Blurrande hoj i värmen??

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad kan ha hänt med min CBR929 igår när jag kört ca 7-8 mil i stekhettan?
Landsvägshastighet sisådär 115-125 km/h o tempmätaren på ungefär 85-88 grader. Sen börjar hojen låta lite som en tvåtaktare, eller som om den gick på färre cylindrar. Knattar/blurrar vid gaspådrag, men vad jag kunde känna, ingen effektförlust??
Körde in i stan som var målet för resan o då stod tempmätaren på 108°C!!
Ställde hojen över natten o for idag o skaffade kylarvätska, eftersom den lilla expansionsburken såg helt tom o torr ut.
Gick inte fylla på en enda centiliter. Fanns full mängd glykol.

Vad kan ha hänt?

Felet har nog inte med motortemperaturen att göra. Expansionskärlet var ju fullt och den kokade inte.

Exakt de symtomen vid samma förhållanden drabbade min honda -97.
Orsak, kass laddningsregulator
- Ja när jag nu provade hojen igen, bluddrade den vid gaspådrag direkt o innan den hunnit komma upp i temperatur. Dock steg tempen snabbt upp till, nästan 90 grader efter bara en kort stunds lugn körning. Hänger det ens ihop?
Hur påverkar laddningsregulatorn onormal temperaturökning i motorn?

Och om det skulle vara orsaken- är den knepig att byta?

- Ja när jag nu provade hojen igen, bluddrade den vid gaspådrag direkt o innan den hunnit komma upp i temperatur. Dock steg tempen snabbt upp till, nästan 90 grader efter bara en kort stunds lugn körning. Hänger det ens ihop?
Hur påverkar laddningsregulatorn onormal temperaturökning i motorn?

Och om det skulle vara orsaken- är den knepig att byta?
Du hör ju själv att bluddret inte har med motortempen att göra eftersom det började direkt. Lyft blicken och felsök någon annanstans.

Du hör ju själv att bluddret inte har med motortempen att göra eftersom det började direkt. Lyft blicken och felsök någon annanstans.
- Ja jag är öppen för alla rimliga felsökningsförslag från alla här.
Laddningsregulatorn var ett förslag som jag undrade över. Påverkar den temperaturen på det viset t.ex?

Har du bytt tändstift? Har du mätt upp laddström?

den som skrev att det var fel på regulatorn menade med högsta sannolikhet att det fick hojen att bluddra, imte att det påverkade motortempen. Snälla släpp motortempen tillfälligt och lyssna på De råd du fått.

Om likström regulator tackat för sig totalt kan du utan bekymmer få 20-30 volt o dessutom växelström. Då kan absolut elektroniken få bekymmer och är det så kan cdi boxar och dyligt tacka för sig.

Dessutom kan säkert överström påverka mätare o dyligt att dessa visar allt möjligt o omöjligt.

1 kontrollera vad volt du har i systemet först, har du likström eller växelström från laddningen?

Att tempen sticker kan absolut bero på att cdin inte mår så bra av för hög spänning alt växelspänning.

Mvh

Har du bytt tändstift? Har du mätt upp laddström?

den som skrev att det var fel på regulatorn menade med högsta sannolikhet att det fick hojen att bluddra, imte att det påverkade motortempen. Snälla släpp motortempen tillfälligt och lyssna på De råd du fått.
- Jag har inte möjlighet att mäta någon spänning/ström där hojen står nu. Det är inte lätt att bortse från överhettningen, eftersom det är vad som hindrar mig från att köra den överhuvud taget. Om den bara blurrat med normal temperatur i motorn, skulle jag kört den försiktigt till närmsta verkstad.

Om likström regulator tackat för sig totalt kan du utan bekymmer få 20-30 volt o dessutom växelström. Då kan absolut elektroniken få bekymmer och är det så kan cdi boxar och dyligt tacka för sig.

Dessutom kan säkert överström påverka mätare o dyligt att dessa visar allt möjligt o omöjligt.

1 kontrollera vad volt du har i systemet först, har du likström eller växelström från laddningen?

Att tempen sticker kan absolut bero på att cdin inte mår så bra av för hög spänning alt växelspänning.

Mvh
- Ska ta hit spänningsprovaren nästa gång jag åker hit då. Var mäter jag enklast på hojen i så fall?

- Jag har inte möjlighet att mäta någon spänning/ström där hojen står nu. Det är inte lätt att bortse från överhettningen, eftersom det är vad som hindrar mig från att köra den överhuvud taget. Om den bara blurrat med normal temperatur i motorn, skulle jag kört den försiktigt till närmsta verkstad.
enligt dig själv testade du med kall motor och hade samma problem.

Du har gått in i denna tråden med din egna tes och du vill ha den, bara den, bekräftad. Jag kan imte hjälpa dig. Lycka till med överhettningsproblemet som får motorn att bluddra efter en kallstart.

Vid batteriet mäter du spänning.

En hoj kokar inte förens vid ca 110-115° iomed trycksatt system inget ovanligt alls att tempen går upp,

Möjligen ta ut termostaten och koka den i vatten så ser du när denna öppnar, har du en termometer i grytan ser du även öppning tempen.

enligt dig själv testade du med kall motor och hade samma problem.

Du har gått in i denna tråden med din egna tes och du vill ha den, bara den, bekräftad. Jag kan imte hjälpa dig. Lycka till med överhettningsproblemet som får motorn att bluddra efter en kallstart.
- Det är inte överhettning som får motorn att bluddra. Temperaturökningen sker efter en stunds körning.

Förra veckan upptäckte jag den här lösa slangen under tanken...en avluftning/vacuumslang?

Efter att ha satt dit den i undersidan av tanken, provkörde jag hojen - ingen värmeökning och den gick bra. Dock kvarstod det något bluddrande ljudet. Kan enbart denna luftslang ha orsakat symptomen beskrivna i den här tråden?

Bifogat

• vacuumslang.jpg
    vacuumslang.jpg
    74.2 KB · Visningar: 14
Förra veckan upptäckte jag den här lösa slangen under tanken...en avluftning/vacuumslang?

Efter att ha satt dit den i undersidan av tanken, provkörde jag hojen - ingen värmeökning och den gick bra. Dock kvarstod det något bluddrande ljudet. Kan enbart denna luftslang ha orsakat symptomen beskrivna i den här tråden?
Tankavluftningen bör inte orsaka överhettning, men får du vakuum i tanken kan hojen gå dåligt.
Avluftningens slang bör dock inte göra nån skillnad för vakuum i tanken, men det kan vara lite jobbigt om man tankar för mycket och vi det kommer bensin ur spillröret som dräller över en varm motor.

Tankavluftningen bör inte orsaka överhettning, men får du vakuum i tanken kan hojen gå dåligt.
Avluftningens slang bör dock inte göra nån skillnad för vakuum i tanken, men det kan vara lite jobbigt om man tankar för mycket och vi det kommer bensin ur spillröret som dräller över en varm motor.
- Ljudet är detsamma, men hojen går bara upp till normal arbetstemp och stannar där. Provade både i stadskörning och på E22:an. Vad som än var orsaken till den kraftiga värmeökningen innan, så verkar det avhjälpt i samband med att jag kopplade på slangen. (?)
Bluddrandet verkar inte påverka prestandan dock...så jag börjar undra om det är ett ljud från avgassystemet istället?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8