Bluffkille på blocket som kränger r1:or?

Bevis är inte alltid ett krav för fällande dom, vittnesmål kan ofta räcka rätt långt - i synnerhet om vittnesuppgifterna kommer från ett stort antal sinsemellan oberoende målsägare med likartade händelseförlopp.

Under vilka omständigheter skulle det då vara lagligt att "ge sig på honom" fysiskt?:rolleyes:

Nej, bevis är inte alltid ett krav, vilket är helt åt helvete, tyvärr. Dock så tror jag att du menar att om man har agerat på ett vis som överenstämmer med ett muntligt avtal (vilket brukar vara den avtalsformen folk tvistar om då den är svår att bevisa) så är det bevis nog för avtalet. För att fatta mig kort.

Misshandel är inte bra, men använder man inte tillhygge eller enormt vårl så stannar det på misshandel (annars grov-misshandel), straffskalan för misshandel är inte den allra tyngsta så är man riktigt arg på killen så kan det vara värt det. Dock är det aldrig värt ett övergrepp i rätsak då detta bör resultera i en fängelse dom. Fängelse = Inte värt det.

Eller, ja det är ju upp till var och en :gnissla

Jupp, visst är det så! Dvs. det du skriver är hur det fungerar/KAN fungera. Men SAMTIDIGT innebär ditt inlägg också att du "göder" denna till mig namnlike personen kallad "Niklas" med ett upplägg som han kanske självmant inte hade kommit på. Han behöver inte vara en människa med mindre intelligens än dig/mig för att INTE komma på detta själv, det räcker med bristande erfarenhet. Men genom att läsa ditt inlägg så...vipps vet han hur han KAN göra = No Good my friend!

Vi får väl helt enkelt hoppas att han inte ser/hittar ditt inlägg...eller någon av hans kompisar heller för den delen! ELLER ännu bättre hoppas på att killen ÄR seriös men bara lite disträ eller vad som helst. Dvs. att de som satt in pengar antingen får dem tillbaks eller det räknas av på köpeskillingen! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Jag vet och jag tänkte på det när jag skrev. Vi får helt enkelt hoppas på att din bluffande namne inte är smart nog, eller att hans misstag som troligen gjorts på vägen är för många och för grova för hans eget bästa.

Sorry...
...ni hade i alla fall lite upplysande läsning hoppas jag. :rolleyes:

Last edited:
1992 Köpte jag på annons en 650 offroad som var utlandsreggad av en kille som var i Sverige och hälsade på sin svenska flickvän.

Jag fick den rätt billigt men allt eftersom affären blev klar så framgick det att han skulle på en mc-träff nån vecka senare och skulle jag köpa hojen så fick jag göra det under förutsättning att han skulle få låna den just den helgen.

Jag kände att det började lukta firre och funderade på hur många ggr den hojen blivit såld på detta sätt..... men jag hade åkt långt och blev lite förbannad så jag köpte cykeln i alla fall och helgen kom...snubben ringer och vill "låna" sin gamla hoj ..men serru, där blev det nit.

Han skickade senare ett vykort med nån smörja där det stod att man skall stå vid sitt ord...det håller jag förvisso med om men jag anser att om en mc-träff är så viktig så kan man ju hyra en hoj 2dar för en tusing så är det klart alternativt låta bli att sälja den man har.....

Jag är rätt säker på att jag inte hade sett hojen nåt mer om jag "lånat" ut den....
Folk e jevligt påhittiga när det gäller bluffaffärer
/R

...Så med andra ord var det du som blåste honom alltså. En hojbroder.

Och det skryter du med här? Jisses.......:gnissla Tänker du inte uppfylla kraven för ett köp/sälj så skit i att köp då, den var ju billigt iaf så det gick väl före ärlighetsprincipen:huvet

Det roliga med dig är att genomgående i alla trådar du är med i så klagar du på vad folk skriver....tycker du är rätt trist på nåt vis...

Du tycker det var helt ok av honom att lura iväg mig 40mil med släpvagn då och sedan komma med klausuler om lån av hoj ??

Nä du verkar ha för lite att göra om dagarna...bara tig jävla idiot.

/R

Nä och då har du inte ens varit här i ett år:hihi

Det är väl sant då, att det var bättre förr:arsele

Nej, bevis är inte alltid ett krav, vilket är helt åt helvete, tyvärr. Dock så tror jag att du menar att om man har agerat på ett vis som överenstämmer med ett muntligt avtal (vilket brukar vara den avtalsformen folk tvistar om då den är svår att bevisa) så är det bevis nog för avtalet. För att fatta mig kort.

Sorry...
...ni hade i alla fall lite upplysande läsning hoppas jag. :rolleyes:

Vill inflika min syn på saken också! Till en börja med anser jag att 69:an har helt rätt beträffande bevisvärdering av vittnesutsagor. Mot bakgrund av det som presenterats i tråden är jag av uppfattningen att en hel del talar emot Niklas (om det nu var så annonsören hette). Att folk inte i varje enskilt fall behöver tas på bar gärning, och att en samlad bedömning av trovärdigheten i parternas utsagor kan göras kan knappast anses vara "åt helvete". Det är inte på långa vägar så självklart att åtalet ogillas som du framställer det.

Falsk tillvitelse känns ytterst tveksamt. Ett av rekvisiten för BrB 15:7 är väl att den som tillvitar någon en brottslig gärning inser eller har skälig anledning att antaga att utsagan är sanningslös... och återigen, mot bakgrund av det som presenterats i tråden kan jag inte se heller detta som styrkt.

Vill inflika min syn på saken också! Till en börja med anser jag att 69:an har helt rätt beträffande bevisvärdering av vittnesutsagor. Mot bakgrund av det som presenterats i tråden är jag av uppfattningen att en hel del talar emot Niklas (om det nu var så annonsören hette). Att folk inte i varje enskilt fall behöver tas på bar gärning, och att en samlad bedömning av trovärdigheten i parternas utsagor kan göras kan knappast anses vara "åt helvete". Det är inte på långa vägar så självklart att åtalet ogillas som du framställer det.

Falsk tillvitelse känns ytterst tveksamt. Ett av rekvisiten för BrB 15:7 är väl att den som tillvitar någon en brottslig gärning inser eller har skälig anledning att antaga att utsagan är sanningslös... och återigen, mot bakgrund av det som presenterats i tråden kan jag inte se heller detta som styrkt.

Men vittnerna har inte sett dessa två (eller fler) göra upp en affär, en kille har ringt till en annan kille, dessa har kommit överens om att x-antal kronor skall sättas in på den uppringda killens bankkonto. Om samtalet inte har spelats in eller uppringaren haft högtalartelefon och vittnen närvarande så står ord mot ord, tänk om den uppringda har... Utan att säga för mycket denna gång. Då är det ju kört för den som ringde upp (alltså den som vi kallar den blåsta). Så långt kommer bevisbördan att krävas, var så säker.

Dock, som mitt tidigare inlägg skvallrar om så kan och förhoppningsvis har "Niklas" gjort misstag på vägen och då kanske det går eller till och med kan vara ganska lätt att fälla honom i en rättegång.

Falsk tilvitelse. Hmm, behöver jag ens kommentera det om du vet vad du pratar om? Jag har rätt, du har fel i det avseendet.

Och du, det var aldrig tal om bar gärning, det talas om bevis och sanolikhet. Jag kan med visshet säga att om SNUBBEN skött sina kort rätt så är våra godtrogna mc-bröder och systrar blåsta. Dock talar sanolikheten mot SNUBBEN i fråga och därmed ökar troligheten för en fällande dom OM alla anmäler och ALLA har en någorlunda samstämmig historia.

Men vad vet jag :va

Falsk tilvitelse. Hmm, behöver jag ens kommentera det om du vet vad du pratar om? Jag har rätt, du har fel i det avseendet.

På vilket sätt menar du att jag skulle ha fel? På vilka grunder skulle de kunna fällas för falsk tillvitelse menar du? Jag kan då inte se att de haft skälig anledning att antaga att tillvitelsen är sanningslös.

:va Är det inte dags att läsa tråden du kommenterar:va

Hmm, vänta lite jag måste tänka på saken...

...Så med andra ord var det du som blåste honom alltså. En hojbroder.

Och det skryter du med här? Jisses.......:gnissla Tänker du inte uppfylla kraven för ett köp/sälj så skit i att köp då, den var ju billigt iaf så det gick väl före ärlighetsprincipen:huvet

Njeae, hmmm...:va

Nä och då har du inte ens varit här i ett år:hihi

Det är väl sant då, att det var bättre förr:arsele

:va :va

Tydligen inte! :D

// Niklas

På vilket sätt menar du att jag skulle ha fel? På vilka grunder skulle de kunna fällas för falsk tillvitelse menar du? Jag kan då inte se att de haft skälig anledning att antaga att tillvitelsen är sanningslös.

Om det på intet sätt går att bevisa avtalet mellan parterna och parten som har betalat in den sk handpengingen anmäler mottagaren av denna handpening så kan mottagaren av handpeningen (den anmälda) motanmäla anmälaren för falsk tilvitelse.

Lost you :va

Nu kanske du är med på vad jag menar i alla fall. Och, går det på intet sätt att bevisa att "Niklas" har agerat bedrägligt eller what ever så kommer "Niklas" att vinna målet mot den redan nu utsatta insättaren av den beryktade handpengen.

Lose, lose liksom :tummenner

Men, släpp detta nu. Jag är mer intresserad av att veta vad som egentligen händer.

Finns det inga nyheter :huvet

Om det på intet sätt går att bevisa avtalet mellan parterna och parten som har betalat in den sk handpengingen anmäler mottagaren av denna handpening så kan mottagaren av handpeningen (den anmälda) motanmäla anmälaren för falsk tilvitelse.

Lost you :va

Nu kanske du är med på vad jag menar i alla fall. Och, går det på intet sätt att bevisa att "Niklas" har agerat bedrägligt eller what ever så kommer "Niklas" att vinna målet mot den redan nu utsatta insättaren av den beryktade handpengen.

Lose, lose liksom :tummenner

Men, släpp detta nu. Jag är mer intresserad av att veta vad som egentligen händer.

Finns det inga nyheter :huvet

Ja, att en motanmälan kan göras är det väl inget tvivel om, men det finns fortfarande inte ett smack som tyder på att någon av de killarna medvetet har lämnat/skulle lämna sådana uppgifter de vet inte stämmer, eller att de har skälig anledning att tro att dessa uppgifter inte stämmer. De har ju tvärtom fog för att tro att de blivit utsatta för något sattyg. Detta lär de också kunna göra sannolikt inför en domstol.

Men du har rätt, vi släpper detta nu.

Om man kan visa annonsen som killen la upp, och koppla den till tjugo personers inbetalningar borde ju det styrka misstankar om bluff.
Sen iofs så kan ju tjugi pers komma överens om att lägga upp en fejkannons och sedan putta in pengar på nån snubbes konto för att sedan anmäla honom för bedrägeri eller liknande. Tråkigt för alla offer i denna osmakliga historia.

För ett par år sen var jag inblandad i ett liknande fall.....gällde inte en motorcykel,
utan en snöskoter och en åkgräsklippare.

Dessa hade stulits från en förening i Halmstadstrakten och annonserades ut på Blocket.

13st personer betalade i förskott med banköverföring för åkgräsklipparen,
8st personer betalade i förskott med banköverföring för snöskotern.

SAMTLIGA gjorde polisanmälan på respektive hemort utan att veta om varanndra.

Polisen har ett gemensamt datasystem som tydligen signalerar när det anmäls
brott som har flera parametrar gemensamt.

Det tog c:a 1månad så var de två förslagna bedragarna fast, häktade och delgivna
misstanke om bedrägeri.

Dom dömdes båda för bedrägeri till fängelse, respektive villkorligt straff,
samt att ersätta alla som blivit lurade.

Kronofogden utmätte så pass mycket att samtliga fick tillbaka mer än 90% av
det dom lagt ut.

INGEN av målsägarna deltog i rättegången.
INGEN av målsägarna behövde göra nått mer än anmäla och lämna en redogörelse
till en kriminalare.
De enda "bevis" som fanns var kvitto på att pengarna satts in på ett konto
knutet till en av bedragarna.

En historia ur verkligheten.

KentW

Last edited:
Öööö :va

SÅ här ÄR det. Folk har satt in pengar på någons konto. Det finns inga bevis för att dessa pengarna enligt muntligt avtal skulle vara handpening på en motorcykel. Folk har satt in pengar av ren välvilja (det är i alla fall vad vår kära Niklas borde hävda om han inte är helt sönderknarkad), telefonsamtalen går att logga, men dem kommer av att någon bekant till Niklas har satt in en "födelsedagsannons" på Blocket i Niklas namn och med Niklas telefon nummer.

Här har vi alltså Niklas avsaknad av UPPSÅT. Pengarna behöver han inte betala tillbaka eftersom han aldrig har lovat något i utbyte av dessa.

Vad händer då om man anmäler Niklas?
Jo, först och främst så anmäler Niklas anmälaren för falsk tillvitelse (vilket han kommer att vinna i en rättegång baserat på ovanstående), dessutom så är det olagligt att ge sig på honom båda fysiskt och psykiskt i framtiden, då detta skulle rubriceras som övergrepp i rättsak.

Win, win för Niklas.

Jag är absolut ingen paragraf nisse och som någon föregående talare nämnde om att pissa på någons hoj. Jag kan bara säga att den som värdesätter sitt liv lika mycket som jag värdesätter mina ägodelar gör bäst i att hålla fingrarna borta.

I detta fallet som tråden berör så hade jag utan tvekan åkt hem till Niklas och tagit ett allvarligt snack med honom. Dock hade jag INTE gjort detta om jag hade polisanmält honom (baserat på ovanstående).

Bli gärna upprörda, men släng ingen skit på mig. Jag försöker bara på ett nyanserat sätt upplysa om eventuella risker med att anmäla bluffsnubben.

Och allt det här jävla snacket om att Ni hit och Ni dit som är så tuffa, eller så otuffa eller vad fan som helst. Lägg ner det... Riktigt jävla omoget...

Är det någon som vill MIG något så skicka ett PM :tummenupp

PS. hoppas verkligen att det löser sig för alla som är inblandade i denna härvan, med lite tur så är Niklas en nerknarkad idiot som gjort +40st misstag på vägen och lätt att sätta dit DS.

Som redan skrivits i tråden så är vittnesmål viktiga i en rättegång. Även annonsen kan användas som bevis! Det är också den som gör det omöjligt för niklas att hävda att han ej har något uppsåt till att få pengar av vilt främmande människor. Visst kan han hävda det men skulle en domstol tro honom om tre stycken oberoende av varann satt in pengar till honom pågrund av en annons på en hoj som inte fanns?
Visst, det låter ju som den typiska fördelsedagsskojeriet????
Sen skriver du att niklas inte behöver betala tillbaka pengar eftersom han inte lovat något i utbyte mot dessa? Det är ju..hallå hallå just det han gjort? Sen att dom inte kanske får alla pengar tillbaka ändå är en annan femma.

Sen att börja tala om att inte anmäla honom och falks tillvitelse och garanterat vinna och grejor...pjuh säger jag bara. Anmäl annars kommer inget att hända!! Och vad gäller falsk tillvitelse så tycker jag både annonsen och avtalet dem emellan är skäl nog till att ange någon för bedrägeri och inte riskera ett åtal mot sig själv för falsk tillvitelse som du påstår.

Vad du tycks fastna vid är att alla måste finnas inspelat och grejor? Så i teori menar du att jag kan gå fram till dig på gatan och säga, ge mig dina pengar annars slår jag ihjäl dig. Du ger mig pengar och jag kan aldrig bli anklagad eller fälld för vare sig utpressning eller olaga hot beroende på om jag får pengarna eller ej?? Eftersom inget finns inspelat??? Vilken fantastisk värld vi lever i!! Ska bege mig ut på gatan direkt!

Jag skall inte ens försöka övertyga dig mer. Du verkar ha läst lite juridik på hemmaplan utan en enda verklighetsförankring i hur saker och ting faktiskt fungerar och detta gör mig förbannad! Det finns nog med hobbyjurister här på sporthoj!

Last edited:
hur går de för killarna som blitt lurade på handpenningen på rettorna??

Som redan skrivits i tråden så är vittnesmål viktiga i en rättegång. Även annonsen kan användas som bevis! Det är också den som gör det omöjligt för niklas att hävda att han ej har något uppsåt till att få pengar av vilt främmande människor. Visst kan han hävda det men skulle en domstol tro honom om tre stycken oberoende av varann satt in pengar till honom pågrund av en annons på en hoj som inte fanns?
Visst, det låter ju som den typiska fördelsedagsskojeriet????
Sen skriver du att niklas inte behöver betala tillbaka pengar eftersom han inte lovat något i utbyte mot dessa? Det är ju..hallå hallå just det han gjort? Sen att dom inte kanske får alla pengar tillbaka ändå är en annan femma.

Sen att börja tala om att inte anmäla honom och falks tillvitelse och garanterat vinna och grejor...pjuh säger jag bara. Anmäl annars kommer inget att hända!! Och vad gäller falsk tillvitelse så tycker jag både annonsen och avtalet dem emellan är skäl nog till att ange någon för bedrägeri och inte riskera ett åtal mot sig själv för falsk tillvitelse som du påstår.

Vad du tycks fastna vid är att alla måste finnas inspelat och grejor? Så i teori menar du att jag kan gå fram till dig på gatan och säga, ge mig dina pengar annars slår jag ihjäl dig. Du ger mig pengar och jag kan aldrig bli anklagad eller fälld för vare sig utpressning eller olaga hot beroende på om jag får pengarna eller ej?? Eftersom inget finns inspelat??? Vilken fantastisk värld vi lever i!! Ska bege mig ut på gatan direkt!

Jag skall inte ens försöka övertyga dig mer. Du verkar ha läst lite juridik på hemmaplan utan en enda verklighetsförankring i hur saker och ting faktiskt fungerar och detta gör mig förbannad! Det finns nog med hobbyjurister här på sporthoj!

Tjohoo vilken verklighetsförankring du har och en 1:a i betyg vad gäller läsförståelse.

Förstår du inte så läs mina inlägg igen, förstår du fortfarande inte så kan jag inte hjälpa dig. tyvärr kompis, då är du helt enkelt för dum.

Jag skulle kunna skriva en hel roman om ditt patetiska inlägg, men jag orkar inte bry mig mer. Läs, läs, läs...
Måste bara tillägga IGEN att jag på intet sätt har översende med bluffmakerens sätt och jag förkastar allt han står för, jag försöker bara lägga fram en enkel förklaring på hur verkligheten ser ut. Don't kill the messenger.

Tack och hej leverpastej :pannkyss

Tjohoo vilken verklighetsförankring du har och en 1:a i betyg vad gäller läsförståelse.

Förstår du inte så läs mina inlägg igen, förstår du fortfarande inte så kan jag inte hjälpa dig. tyvärr kompis, då är du helt enkelt för dum.

Jag skulle kunna skriva en hel roman om ditt patetiska inlägg, men jag orkar inte bry mig mer. Läs, läs, läs...
Måste bara tillägga IGEN att jag på intet sätt har översende med bluffmakerens sätt och jag förkastar allt han står för, jag försöker bara lägga fram en enkel förklaring på hur verkligheten ser ut. Don't kill the messenger.

Tack och hej leverpastej :pannkyss

Vad jag förstår så har jag bara lärt dig lite om juridik. Något du inte har någon aning om vad det verkar. Att sen orkar svara på dina löjliga personangrepp har jag inte mycket till övers för.

Vad jag förstår så har jag bara lärt dig lite om juridik. Något du inte har någon aning om vad det verkar. Att sen orkar svara på dina löjliga personangrepp har jag inte mycket till övers för.

Då känner du alltså likadant nu som jag gjorde när jag läste ditt löjliga inlägg :tummenupp

Och, lille vän, jag kan juridik :pannkyss

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back