dom stora felen tidigare. Är dom bytta går bilen i en evighet.
När vi endå lägger upp bilder slänger jag upp en på min lilla flicka, letar ett par baklampor som skulle gå i liknande tema som framblinkersen men endå passar in. Hittar inga utom dom vanliga med vitt blinkershus, några ideer?

Snygg bil, jag tycker de vita bakljusen är skitsnygga! :-) Annars finns ju det som ser ut som lexus tror jag det är? Typ led lampor!

Snygg bil, jag tycker de vita bakljusen är skitsnygga! :-) Annars finns ju det som ser ut som lexus tror jag det är? Typ led lampor!

Tack =) fälgarna är ju knappast dom snyggaste men det duger för vintertid.
Jo dom "vanliga" med bara vit blinkers är väl nästan snyggast. Några lexus ala fjortis räcer blir det inte hehe.
Går i tankarna att sälja bilen, eller köpa svarta 18" till sommaren.

Tack =) fälgarna är ju knappast dom snyggaste men det duger för vintertid.
Jo dom "vanliga" med bara vit blinkers är väl nästan snyggast. Några lexus ala fjortis räcer blir det inte hehe.
Går i tankarna att sälja bilen, eller köpa svarta 18" till sommaren.

De duger för vintern, nämn en anledning varför bilen ska vara fulare på vintern är sommaren?

Håller dock med om att vita baklampor är snyggast och Lexus kopior är gräsliga.

De duger för vintern, nämn en anledning varför bilen ska vara fulare på vintern är sommaren?

Håller dock med om att vita baklampor är snyggast och Lexus kopior är gräsliga.

1, större slitage på fälgarna
2, sämre egenskaper i viss mån
3, fälgarna följde med bilen
4, även om jag aldrig vållat skada på någon bil vet man aldrig, och 15-20k's fälgar är inget jag vill skrapa och få nyans skillnader o.s.v när dom repareras = lacka hela... räkna ut resten.

Behöver du fler anledningar?

1, större slitage på fälgarna
2, sämre egenskaper i viss mån
3, fälgarna följde med bilen
4, även om jag aldrig vållat skada på någon bil vet man aldrig, och 15-20k's fälgar är inget jag vill skrapa och få nyans skillnader o.s.v när dom repareras = lacka hela... räkna ut resten.

Behöver du fler anledningar?

1, Tvätta
2, Ni har ändå ingen vinter, så det köper jag inte riktigt
3, Nja ok
4, Kan köpa snygga replikfälgar väldigt billigt då 99.9% ändå inte ser någon skillnad.

Egentligen var det mer generellt folk åker på sulor för 40k på sin bil som kostar 500k och sen åker de med plåtsulor på vintern..

1, Tvätta
2, Ni har ändå ingen vinter, så det köper jag inte riktigt
3, Nja ok
4, Kan köpa snygga replikfälgar väldigt billigt då 99.9% ändå inte ser någon skillnad.

Egentligen var det mer generellt folk åker på sulor för 40k på sin bil som kostar 500k och sen åker de med plåtsulor på vintern..

1: Skit etsar sig, jag har det stressigt nog i min vardag än att behöva åka och tvätta oftare än jag redan gör.
2: Vi har ofta halka o.s.v
3: Precis, varför köpa nytt när jag redan har som duger helt utmärkt.
4: Ska det va så ska det va.

Och till det sista fattar jag inte riktigt vart du vill komma? Detta är min bruksbil. Det är säkert underbart att köra bil med den dunsande känslan som lågprofils 18" vinterdäck ger. Men du kanske uppskattar det, bilen ser ju något snyggare ut under vintern :tummenupp

Jag skulle vilja vända på frågeställningen, varför inte åka plåtfälg på vintern?
Okej, dom är inte snygga, men varför inte en ALU fälg med fullprofilsdäck?
Däck med hög profil ger bättre komfort IOM att dom har större fjädrande luftkammare, men okej, 65-70 profil kan väl vara OK på vintern.

På vintern, med vinterdäck har man ändå så dåligt sidogrepp att lågprofil inte tjänar något till, åker man dessutom med smala däck istället för dom orginalmonterade fläsksvålarna så får man bättre grepp.

I snö, modd, slask och på is är ett så högt tryck per kvadratcm som möjligt att föredra, då man får bättre fäste.
(jämför gärna med ett rallydäck sommar/vinter, nu senast på Irland körde dom ett smalare odubbat vinterdäck för att det gav bättre fäste när det var stående vatten på vägen)

Så då borde ju 15"plåtisar med så smala däck fälgen tillåter vara ganska optimalt?

Jag skulle vilja vända på frågeställningen, varför inte åka plåtfälg på vintern?
Okej, dom är inte snygga, men varför inte en ALU fälg med fullprofilsdäck?
Däck med hög profil ger bättre komfort IOM att dom har större fjädrande luftkammare, men okej, 65-70 profil kan väl vara OK på vintern.

På vintern, med vinterdäck har man ändå så dåligt sidogrepp att lågprofil inte tjänar något till, åker man dessutom med smala däck istället för dom orginalmonterade fläsksvålarna så får man bättre grepp.

I snö, modd, slask och på is är ett så högt tryck per kvadratcm som möjligt att föredra, då man får bättre fäste.
(jämför gärna med ett rallydäck sommar/vinter, nu senast på Irland körde dom ett smalare odubbat vinterdäck för att det gav bättre fäste när det var stående vatten på vägen)

Så då borde ju 15"plåtisar med så smala däck fälgen tillåter vara ganska optimalt?

Du bor där det fortfarande finns snö, 24timmar under denna vinter har man haft nytta av ett smalt däck.
I "Sverige" är det ändå ingen vinter, någon minusgrad på sin höjd med 2kilo salt på vägen. Ok förstör fälgen men underhåller man bilen är det inga större problem.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti