Bluddrande CB 750

750Snubben

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Skellefteå
Hoj
1977 Honda cb750
Har just köpt en Honda cb750 -77.
Jag tror att den är helt orginal förutom avgas + luftfilter.
Den går hyfsat bra (bluddrar lite som en 4 cyl gör?)
Start snabb, Bra drag upp till 100.
Men den jävel vägrar att åka snabbare än 120-130 km/h
Vad fan är felet?
Så förbannat less på att små pilla och leta random fel, tänkte höra här om någon lösning före alla 4 förgasare rivs, Har någon samma fel eller tror sig veta vad det kan vara... :confused:
Alla "minsta aningen" uppskattas just nu..!
Help the small people! :rullandeu
 
Bland alla dessa ytterst seriösa svar kommer nu ett ljus i mörkret:

Är det fyra separata luftfilter (ett per gasare) monterat?

Isåfall är det väldigt troligt att förgasarbestyckningen är heltokig, dvs. väldigt snål. Motorn får helt enkelt inte nog med bränsle för att komma upp i högre hastigheter än så.

Har du originalluftboxen kvar så skulle jag montera tillbaka den. Att få vakuumstyrda gasare bra med podfilter är lättare sagt än gjort.
 
Kollat om kompet är som det ska? Om du accelererar fullt, slutar den helt plötsligt att acca vid den hastigheten eller avtar det långsamt?

Byt topic till en som beskriver tråden bättre så får du mer hjälp ;)
 
Är detta en fart-revival-tråd :va

Väldigt snarlig frågeställning och beskrivning som avhandlats i annan tråd.

Troll :va :rolleyes:
 
Bland alla dessa ytterst seriösa svar kommer nu ett ljus i mörkret:

Är det fyra separata luftfilter (ett per gasare) monterat?

Isåfall är det väldigt troligt att förgasarbestyckningen är heltokig, dvs. väldigt snål. Motorn får helt enkelt inte nog med bränsle för att komma upp i högre hastigheter än så.

Har du originalluftboxen kvar så skulle jag montera tillbaka den. Att få vakuumstyrda gasare bra med podfilter är lättare sagt än gjort.

Det sitter 4:a separata filter.!
Har ej kvar org.filtret men ska köpa och prova dirr..!
Fyfan om det kan vara så enkelt:död
Om detta är lösningen så skulle jag skickat 1 miljon om jag haft en.!
Tack för ett givande svar.! För många som orkar skriva ner dynga utan riktiga svar....:fatta! Men ni som verkligen hjälper:kär:bow

Bytt luft i däcken ?
Vinterluft är tyngre...

:huvet

Kollat om kompet är som det ska? Om du accelererar fullt, slutar den helt plötsligt att acca vid den hastigheten eller avtar det långsamt?

Byt topic till en som beskriver tråden bättre så får du mer hjälp ;)

Den puttrar nog ner ganska långsamt..!
Försökt få tag i en komp maskin men vägrar köpa ny och inte så många som har till en 4 cylindrig.!

Detta är jue första inlägget..! vet inte direkt hur,när,vars den ska:va

Om du håller fullt i 130 och sakta släpper gasen...
Ökar den då efte en stund eller saktar den ner?

Den var lite svårare...måste undersökas och åter komma..!
Men tror någon mer på luftfilter problemet eller annan lösning.!?
 
Last edited:
Den var lite svårare...måste undersökas och åter komma..!
Men tror någon mer på luftfilter problemet eller annan lösning.!?

Är den inte bestyckad efter prylarna som sitter på så är det inte så konstigt.
Men att den inte är det är ju rätt otroligt då den antagligen gått med dessa prylar monterade ett antal år.

Men börja med att kolla att den får soppa ordentligt.
Dränera förgasarna, kolla att kranen inte stryper soppan.

Att börja byta runtikringdelar när den börjar gå dåligt är sällan ett bra trix.
Pang på felkällan istället, bränsle torsk!

Kompisens maskin(alltså kompisens motor, R1,gixxer osv.,tror jag:va)


Så klart! :tummenupp
 
Last edited:
Är den inte bestyckad efter prylarna som sitter på så är det inte så konstigt.
Men att den inte är det är ju rätt otroligt då den antagligen gått med dessa prylar monterade ett antal år.

Men börja med att kolla att den får soppa ordentligt.
Dränera förgasarna, kolla att kranen inte stryper soppan.

Att börja byta runtikringdelar när den börjar gå dåligt är sällan ett bra trix.
Pang på felkällan istället, bränsle torsk!




Så klart! :tummenupp

:tummenupp
 
Är den inte bestyckad efter prylarna som sitter på så är det inte så konstigt.
Men att den inte är det är ju rätt otroligt då den antagligen gått med dessa prylar monterade ett antal år.

Men börja med att kolla att den får soppa ordentligt.
Dränera förgasarna, kolla att kranen inte stryper soppan.

Att börja byta runtikringdelar när den börjar gå dåligt är sällan ett bra trix.
Pang på felkällan istället, bränsle torsk!




Så klart! :tummenupp

Förvånas icke över andras dumhet Kamikaze Kid. Har sett och läst om folk som kört med skitfilter på vakuumgasare i åratal utan att bestycka rätt.

Det går, men det går inte bra. :rolleyes: :död

Men som sagt - börja prova i änden Kamikaze föreslog - enklare och billigare.
 
Förvånas icke över andras dumhet Kamikaze Kid. Har sett och läst om folk som kört med skitfilter på vakuumgasare i åratal utan att bestycka rätt.

Det går, men det går inte bra. :rolleyes: :död

Men som sagt - börja prova i änden Kamikaze föreslog - enklare och billigare.


Jo jag vet jag vet....
Har sett mer än en hoj med "trimprylar" som saknar 7-10-12 kusar för att de inte varit bestyckade...
Men de axxade "som fan" ju för att effekten som fanns kvar kom vid 7000rpm som en smäll! :yoparty
 
Hjälp snälla..!

Jag skulle personligen inte köpa en original luftburk för att se om det är där skon klämmer. I första hand skulle jag göra rent luftfiltren och förgasarna samt synka dessa. Därefter testa att bestycka om. Funkar inte det bra pga vakumförgasarproblematiken så hade jag nog letat efter vettiga förgasare av icke vakum-typ.
Att köpa en original luftburk till en CB750 från 77 lär inte vara så lätt och kanske lika dyrt och du sitter då fortfarande med trötta förgasare.
Men det är bara min åsikt ;)
 
Är den inte bestyckad efter prylarna som sitter på så är det inte så konstigt.
Men att den inte är det är ju rätt otroligt då den antagligen gått med dessa prylar monterade ett antal år.
Det är en över 30 år gammal CB750. Tidigare ägaren kanske är någon gammal gubbe som de senaste tio åren bara kört en handfull gånger varje sommar och aldrig varit över 70kmh. Han kanske satte på filtren för att det skulle bli lite snyggare och den fungerade ändå bra till det han använde den.

Till trådstartaren: hade du lagt in frågan i mekforumet så hade det nog blivit färre ovidkommande svar. :tummenupp
 
En stilla undran, satt det verkligen vakuum förgasare original på Hondan 1977 ? var det inte vanliga 28mm trottel av märke Keihin
 
Det är en över 30 år gammal CB750. Tidigare ägaren kanske är någon gammal gubbe som de senaste tio åren bara kört en handfull gånger varje sommar och aldrig varit över 70kmh. Han kanske satte på filtren för att det skulle bli lite snyggare och den fungerade ändå bra till det han använde den.

Till trådstartaren: hade du lagt in frågan i mekforumet så hade det nog blivit färre ovidkommande svar. :tummenupp

Kanske....

Men kollar man soppatillförsen först innan man börjar köpa luftburkar och annat så KAN man ju spara tid och pengar.
Har "gubben" bara kört en handfull gånger de 10 senaste åren så är det ganska sannorlikt att förgasarna kleggat igen och det ligger en härlig smet i botten på tank och flotörhus.

"Gubben" kanske tom förvarat den gamla Hondan i en lada utan soppa eller bara en skvätt i botten och tanken har börjat rosta innuti.
Rosten har sedan flagnat av och ligger nu i vägen för bensinflödet och hojen får inte bränsle när den behöver mer effekt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top