Blue printing

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Blue printing kommer från att konstruktionsritningarna förr var blåa och det var med dem som grund man justerade in motorn optimalt...

En blueprintning går ut på att man justerar in en motor till betydligt snävare tolleranser än vad som är möjligt vid massproduktion.

Man gör bla följande:
Väger in och balanserar kolvar stakar samt vev
Ställer kolvspel
Optimerar lagerspel
Optimerar kammarna i sina banor

Kort sagt så går man minutiöst igenom motorn och tillser att allt är perfekt, detta kräver rätt stora resurser för att utföras på bästa sätt då det bla förutsätter att man har tillgång till massor av kolvar för att matcha dem som väger lika.

Rätt vanligt att man ser blueprintad motor i raceanonser och frågar man sen vem som gjort det så är det Sigges Mc service som troligen inte sätter ihop en motor bättre än vem som helst så att lägga allt för stort värde i det är onödigt.
 
Last edited:
Blue printing kommer från att konstruktionsritningarna förr var blåa och det var med dem som grund man justerade in motorn optimalt...

En blueprintning går ut på att man justerar in en motor till betydligt snävare tolleranser än vad som är möjligt vid massproduktion.

Man gör bla följande:
Väger in och balanserar kolvar stakar samt vev
Ställer kolvspel
Optimerar lagerspel
Optimerar kammarna i sina banor

Kort sagt så går man minutiöst igenom motorn och tillser att allt är perfekt, detta kräver rätt stora resurser för att utföras på bästa sätt då det bla förutsätter att man har tillgång till massor av kolvar för att matcha dem som väger lika.

Rätt vanligt att man ser blueprintad motor i raceanonser och frågar man sen vem som gjort det så är det Sigges Mc service som troligen inte sätter ihop en motor bättre än vem som helst så att lägga allt för stort värde i det är onödigt.

Är det det som skiljer mellan samma modell från fabrik dvs ihopsatta med olika bra/dåliga toleranser?
 
Är det det som skiljer mellan samma modell från fabrik dvs ihopsatta med olika bra/dåliga toleranser?

Kan det mycket riktigt vara.

Har du fått:

- kolvar till minimidia
- cylinderlopp med maxdia
- kammar med mintolerans på nockar
- maximala lagerspel

ja allt Boris nämt, lagt på sämsta möjliga vis men ff inom eller PÅ tolerans så blir det ett s.k Måndagsex.

Däremot tror jag nog att "Nisses Mc" nog visst kan blueprinta.
Likväl som jag själv kan stå med min digitalvåg och Plastigauge och gradskiva.

Sammansättningsnoggrannhet är ännu viktigare, där man även tittar på övergångar mellan olika komponenter, och föreställer sig hur man kan justera/förbättra den funktion som finns där.
Det kan vara rörliga delar, men även fasta, som var för sig ligger på spec, men tillsammans bildar en perfekt mismatch!

Blueprintning är kul! :)
 
Kan det mycket riktigt vara.

Har du fått:

- kolvar till minimidia
- cylinderlopp med maxdia
- kammar med mintolerans på nockar
- maximala lagerspel

ja allt Boris nämt, lagt på sämsta möjliga vis men ff inom eller PÅ tolerans så blir det ett s.k Måndagsex.

Däremot tror jag nog att "Nisses Mc" nog visst kan blueprinta.
Likväl som jag själv kan stå med min digitalvåg och Plastigauge och gradskiva.

Sammansättningsnoggrannhet är ännu viktigare, där man även tittar på övergångar mellan olika komponenter, och föreställer sig hur man kan justera/förbättra den funktion som finns där.
Det kan vara rörliga delar, men även fasta, som var för sig ligger på spec, men tillsammans bildar en perfekt mismatch!

Blueprintning är kul! :)

Men ack så dyrt och tidsödande, känns kul att plocka ner en helt ny motor och hissa i nya kolvar för de gamla matchade inte riktigt:näsblod

Är sigge kompetent kan han göra det men många kallar en motor blueprintad för att någon satt ihop den med lite känsla men inte matchat delarna.
Visst är det bättre än inget men även om man sätter ihop en motor bra så spelar det ingen roll om cylindrar/kolvar inte lirar dimensionsmässigt....

Vill bara inte att man skall övervärdera en blueprinting i en säljesanons såvida man inte vet exakt vad som gjorts.
 

Alla tolleranser på tillverkade detaljer i motorn är satta utifrån att funktionen ska säkerställas oavsett vilket mått motgående detalj har inom dess egen tollerans.
En vanlig renovering där man skrotar allt som inte är inom tollerans är att återställa till ursprungligt skick och därmed blueprinta.

Åtgärder utöver det är optimering.

Ja och optimering är väl det man sysslar med när man blueprintar racemotorer, funktionen är säkerställd med de tillverkningsprocesser som finns men skall man plocka ut det sista ur en racemotor så krävs det snävare tolleranser.

Ex så är många blockhalvor i horisontalt delade block inte matchade utan man borrar axelhål individuellt och sen hoppas man att repeternogrannheten är bra nog och smäller ihop halvorna. Duger men är inte optimalt.
 
Men ack så dyrt och tidsödande, känns kul att plocka ner en helt ny motor och hissa i nya kolvar för de gamla matchade inte riktigt:näsblod

Är sigge kompetent kan han göra det men många kallar en motor blueprintad för att någon satt ihop den med lite känsla men inte matchat delarna.
Visst är det bättre än inget men även om man sätter ihop en motor bra så spelar det ingen roll om cylindrar/kolvar inte lirar dimensionsmässigt....

Vill bara inte att man skall övervärdera en blueprinting i en säljesanons såvida man inte vet exakt vad som gjorts.

Sant.

I min lilla värld, sä ÄR blueprinting just matchning av i stort sett allt från vikter till just lagerspel.

Skall tilläggas att det skiljer rätt rejält mellan "sämsta tänkbara" fabrikstoleranser och blueprintat i effekt - utan komponentbyte av kammar osv.

Se grupp N i rally t.ex...
 
Kan det mycket riktigt vara.

Har du fått:

- kolvar till minimidia
- cylinderlopp med maxdia
- kammar med mintolerans på nockar
- maximala lagerspel



Sammansättningsnoggrannhet är ännu viktigare, där man även tittar på övergångar mellan olika komponenter, och föreställer sig hur man kan justera/förbättra den funktion som finns där.
Det kan vara rörliga delar, men även fasta, som var för sig ligger på spec, men tillsammans bildar en perfekt mismatch!

Blueprintning är kul! :)

Kan tänka mig att det var så på farfars tide då toleranser mättes i tum idag borde skillnaderna vara marginella.
Har inte sett någon test eller jämförelse som skulle bevisa att det finns sådana måndags ex idag.
Men visst är det sannolikt att någon hoj ger 101,25 hp istället för 100,49 Hp som kanske saknar betydelse IRL:tummenupp
 
Kan tänka mig att det var så på farfars tide då toleranser mättes i tum idag borde skillnaderna vara marginella.
Har inte sett någon test eller jämförelse som skulle bevisa att det finns sådana måndags ex idag.
Men visst är det sannolikt att någon hoj ger 101,25 hp istället för 100,49 Hp som kanske saknar betydelse IRL:tummenupp

Imperiska toleranser sker i thou.Vilket betyder tusendelar av en tum.
Och delar vi en Imperisk tum som är 25,4 mm så betyder det att det går att få väldigt snäva toleranser med det systemet med.
Problemet förr var att maskinerna kanske hade större toleranser än moderna som har elektroniska mätsystem som känner av var maskinen arbetar.

Även på farfars tid fans det fabriker som använde metriskt system...:D

:tummenupp
 
Kan tänka mig att det var så på farfars tide då toleranser mättes i tum idag borde skillnaderna vara marginella.
Har inte sett någon test eller jämförelse som skulle bevisa att det finns sådana måndags ex idag.
Men visst är det sannolikt att någon hoj ger 101,25 hp istället för 100,49 Hp som kanske saknar betydelse IRL:tummenupp

När Bike testade de nya 1000-kubikarna -04 så bänkade de två exemplar av varje hoj för att resultatet skulle vara mer representativt. ZX-10R hade minsta skillnaden - 1,6 hk. CBR1000 hade största skillnaden - 7,2 hästar skilde exemplaren åt.
 
När Bike testade de nya 1000-kubikarna -04 så bänkade de två exemplar av varje hoj för att resultatet skulle vara mer representativt. ZX-10R hade minsta skillnaden - 1,6 hk. CBR1000 hade största skillnaden - 7,2 hästar skilde exemplaren åt.
Ok låter som det finns måndags ex :tummenupp
 
Kör man på gata/touring spelar det ingen större roll utan det är mest vid RR och DR där man kör på maxvarv mest hela tiden som det förlänger motorns livslängd - samt ger mer effekt. Till vardags på normala varvtal skyddar oljan så pass att det inte är värt att lägga ned en massa pengar på mekaniskt optimering. Lägg pengarna på bensinen istället.
 
Ok låter som det finns måndags ex :tummenupp
Nu glider tråden från ursprungsfrågan, men min erfarenhet är att det helt klart finns måndags-ex, och tvärt om, vad de nu kallas. Många gånger kan det skilja mer mellan två t.ex R1:or än mellan en R1 och en Gixxer.

När Bike testade de nya 1000-kubikarna -04 så bänkade de två exemplar av varje hoj för att resultatet skulle vara mer representativt. ZX-10R hade minsta skillnaden - 1,6 hk. CBR1000 hade största skillnaden - 7,2 hästar skilde exemplaren åt.
Här glider tråden än mer från ursprunget, men Bike och trovärdiga testuppgifter är inte förenliga. Har nog inte sett ett (1) korrekt test de senaste 5-6 åren :mattias
 
Här glider tråden än mer från ursprunget, men Bike och trovärdiga testuppgifter är inte förenliga. Har nog inte sett ett (1) korrekt test de senaste 5-6 åren :mattias

Eftersom de bänkade alla åtta hojarna på samma bänk samma dag så får väl ändå skillnaden i effekt anses påvisad på erforderligt sätt.
 
Nu har jag i samband med flytten slängt alla gamla tidningar så jag kan inte bevisa mitt påstående, men du kanske har kvar?
Om dom i det testet visar alla vrid/effektkurvor kan du gå in och se att i någon/några stämmer inte uppgifterna. Ibland skyller man på "tryckfelsnisse" ibland på Schneiders, ibland på att man köpt in testet från Motociclismo eller andra, oftast får man inget svar alls när man mailat och påpekat felen.

Näe, Bike och effekttester ger jag inget för, även om det blivit en klar uppryckning av tidningen med den nya ledningen..
 
Nu glider tråden från ursprungsfrågan, men min erfarenhet är att det helt klart finns måndags-ex, och tvärt om, vad de nu kallas. Många gånger kan det skilja mer mellan två t.ex R1:or än mellan en R1 och en Gixxer.


Här glider tråden än mer från ursprunget, men Bike och trovärdiga testuppgifter är inte förenliga. Har nog inte sett ett (1) korrekt test de senaste 5-6 åren :mattias


Ursprunget på tråden var svar frågan Bleuprinting? följdfrågorna om det behövs idag vilket kan finnas om man tävlar men inte annars.

Eftersom jag alltid undrat varför SS och sbk teamen plockar isär motorer innan dom preppar.
Tydligen finns det indikationer att olika ex skiljer sig emellan olika ex och det går att optimera orginal produkten för mer effekt och hållabarhet.:tummenupp
 
Eftersom jag alltid undrat varför SS och sbk teamen plockar isär motorer innan dom preppar.
Tydligen finns det indikationer att olika ex skiljer sig emellan olika ex och det går att optimera orginal produkten för mer effekt och hållabarhet.:tummenupp

De större teamen i Veidec har också köpt väldigt många kolvar t ex. ;)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top