Det finns mycket skräp ute på marknaden vad det gäller blowoff
Eller dumpventiler
En korrekt dumpventil skall bara öppna utav den sammanlaggda tryckstöten dels från laddtrycket och dels av den undertrycksrusning som blir när man stänger spjället
Den skall alltså inte stå öppen på tomgång och vid små gasförändringar
Undertrycket som skall manövrera denna ventil bör kopplas ihop alla fyra insug så att ett jämt och stadigt tryck erhålles
LÄS HÄR detta är mycket VIKTIGT en bra utformad dumpventil skall ha en areadifferans mellan den area som undertrycket använder för att " suga" upp ventilen och den area som tätar mot laddtrycket
Som minimum ska detta vara minst det dubbla på manöversidan
hellst 3 dubbelt
Varför är det på detta viset nu då??
Jo för att på del-last ( små trottelöppningar) så får man ett tryckfall över spjället , detta gör att manövertrycket i vissa lägen inte räcker för att hålla ventilen stängd mot laddtrycket
Laddtrycket som hela tiden vill öppna ventilen från andra hållet
Laddtryck ska man vara rädd om och genom detta så får man en väldigt fin kontrolerbar karaktär på sin motor
Exempel på dåligt utförande är när man åker lite försiktigt på bakhjulet
och släpper lite på gasen , här ska INTE ventilen öppna man tappar då alldeles för mycket effekt och hojjen blir inte körbar
Observera att detta blir mer påtagligt ju större turbo och högre effektutag man jobbar med
Detta är ett känsligt ämne där många brukar tycka att deras ventiler minnsan funkar men en liten fjuttventil på en saab standardmotor och ett 15T agg så funkar vad som helst
Som att trimma en moppe ungefär