Bluetooth i batteriet drar ström?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Lidls batterier till sladdlösa verktyg har nu Bluetooth inbyggt för status och ändring av batteriet.
93% laddat batteri, 10 dagar till att det är urladdat?
Tolkar jag det fel eller är det normalt för ett 4Ah litiumbatteri att självurladda så snabbt?

Det går att slå på engelsk text för den som vill det. (videon startar 2:40 automatiskt)

Jag vet ju att det drar ström :) men med andra ord laddar det ur onödigt fort. Onödig funktion eftersom det förkortar livslängden att ständigt ladda batteriet. Jag vet inte hur snabbt ett batteri utan BT självurladdar men 10-11 dagar låter kort.

Som vanligt, man hittar på en onödig funktion, som folk går på utan att reflektera över konsekvenserna, och sen klagar dom över det.

Ett batteri självurladdar inte så snabbt. Mina Ryobibatterier självurladdar inte märkbart tex. En månad eller 2 märks inte.

Ok, då vet jag att dessa batterier normalt håller sig laddade väldigt länge. Kan bara konstatera att det är korkat för livslängden med BT då ett batteri bara har ett visst antal cykler/laddningar den kan gå igenom om det nu är så att BT är på hela tiden.

Jag köpte batteriet och smygöppnade. Egentligen får man undersöka produkt och lämna tillbaka iof. Håller man ned batteriets laddningsindikator i 3 sek aktiverar man BT och 10 sekunder för att stänga av funktionen. Gör man det inte dräneras batteriet.

Då är det inte så illa förutom att batteri med BT kostar lite mer. Jag behåller nog batteriet, köpte även deras skruvdragare i performanceserien 60Nm som verkar schysst efter de testar jag sett.

Fast jag ser att batteriet är tomt trots att det är tillverkat september 2021. Vad jag läst är Lidls batterier normalt någorlunda förladdade... hmm. Jag får göra tester!

Last edited:
Och som vanligt med billiga prylar så kan det ju vara vissa fluktuationer i kvalitén, du kan ju ha fått ett måndagsexemplar. Batterier gillar ju dessutom inte alls att vara helt urladdade länge, så även om det var bra från början så har det fått en del stryk nu.

Upptäckte att det inte stämmer att man behöver hålla ned knappen i 3 sek för att aktivera BT utan det räcker med att trycka ned den snabbt en gång för att tex kolla batteriets laddning. Detta kan lätt göras av misstag och då går BT igång som dränerar batteriet. Batteriets firmware kan uppdateras via appen så det kan hända att detta åtgärdas.

Jag gör ett test nu med BT avstängd och kollar om batteriet laddar ur snabbt eller inte. Därefter ska jag kolla med BT påslaget.

Vad fan har BT i ett batteri att göra? :skrämd
Nåja, det är iaf inte IoT-skit.

@Ulvhamne Jag klarar mig utan men man kan ställa in spänning V och urladdningsström A. Se temperatur, ställa in när batteriet ska slå av etc..
Parkside brukar förbättra sina produkter och detta är nog första versionen med dessa nya batterier samt BT.

@Ulvhamne Jag klarar mig utan men man kan ställa in spänning V och urladdningsström A. Se temperatur, ställa in när batteriet ska slå av etc..
Parkside brukar förbättra sina produkter och detta är nog första versionen med dessa nya batterier samt BT.
Då är det ju inte bara blåtand i batteriet utan en massa annan elektronik som kan krångla också.

Jag skulle nog långsamt backa iväg från det batteriet

@GuW ja, så är det nog. Jag lämnar tillbaka och kollar utvecklingen. Dock så tycker jag inte appen verkar stämma, tex självurladdningen går inte alls så fort med BT påslaget men det finns andra BT-relaterade konstigheter.

Ställa in spänning? :va Batteriet har väl en given spänning, anpassad för dom verktyg det passar till? Mina batterier har inga såna där finesser, jag har av och på-knappar på mina maskiner istället :tungan

Det låter som att dom har hoppat på hypen, nu ska ALLT ha BT/wifi, precis som att ALLT skulle kunna spela mp3 ett tag :huvet

@Hoztic nästa år kommer det säkert hörlursuttag och USB i skruvdragaren :hihi (obs, menade inte att BT är en förbättring utan att det nog kommer en förbättring av nya generationen BT-batterier)

@Ivil ja, men detta skit presterar ändå riktigt bra. Hade de bara struntat i BT är batterierna billiga och vissa verktyg bra.

Jag lämnade batteriets BT på i natt men appen ifrånkopplad och efter 16 timmar visar det sig att ingen stor urladdning sker (59% ----> 58-59%). Därmed är den beräknade urladdningen i appen relaterat till att batteriet och appen är uppkopplade vilket iof är logiskt.

Hittade detta om det nu är relevant: The standby power consumption of Bluetooth LE mesh module is around 70uA. (0,00007 ampere dvs extremt liten urladdning)

Last edited:
@Hoztic nästa år kommer det säkert hörlursuttag och USB i skruvdragaren :hihi (obs, menade inte att BT är en förbättring utan att det nog kommer en förbättring av nya generationen BT-batterier)

Dom gjorde en Apple och skippade hörlursuttaget, dom har ju Blåtand. :smasha

Jag har som absolut-krav att mina telefoner ska ha hörlursuttag, jag har en hel bunt billiga blåtandsheadset som jag inte trivs med. (både in ear och kåpor) och har alltid återfallit till trådade headset.

Men nu äntligen har jag hittat ett par blåtandslurar som jag ÄLSKAR, jag fick överta ett par SONY wh-1000xm3 av en person som av sitt jobb har blivit dränkt i Appleprodukter så till den grad att Sony lurarna blev över. (han fick Airpods max delta pro delux turbo med sin sista techupgrade)

Det bästa med Sony lurarna är att dom fortfarande går att köra med sladd när batteriet är tomt (men dom har så jäkla bra batteritid att det inte lär behövas)

Det enda som jag tror överträffar dom (i rimlig prisklass) är sony wh-1000xm4, dvs efterträdaren som kan ha två blåtandssaker pairade samtidigt, eller någon av Peltors dyraste headsets (men då ser dom ju ut som hörselskydd)

Men blåtand i andra produkter, bara för blåtandandets skull, nja...

Det bästa med Sony lurarna är att dom fortfarande går att köra med sladd när batteriet är tomt (men dom har så jäkla bra batteritid att det inte lär behövas)
Synd bara att ljudkvaliteten blir som en påse nötter när batteriet tar slut - det är väl det enda jag har att klaga på med mina XM3.

Kör själv aldrig BT då jag har grannar som kan sno uppkopplingen på en apparater - något som jag själv använder när den ena av grannarna kör hög musik på nätterna. Kopplar man upp sig mot hans ljudanläggning blir det TYST.

@GuW naturligtvis kommer det vara musik via BT :-D

XM4 är något jag tänkt köpa till nästa flygresa då den och även XM3 sägs stänga ute ljud otroligt bra med ANC.

Back