blowoff

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
Hei.
Har fått tak på en ekstern blowoff som sitter montert på røret rett før plenumet, og vacumslangen er koblet til tilslutningen som orginalt brukes til bensinkranen (GSXR 91`)
Så spørsmålet: Når skal den åpne? Er det noe bestemt fjærtrykk som er egnet? Skal den åpne når man f.eks ruser motoren i fri og slipper gassen:confused:


På forhand takk!


Jørgen
 

Bifogat

  • Blowoff.JPG
    Blowoff.JPG
    89.7 KB · Visningar: 66
Det finns mycket skräp ute på marknaden vad det gäller blowoff

Eller dumpventiler

En korrekt dumpventil skall bara öppna utav den sammanlaggda tryckstöten dels från laddtrycket och dels av den undertrycksrusning som blir när man stänger spjället

Den skall alltså inte stå öppen på tomgång och vid små gasförändringar

Undertrycket som skall manövrera denna ventil bör kopplas ihop alla fyra insug så att ett jämt och stadigt tryck erhålles

LÄS HÄR detta är mycket VIKTIGT en bra utformad dumpventil skall ha en areadifferans mellan den area som undertrycket använder för att " suga" upp ventilen och den area som tätar mot laddtrycket

Som minimum ska detta vara minst det dubbla på manöversidan

hellst 3 dubbelt

Varför är det på detta viset nu då??

Jo för att på del-last ( små trottelöppningar) så får man ett tryckfall över spjället , detta gör att manövertrycket i vissa lägen inte räcker för att hålla ventilen stängd mot laddtrycket

Laddtrycket som hela tiden vill öppna ventilen från andra hållet

Laddtryck ska man vara rädd om och genom detta så får man en väldigt fin kontrolerbar karaktär på sin motor

Exempel på dåligt utförande är när man åker lite försiktigt på bakhjulet

och släpper lite på gasen , här ska INTE ventilen öppna man tappar då alldeles för mycket effekt och hojjen blir inte körbar



Observera att detta blir mer påtagligt ju större turbo och högre effektutag man jobbar med



Detta är ett känsligt ämne där många brukar tycka att deras ventiler minnsan funkar men en liten fjuttventil på en saab standardmotor och ett 15T agg så funkar vad som helst

Som att trimma en moppe ungefär:D
 
Den ska inte öppna om man bara varvar upp och släpper gasen, då är den för löst ställd. stoppa i brickor för att få mer motstånd i fjädern. Dom bästa dumpventilerna ha dubbla kolvar för att inte släppa bara av vakumundertrycket som vill lyfta kolven när man släpper gasen utan bara släppa ut om det finns visst övertryck
 
Det finns mycket skräp ute på marknaden vad det gäller blowoff

Eller dumpventiler

En korrekt dumpventil skall bara öppna utav den sammanlaggda tryckstöten dels från laddtrycket och dels av den undertrycksrusning som blir när man stänger spjället

Den skall alltså inte stå öppen på tomgång och vid små gasförändringar

Undertrycket som skall manövrera denna ventil bör kopplas ihop alla fyra insug så att ett jämt och stadigt tryck erhålles

LÄS HÄR detta är mycket VIKTIGT en bra utformad dumpventil skall ha en areadifferans mellan den area som undertrycket använder för att " suga" upp ventilen och den area som tätar mot laddtrycket

Som minimum ska detta vara minst det dubbla på manöversidan

hellst 3 dubbelt

Varför är det på detta viset nu då??

Jo för att på del-last ( små trottelöppningar) så får man ett tryckfall över spjället , detta gör att manövertrycket i vissa lägen inte räcker för att hålla ventilen stängd mot laddtrycket

Laddtrycket som hela tiden vill öppna ventilen från andra hållet

Laddtryck ska man vara rädd om och genom detta så får man en väldigt fin kontrolerbar karaktär på sin motor

Exempel på dåligt utförande är när man åker lite försiktigt på bakhjulet

och släpper lite på gasen , här ska INTE ventilen öppna man tappar då alldeles för mycket effekt och hojjen blir inte körbar



Observera att detta blir mer påtagligt ju större turbo och högre effektutag man jobbar med



Detta är ett känsligt ämne där många brukar tycka att deras ventiler minnsan funkar men en liten fjuttventil på en saab standardmotor och ett 15T agg så funkar vad som helst

Som att trimma en moppe ungefär:D


Takker for bra info!


Jørgen
 
Man ska väll helst försöka hålla sig i från kolvdumpar, men det beror ju helt vad man har för motor set up. Den bästa och mest effektiva och framför allt mest ekonomiska "dumpen" är den lilla svarta BOSCH dumpen som sitter på saab. Funkar bättre än dom flesta Bling bling dumpar ute på marknaden.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top