blowby....såklart

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
halloj!

Nu har man ju bedrivit för mycket tid framför datorn och webbens underbara värld när det gäller motorinfo igen. En fråga som egentligen kom upp efter att jag botaniserat bland kolvutbudet var "blowby". Att det är det ökade övertycket i vevhuset pga expansionsgaserna och att det ytterligare ökar om man överladdar greppar jag. Men när jag läser folks uttalanden om blowby osv, börjar jag undra hur jag lättast går till väga för att mäta det och framför allt vad som är ett "godkänt" blowby värde.

Det lär ju vara ett suveränt sätt att kolla skicket på motorn bla. Är det någon med grepp om grejorna som kan hjälpa till att reda ut det här trasslet för mig :va
Eeeeeeevigt tacksam:D

Det mest intressanta sättet att mäta motorns skick på. Man kopplar tryckluft på tändstiftshålet. På mätinstrumentet sitter det en strypning. På båda sidor av strypningen sitter det en mätare. På det sättet kan man mäta flödet på luften som rusar in i cylindern. Eller snarare, förhoppningsvis är det inget flöde in i cylindern. Kolven måste vara i topp och alla ventiler stängda.
Tätt ska det vara. Är det inte det så hör man i vevhus ventilationen, insuget eller i avgasröret om det läcker, eller rent av i kylsystemet.

Är inte säker på siffror exakt, men storleksorningen 2% läckage är acceptabelt. Dock osäker. Det är nästan 20 år sedan jag gjorde sådanna mätning på lastbilar.
Man kan göra fattigmansmätning genom att bara blåsa luft i cylindern och bara lyssna på vart det läcker.

Man måste vara noga med att låsa vevaxeln när man blåser på med luft. Kolven får ganska bra fart neråt annars. Inte så bra för kamkedjespänningen om den går åt fel håll.

Heter det Blow By? Jag trodde att det heter Blow Down Test? Är väl förmodligtvis samma sak:tummenupp

Mats

Blowby är den del av förbränningsgaserna som passerar kolven och det är en god indikator på kolv/ringar/cylinder slitage, tyvärr går det inte direkt att mäta med några mätinstrument men mängden övertryck som trycks ut genom vevhusventen är en indikation.

jovisst har ni alla rätt där med terminologin. Det skulle givetvis vart leak down test och läckaget förbi kolvringen är sk "blowby" ,rätt. Och fel av mig:huvet

Blowby är den del av förbränningsgaserna som passerar kolven och det är en god indikator på kolv/ringar/cylinder slitage, tyvärr går det inte direkt att mäta med några mätinstrument men mängden övertryck som trycks ut genom vevhusventen är en indikation.

nja, halvsanning.visst kan man mäta den direkt i vevhuset (om man har en spec att mäta mot) och det är ju inte bara för slitage detta är intressant tex om man nu har byggt om en motor och valt att använda andra kolvar,så finns det ju olika kolvringar med olika förspänning och detta i sig kan motverka en ofrivillig blowby om man nu råkar ha valt för klen förspänningsnivå. Det man vinner på en lägre förspänning är och andra sidan lägre friktion som inte äter motorkraften och detta är ju rätt vanligt inom bilindustrin att man gör valet att att använda just lägre förspänning då dom skall uppvisa en snittförbrukning där man genast kommer att se skillnad. Men visst, som du säger så märker man ju det även i vevhuventen om den står och blåser som en hårfön men jag sökte väl ett liiiite mera precist mätningsförfarande:hihi

Det finns ju även en trevlig variant som tex CP- och JE kolvarna(som tillgägg) har och detta är ju dom där kanalerna som är riktade från kolvens översida och som leder ner expansionstrycket på "insidan" av kolvringen för att få denna att momentant öka trycket hos kolvringen och därmed få en begränsad blowby.

Det mest intressanta sättet att mäta motorns skick på. Man kopplar tryckluft på tändstiftshålet. På mätinstrumentet sitter det en strypning. På båda sidor av strypningen sitter det en mätare. På det sättet kan man mäta flödet på luften som rusar in i cylindern. Eller snarare, förhoppningsvis är det inget flöde in i cylindern. Kolven måste vara i topp och alla ventiler stängda.
Tätt ska det vara. Är det inte det så hör man i vevhus ventilationen, insuget eller i avgasröret om det läcker, eller rent av i kylsystemet.

Är inte säker på siffror exakt, men storleksorningen 2% läckage är acceptabelt. Dock osäker. Det är nästan 20 år sedan jag gjorde sådanna mätning på lastbilar.

Mats

jamen det där känner jag igen någonstans ifrån. rätta mig om jag har fel men du kopplar in instrumentet (som du beskrev) mellan tryckluftslangen och tändstifthålet så att du kan se skillnaden "inverterat" liksom:va
2% säger du, ja jag tror jag hört någon snacka om den siffran som låg (=acceptabel)i sammanhanget.

Last edited:
Vilken siffra på blow-by som man vill uppnå beror på vad det är man vill mäta. Med fullt uppvärmd motor bör det inte vara mer än ca 5%. Mer än 10 och man bör åtgärda det. Vill man kolla ventilerna/styrningarna fyller man upp lite 80W olja i cyllarna, då ska läckaget vara noll. Mäter man på en kall motor och ingen olja i cyllarna kan man få 50% och mer i läckage - och fortfarande vara helt okej, dvs mätt med varm motor.

Vilken siffra på blow-by som man vill uppnå beror på vad det är man vill mäta. Med fullt uppvärmd motor bör det inte vara mer än ca 5%. Mer än 10 och man bör åtgärda det. Vill man kolla ventilerna/styrningarna fyller man upp lite 80W olja i cyllarna, då ska läckaget vara noll. Mäter man på en kall motor och ingen olja i cyllarna kan man få 50% och mer i läckage - och fortfarande vara helt okej, dvs mätt med varm motor.

tackar tackar för uppgifterna :tummenupp :tummenupp
nu vet jag mycket mera än för ett par dagar sedan:D

ja då har jag beställt reduceringsventil och manometer så är jag helt redo för "leakdown" test världen.
tack grabbar för alla tips, fan vad bra det är med forum.:tummenupp :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...