Bluffköpare på blocket?

men egentligen så är jag inte jättejättedum som jag ibland verkar

Puuhhh, tur det, du skrämde oss ett tag där!

Vad gäller PayPal så har de något som kallas "Payment cleared" eller "Transaction cleared". Vad innebär det? Jo, först får du mycket riktigt ett mail från PayPal om att stålarna faktiskt har betalats in till ditt PayPal-konto.

Kanon tycker du och skickar iväg prylarna till savannerna. Efter 5-7 dagar förväntar du dig att pengarna ska frisläppas, men möts då av ytterligare ett mail från PayPal som säger "NOT cleared" och dina pengar från avsändaren dras tillbaka.

Det tar alltså 5-7 dagar för PayPal att kontollera om det avsändande kontot har täckning, är stulet eller på annat sätt är olagligt att använda.

Det är därför han har så bråttom med att du ska skicka:
"So, can you have to get the item ship as soon as you get the
confirmation/notification mail of the payment from my bank /PayPal"

EDIT: Vill du verka cool så svarar du honom: "Sure, I will ship as soon as your transaction is cleared." han lär inte vara så intresserad efter det.

Last edited:
Puuhhh, tur det, du skrämde oss ett tag där!

Vad gäller PayPal så har de något som kallas "Payment cleared" eller "Transaction cleared". Vad innebär det? Jo, först får du mycket riktigt ett mail från PayPal om att stålarna faktiskt har betalats in till ditt PayPal-konto.

Kanon tycker du och skickar iväg prylarna till savannerna. Efter 5-7 dagar förväntar du dig att pengarna ska frisläppas, men möts då av ytterligare ett mail från PayPal som säger "NOT cleared" och dina pengar från avsändaren dras tillbaka.

Det tar alltså 5-7 dagar för PayPal att kontollera om det avsändande kontot har täckning, är stulet eller på annat sätt är olagligt att använda.

Det är därför han har så bråttom med att du ska skicka:
"So, can you have to get the item ship as soon as you get the
confirmation/notification mail of the payment from my bank /PayPal"

EDIT: Vill du verka cool så svarar du honom: "Sure, I will ship as soon as your transaction is cleared." han lär inte vara så intresserad efter det.

jaahaja så det kan vara.. vilken tur då att jag mailade tillbaka och sa att jag väntar med affären tills på tidag :)

Okej tack för svaren, även de inte-trevliga. Jag kommer inte att sälja prylarna till denna kille så länge ingen här lyckas övertala mej efter alla dessa kommentarerna :P

efter två trådar om bluff-på-blocket så skulle man ju kunna säga att jag börjar göra mej ett namn här på SH. men egentligen så är jag inte jättejättedum som jag ibland verkar

Många som gick på de klassiska nigeriabreven och hoppades på att aldrig mer behöva jobba,känner en egen företagare som slantade iväg en hundring totalt i 4 omgångar och han klassar jag som intelligent men han blev girig.

Själv gick jag i min ungdom på ett pyramidspel trots att jag inte känner mig sådär jättedum iaf.,inga stora förluster men man gick ju på det,rättare sagt så såg jag chansen att tjäna en slant utan att anstränga mig som blockerade allt förnuft.

Såå,man behöver inte vara dum för att gå på liknande saker,bara fattig,lat eller girig.

Henrik

jag tycker de ser ut som att snubben försöker komma över info om dig så han kan tömma ditt konto.

Intressant tråd det här på många sätt... :- )

Jag fortsatte med att kolla upp den e-post adress (tack "Pysch") som är aktuell i denna tråd och mycket riktigt adressen kon.cinytr3@hotmail.com dyker upp i Asien någonstans och det är samma visa där!
Skicka alla bank och ID uppgifter så snabbt som möjligt...

Källa: http://page13.auctions.yahoo.co.jp/jp/show/qanda?aID=r51231323

Av någon anledning dyker ordet "Nigeria" upp...

Hello i found that the item is good will you sell the item to me for $500.00 USD this will include the shipping via EMS. Payment will be effected upon your response as i will like you to send me your BANK or PAYPAL details to kon.cinytr3@hotmail.com as too make the payment for the item immediately i want you to consider me and sell the item to me and i promise you that i will not let you down about this you can quickly reach me through directly this email kon.cinytr3@hotmail.com as soon as you mail i will get back to you fast.. eller hur? :D

:Bugar Bluffmakare är bara förnamnet...men "vi" nyttjar också fördelarna med internet och slår tillbaka med snabb information och varnar alla berörda!
Håll hårt i pengar och gods, "...because the beast is out there".

Fick just ett mail från nån jävla Brian som undrade hur mycket jag ville ha för min Blade i Euro.....kändes inte heller så seriöst!

har varit med om samma sak vid en bil försäljning.
jag utgick från att människan i det fallet va dum i huvudet,
man vill väll inte betala mer än vad som står i anonsen tänker jag:tummenupp
så den såldes till en svensk talande tillslut :)

Intressant tråd det här på många sätt... :- )

Jag fortsatte med att kolla upp den e-post adress (kon.cinytr3@hotmail.com .

Men... t o m e-mailadressen talar ju om vad det är - en "kon"...
(Con artist = bluffmakare)
Nån som minns det svenska blufföretaget "Blew it" som många trodde var aett seriöst företag. :D
Det är fler som kan. En dos sunt förnuft skadar aldrig..

Fick just ett mail från nån jävla Brian som undrade hur mycket jag ville ha för min Blade i Euro.....kändes inte heller så seriöst!

När det är utländska köpare som vill betala i Euro är det ofta något skumt. Men exporten av svenska bilar och motorcyklar har ökat rejält med den svenska kronans fall. Första kvartalet 2009 exporterades 10 000 fordon från Sverige. Det kan alltså vara en seriös köpare, men om han vill betala med check, money transfer via Western Union eller liknande är det med 99,9999 % säkerhet ett bedrägeri.

Alla kan bidra.............

..till kampen mot sånt här.

Alla erbjudanden, försök att komma över dina inloggningsuppgifter och dyl,
vidarebefodrar man, utan att lägga till nån text till mailet till:

- spoof@ebay.com............om det gäller underliga mail från eBay.
- Spoof@papal.com............ -- " --.............................PayPal.

Snart sagt alla företag som hanterar kreditkortsuppgifter har liknande avd.
som bara jobbar med att undersöka försök till bedrägerier och lagföra förövarna.

Hjälp till att ge dom möjligheten att stävja sånt här.

KentW

OK, hur gör man en säker försäljning privat då?
Vad har ni för tips?

• Vänta 5 - 6 dagar efter pengarna kommit in innan man skickar var en grej.
  • Lämna inte ut personliga uppgifter som kan koppla dig mot dina konton.
Är det något mer man behöver tänka på?

..till kampen mot sånt här.

Alla erbjudanden, försök att komma över dina inloggningsuppgifter och dyl,
vidarebefodrar man, utan att lägga till nån text till mailet
Det är ännu bättre om mailet skickas exakt som du fick det. Det finns mer information som man normalt inte ser i en s.k. mailheader som är mycket intressant vid en analys.

Så istället för att göra en vanlig forward (där sådan info försvinner), skapa ett nytt mail och lägg in det misstänkta mailet som en hel bilaga.
dra-å-släpp brukar fungera med de flesta mailklienter.

Är du nyfiken själv kan du skicka mailet till en fri analys/spamrapporterings-tjänst som t.ex. www.SpamCop.net

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...