Blueprintning och balansering

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Undrar vad det kan ge min motor mer i effekt?

Kan det vara värt pengarna (troligtvis inte)?

Är det någon som har erfarenhet av det i någon typ av motor?

Dum fråga

Vad exakt är blueprinting? Jag vet att det går ut på att få varje bit att passa exakt ihop (inte bara vara inom toleranser) men lite mer info vore intressant.

Finns ingen definition, men i princip är blueprinting att se till allt stämmer, att veven o lagerlägen är raka o m rätt mått, att vevslängarna är perfekt vinkel emellan, vevstakarna raka, cyl.loppen vinkelräta m veven o rätt placerade, att kolvhöjden är samma, att förbr.rummer har samma volym, att alla nockar på kammen är lika o sitter i korrekt vinkel, att tändningsinställningen är samma för all cyl etc.
Ibland menar man oxå att bearbeta till bästa toleranser som ett tävlingsreglemente tillåter.
Alla såna 'fel' gör att man tappar effekt mot idealet. Finns förstås oxå en skillnad i tillförlitlighet om veven är rak eller inte t.ex.
Vad det gör ? Några % kanske. Beror förstås på hur 'dålig' motorn är innan. Och om man kan ställa allt optimalt efteråt. Att det är dyrt o svårt kan man väl lätt inse.
/u

Blueprinting/balansering ger väl obetydligt
med effekt i sig, MEN det är viktigt som
förberedelse för andra trimåtgärder för att
få grejerna att hålla ihop. :tummenupp

Vanligt inom jänkebilskretsar, blueprint (blåkopia) är ju originalritningarna och det brukar väl definieras som att återställa allt så motorn är som den dag då den lämnade fabriken för många år sedan.

Inom bilkretsar anses väl blueprinting med linehoning(?) och balansering vara ett stort plus för "gratis-hästar" samtidigt som det ger MYCKET bättre förutsättningar för trimning.

Jag själv äger en hoj som är blueprintad+helsystem+tunnare packningar +powercommander i enlighet med superstockreglementet. Det ska i min Suzuki GSXR750 innebära ca 135 hk på driven vilket bör innebära 150-155 i maskinen. Det i en spis som orginal ska ge 140. Om myten om hojen stämmer så byggdes 4 motorer enligt samma recept och den som sen var starkast i bänken hamnade i ramen på vad som slutligen skulle bli min hoj vilket talar för att blueprintningen inte får bukt med alla "personlighetsdrag" i grejerna.

Hur den går? Rastar någon R1 emellanåt och håller jämt med de flesta...

Last edited:
Diversion skrev:
Vanligt inom jänkebilskretsar, blueprint (blåkopia) är ju originalritningarna och det brukar väl definieras som att återställa allt så motorn är som den dag då den lämnade fabriken för många år sedan.
Självmotsägelse i sak :D Det är bl.a. skillnaderna mellan ritningen, dvs. vad konstruktören gjort, och vad fabriken lyckats tillverka man vill åt.
/u

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back