blyersättning till kawasaki z400 LTD-83

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej har en gammal hoj kawasaki z400 LTD-83 som jag inte riktigt vet om jag ska använda blyersättning när jag tankar. Hur mycket ska jag slå i när jag tankar den ca 11 liter. Har precis införskaffat hojen så jag vet inte riktigt hur den ska skötas när det gäller dessa frågor.
 
vissa säger att jag ska ha det och andra inte. Vad är blyersättning bra för?
 
kan blyersättning skada min gamla motor? eller kan jag hälla i pyttelite för att vara på den säkra sidan?
 
kan blyersättning skada min gamla motor? eller kan jag hälla i pyttelite för att vara på den säkra sidan?
 
Kör du..

vernesk skrev:
2546704 Hej har en gammal hoj kawasaki z400 LTD-83 som jag inte riktigt vet om jag ska använda blyersättning när jag tankar. Hur mycket ska jag slå i när jag tankar den ca 11 liter. Har precis införskaffat hojen så jag vet inte riktigt hur den ska skötas när det gäller dessa frågor.
Året 1983 gick alla Kawa på blyfritt sen länge...
I min instr bok för gammelkawan fr -83 stod det iaf "lead free"
Tanka 95 oktan kör du...
 
I'll be back...

vernesk skrev:
2547026 Är du säker på det? vilken instruktions bok har du.
Återkommer.
Ska bara meka "svensk kvalitetsbil" :gnissla först, innan det blir för kallt ute..
(Garaget är ju fullt - av hojar..)
 
Blyersättning är helt onödigt i moderna motorer.
Slår du i det i en modern motor är risken stor att ventilsäten och dylikt kleggar igen.
Såg hur toppen från en gamma Norton såg ut ! :gnissla
 
men den är från1983 (kawasaki) inte precis ny heller. Jag tankar 98 oktan i den e det oki också.? Jobbigt när man köper en mc och inte får instruktionsboken till den.
 
Blyersättning ska man ha i motorer med topplock av gjutjärn där ventilsätet är fräst i själva gjutjärnet.

Tanka 95 oktan.
 
SM i trådlyft?

men den är från1983 (kawasaki) inte precis ny heller. Jag tankar 98 oktan i den e det oki också.? Jobbigt när man köper en mc och inte får instruktionsboken till den.

Jag hittade svaret till slut.:tummenupp
Så här står det i instr boken till min Kawa750 -83

Fuel Requirements: Lead Content
Your Kawasaki engine is designed to use unleaded gasoline, which offers extended spark plug life compared to leaded gasoline. Low lead, leaded regular, or premium gasoline can be used with some reduction in spark plug life.


Texten ovan är inscannad med "word recognition" ON. Funkar riktigt bra.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top