Bluffspekulanter?

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Tror jag har läst alla "bluff"-trådar sedan mitt intåg 2007, och nu fick jag ta del av ett par stycken själv.

Efter två timmars visning på Blocket så damp det ner två stycken tämligen uppenbara lurendrejare... Så nu har jag sex frågor:

1: Hur fan kan jag få ett sms med ett namn istället för telenummer?

2: Är det riskfritt att maila tillbaks, eller gör dem kaos med min dator och virusar den?

3: Hur många procent blir drabbade av den här typen av försök till övergrepp av sin ekonomi?

4: Hur lurar man en lurare?

5: När tänker någon göra en sticky av blufftrådarna? Tänk efter, MINST 90% av alla hojåkare kommer nån gång att sälja sin hoj. Kan man göra en sticky av "höstfenomenet på SH" (som inträffar en gång varje år) eller "väderprognoser" (som nästan aldrig stämmer) så kan man väl göra en i denna kategorin?

6: Eller vad säger ni?

För att komplettera, lirarna som inte vill köpa din hoj är...

* barry.mello
* alexander39

1. Tillräckligt med information för att hitta dig, och sedan ta reda på nummer. Namn + Stad kan räcka om du har ett ovanligt namn
  2. Ja, så länge du inte öppnar bifogade filer och liknande är du i princip säker, om du har ett uppdaterat operativsystem.
  3. Antagligen majoriteten av de som försöker sälja saker på blocket.
  4. Det är lätt, de flesta är ganska korkade. Kolla 419eater.com eller liknande sidor för lite exempel. ;)
  5. Tja, det är väl dags för det nu. ;) Men bluffarna är ju ärligt talat ganska uppenbara...
  6. Det som står ovan?

1. Tillräckligt med information för att hitta dig, och sedan ta reda på nummer. Namn + Stad kan räcka om du har ett ovanligt namn
  2. Ja, så länge du inte öppnar bifogade filer och liknande är du i princip säker, om du har ett uppdaterat operativsystem.
  3. Antagligen majoriteten av de som försöker sälja saker på blocket.
  4. Det är lätt, de flesta är ganska korkade. Kolla 419eater.com eller liknande sidor för lite exempel. ;)
  5. Tja, det är väl dags för det nu. ;) Men bluffarna är ju ärligt talat ganska uppenbara...
  6. Det som står ovan?

På fråga ett så antar jag att du menar hur det kan stå ett namn som avsändare?

Det är förmodligen någon typ av datortjänst där man skickar sms genom datorn via någon leverantor. Därav namn istället för nummer :)

På fråga ett så antar jag att du menar hur det kan stå ett namn som avsändare?

Det är förmodligen någon typ av datortjänst där man skickar sms genom datorn via någon leverantor. Därav namn istället för nummer :)

Exakt så menar jag. Och tack för responsen!

Edit: Håller för övrigt på att maila med förövarna. Jag vill bara göra en "The Ring" och kravla in i datorn och ut på deras sida för att slita ryggraden ur dem. Jag sitter live och bevittnar hur de vill ta min sketna Kawa ur min ägo!:mad:

Last edited:
Skriv inte ut erat nummer på annonserna så slipper ni de flesta bluffisarna..
Man märker direkt i ett mail om en spekulant är seriös och har han/hon lämnat sitt nummer så ringer man upp.

Skit i att svara på SMS.
Säg att hojen är såld.
Ignorera mail.

Funkar 100%. Bluffarna gör det här hela dagarna, dom har inte tid att jaga dig om du är svår att nå.

Vad jag gör nu förtiden är säljer till någon kompis för 60-70% av normal pris, du förlorar pengar men slipper smärtan av alla scammers.

Skit i att svara på SMS.
Säg att hojen är såld.
Ignorera mail.

Funkar 100%. Bluffarna gör det här hela dagarna, dom har inte tid att jaga dig om du är svår att nå.

Vad jag gör nu förtiden är säljer till någon kompis för 60-70% av normal pris, du förlorar pengar men slipper smärtan av alla scammers.

Finns inte chans att jag säljer till en polare. Riskerar inte vänskapen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park