"Blurrande" gpz 900

gpz900r igen

Farten dödar
Gick med
21 May 2010
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R, 1986
Jag har köpt en gammal, -86, gpz 900. När jag köpte den blurrade den lite vid 5000 varv, men eftersom den "kom" efter lite blurr var jag inte så orolig.

Nu däremot när jag har gett den nya vätskor överallt, skruvat fast luftfilterburken och sett till att alla gummin i förgasarbryggan sluter tätt så börjar den jävla cykeln att blurra redan vid 3500 varv på alla växlar och det bara bluddrar på, inget gensvar alls på gasen...:mad:

Ska jag slänga den direkt eller går det att fixa? Jag trodde att det bara var något strul med förgasarna eftersom den stått nästan två år, men nu vet jag inte???

Tacksam för förslag till felorsak...:confused:

Testa å köra utan luftfilter och kolla om de e nån skillnad.

Kolla att verkligen choken återgår till stängt läge på alla föggar så de inte e lite öppet å surar ner.

Alla gummin till föggarna? De e viktigast att de mot toppen e hela, sluter tätt å inte har sprickor. De mot luftburken ska givetvis oxå vara oki, men får inte samma symtom om de läcker in luft jmf med de mot toppen.

Å föggarna e rengjorda?
Kollade att membran e hela?
Kollat att de kommer sås från kranen?

Synka föggar är för de ska gå jämt på tomgång, de har inget att göra med varvtal som det talas om hära.

En annan viktig sak, OM du har maskinen står utomhus.
De ggr de regnar så kommer risken att du har fått vatten i hålet för tändstiftet för cyl 4 (den längst till höger) om hojen står på sidostöd.
Om den står på centralstödet kommer även 1:ans cyl få påhällsning av vatten i sitt hål.
Dessa hål har ingen avrinning av nån underlig anledning.

nja håller inte med riktigt förra talare min fzr gick kast på 4000 varv den bluddrade just vid det varvtalet efter förgasarsynken på firma så gick en som en pärla o ja hade inget fel på tomgång innan synken ..... men det kan ju vara ett hål i membran eller nån tjuvluft kolla alla förgasare igen....sen som nån sa testa utan luftfilter

Dom där gamla GPZ900R hade ju en tråkig barnsjukdom, även de jag haft i egen ägo.

Membranen i trottlarna hade en förmåga att jäsa och bli lite för stora så att säga med resultat att membranen vred sig liiite i trottelhuset och gjorde trottelrörelsen svår och inte synkad mellan de 4 förgasarna.

Ergo Vacuumet har svårt att lyfta en småkärv trottel, lyfter ej de 4 synkront. Resultat slö och dålig respons på gaspådrag samt ryckig, bluddrig ojämn gång.

OM det är detta felet du har kan jag givetvis inte garantera men väl värt en koll då det var ett känt fel på konstruktionen.

Lyft trottellocken och kika så de sitter som de ska. Är de svullna så är det svårt att få i dom i det spår som är i förgasaren samt så ser membranet vridet ut vid en ockulär koll.

Lycka till.

Gasa med 2/3 trottelöppning dvs 66%.

Blir "blurret" vid 3k5 mindre om du slår av lite-lite på gasen går den för klent. T.ex. läckade/trasigt luftfilter, vatten i förgasarna etc etc.

Blir "blurret" vid 3k5 större om du gasar på fullt går den för fett. T.ex. överoljat luftfilter (observera, ett original pappersfilter ska INTE inoljas).

Har kollat så att gummina sluter tätt mot förgasarna och luftfiltret är ju tvättbart på gpz:an så det är gjort och lagom inoljat igen. Jag kollade ljuddämparen och efter att ha tagit ut den sk. besiktningsinsatsen gick den rent igen...oopss !

Det där med vattnet kännde jag till sedan min förra gpz och den kommer att stå inne så gott som alltid.

Däremot tror jag att jag skall kontrollera förgasarna som Rotorp skrev. Är det förresten någon som känner till något om strypningen ? Jag har för mig att det är någor med trottellockens tjocklek, kan det stämma ??!!

Eftersom varvtalet för bluddret ändrades när du tvättade och oljade in filtret... det säger väl något?

Vad händer om du kör utan luftfilter?
Vad händer om du täpper för halva filtret?

Har kollat så att gummina sluter tätt mot förgasarna och luftfiltret är ju tvättbart på gpz:an så det är gjort och lagom inoljat igen. Jag kollade ljuddämparen och efter att ha tagit ut den sk. besiktningsinsatsen gick den rent igen...oopss !

Det där med vattnet kännde jag till sedan min förra gpz och den kommer att stå inne så gott som alltid.

Däremot tror jag att jag skall kontrollera förgasarna som Rotorp skrev. Är det förresten någon som känner till något om strypningen ? Jag har för mig att det är någor med trottellockens tjocklek, kan det stämma ??!!

De e som du säger å man märker de med att du typ bakifrån petar in ett finger i en fögge å lyfter trotteln å kan den inte öppnas helt så de bildas ett runt hål som tvärsnitt utan de tar stopp innan så eren strypt. Så iaf på de första årsmodellerna, ja e osäker på om ALLA årsmodeller har samma strypning.

Hade själv en 84:a med Mikuni33:or & VHR-CS system å gick bra på sin tid :)

Tacksam för all hjälp! Eftersom den går helt ok nu efter att insatsen åkt ut skall jag köra i sommar och sedan plocka ned förgasarna i vinter för översyn. Då kommer era goda råd väl till användning.

Tacksam för all hjälp! Eftersom den går helt ok nu efter att insatsen åkt ut skall jag köra i sommar och sedan plocka ned förgasarna i vinter för översyn. Då kommer era goda råd väl till användning.

Om borttagandet av insatsen gjorde att den gick bättre är nog dina trottelnålar lite slitna (eller emulsionsrören) som gör att den går lite för fett på relativt liten trottelöppning dvs vid 5k med CV.

Hade en -88 för många år sen och vill minnas att det var i trottellocken som strypningen satt i form av en tapp nedåt så att säga. Dessa tappar borde man kunna ta bort själv, tex i en svarv och få högre lyft på nålarna.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show