Bloggartråden.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag vet nog allt att vi är några stycken som bloggar. Kanske inte jättemånga men eftersom att skriva är ett av mina intressen tänkte jag göra en tråd så att vi kanske kan ta lärdom av varandra och ge lite tips och grejer.

Jag har i alla fall två bloggar.
Personlig blogg: http://honkiie.se
Tvspelsblogg: http://eighttosixteen.wordpress.com/

Tvspelsbloggen har jag startat ganska nyligt eftersom att jag har lite att göra så jag tänkte hitta ett fullkomligt outtömligt ämne som jag kan skriva om när jag har tråkigt utan att skriva massa skit som dom flesta som följer min vanliga blogg inte är intresserade av. Dessutom skriver jag på engelska bara för att hålla engelskan från universitetet vid liv. Det är bara en vanlig wordpress.com blogg fast min personliga är "riktig wordpress".

Jag har inte använt wordpress så hemskt länge så jag är egentligen inte särskilt kompetent. Men jag kan i alla fall rekommendera två plugins som jag numera inte skulle kunna vara utan.

Lightbox 2
Picasa image express

Lightbox är det som gör att bilder kommer upp i fina fönster när man klickar på dom. Picasa image express kopplas till ditt googlekonto där du laddar upp bilder med picasa och väldigt enkelt bara klickar lite och får in alla bilder du vill ha i fina små thumbnails. Måste dock ladda ner själva picasaprogrammet också för att ladda upp bilder, men picasa är att föredra istället för det som följer med windows i alla fall.

Jag har även använt artisteer för att designa temat i min personliga blogg. Väldigt lättanvänt program som jag kan rekommendera ifall man är intresserad av sånt. Jag har i och för sig inte provat någonting annat heller så någon kanske vet bättre?

Fyll bara på med frågor, presentera era egna bloggar, ge tips på plugins eller vad som helst. Blir i alla fall kul att se om det finns någon annan som tycker sånt här är intressant.

Last edited:
Här är en riktigt bra antispam-plugin - http://akismet.com/

Ja akismet är installerat, men jag kan inte få igång det förrens jag får tag på min api-nyckel. Jag lyckas i alla fall inte hitta någon, men det är ju för att mitt wordpress är en fristående installation på eget webbhotell. På tv-spelsbloggen hittar jag nyckeln däremot.

Har du någon aning om man ens har api-nyckel ifall man har fristående? För spammskydd skulle fan behövas.

Kul blogg. Faktiskt.

Men jag förstår fortfarande inte varför man bloggar?
Det är ju bara ett nedrans jobb och ännu ett måste bland alla andra?

Kul blogg. Faktiskt.

Men jag förstår fortfarande inte varför man bloggar?
Det är ju bara ett nedrans jobb och ännu ett måste bland alla andra?

Skruva i motorer är också ett jobb, men ändå tror jag vi har många här som tycker det är rätt kul. Det är likadant för mig med att skriva. Jag tycker det är roligt att skriva, jag får utlopp för kreativitet och jag är ju lite av en attentionwhore i behov av bekräftelse och blir alltid glad när någon säger att de gillar det jag skriver eller skriver kommentarer. :D

Det är även rätt kul att hålla på med design, både grafiskt sett och lägga till plugins och nya funktioner och sånt. Även se hur det påverkar besökarantalet. Den här månaden har jag fått 600 besökare mer än tidigare och det tror jag har att göra med att jag gjorde ett eget tema.

Ja det finns mycket som jag tycker är roligt med det i alla fall. Alla bloggar inte för att prata om vilken takida-text som talar mest till dom eller för att få komma in på spy-bar och få gratis skor. :)

Jo, skruva motorer är ju ett jobb, om man får betalt för det.

Bloggen är en hobby kanske, men vem skriver man för liksom?
Hur många läsare har du? Känns det inte jobbigt ibland att du måste sätta dig ner och skriva för att du inte uppdaterat sajten på ett tag?

Men om jag förstått dig rätt så bloggar du lika mycket för att folk skall läsa dig som för att du är intresserad av tekniken/design etc?

Jag som sitter framför datorn mest hela dagarna skulle aldrig i livet sätta mig ner och blogga när jag kom hem från jobbet.......

Jo, skruva motorer är ju ett jobb, om man får betalt för det.

Bloggen är en hobby kanske, men vem skriver man för liksom?
Hur många läsare har du? Känns det inte jobbigt ibland att du måste sätta dig ner och skriva för att du inte uppdaterat sajten på ett tag?

Men om jag förstått dig rätt så bloggar du lika mycket för att folk skall läsa dig som för att du är intresserad av tekniken/design etc?

Jag som sitter framför datorn mest hela dagarna skulle aldrig i livet sätta mig ner och blogga när jag kom hem från jobbet.......

I grund och botten skriver jag som sagt för mig själv, för att jag gillar att skriva. Sen skriver jag även för familj/vänner som jag inte träffar särskilt ofta. Men jag försöker skriva det mesta på ett sådant sätt att det jag skriver är kul att läsa för människor jag inte känner.

Ja jag tycker både skrivandet och själva designandet av inlägg och site är kul. Jag behöver inte må särskilt dåligt om jag inte uppdaterar varje dag. Jag är ju ingen "storbloggare". Jag har kring 2500 besökare per månad, kring 4500 pageviews. Rätt lite om man jämför med de som faktiskt tjänar pengar på skiten och måste skriva hela tiden. Jag tror även att det är omöjligt att ha jättemånga besökare på en "onischad" blogg ifall man inte redan är kändis.

Ja akismet är installerat, men jag kan inte få igång det förrens jag får tag på min api-nyckel. Jag lyckas i alla fall inte hitta någon, men det är ju för att mitt wordpress är en fristående installation på eget webbhotell. På tv-spelsbloggen hittar jag nyckeln däremot.

Har du någon aning om man ens har api-nyckel ifall man har fristående? För spammskydd skulle fan behövas.

Det räcker med att regga sig på akismets hemsida, allt står där hur du ska göra. Jag har två bloggar med akismet som körs på webhotell, och det lirar kanonfint.

Hittade en länk

x3xfeb760044f8068a70802865b322bcc99.jpg

Jag försökte blogga, men jag tror inte det jag har att säga är intressant för världen.

Jag läser bara en blog: http://www.gtrblog.com

Orkar inte leta fram några intressanta, annars hade jag nog läst fler.
För ett tag sen läste jag schulmans blog, den var kul ibland.

Någon som provat connecta med facebook? Har sett lite olika plugins och läst lite kort på facebooks hemsida också. Någon som kan lite mer och vet vad det över huvud taget är bra till?

Jag har en blogg av seriekaraktär på http://tobaksulven.blogspot.com/
Mest för att jag gillar att skriva och roa. Men målet är en bok såklart.

Senast idag funderade jag på att sätta mig ner och skriva en bok. Jag tror mig ha väldigt mycket av materialet men det känns också som att jag borde ha någon tanke bakom all smörja jag skulle hiva ur mig. Det är ju bestseller, oprahs bokklubb och nobelpriset som gäller.

Senast idag funderade jag på att sätta mig ner och skriva en bok. Jag tror mig ha väldigt mycket av materialet men det känns också som att jag borde ha någon tanke bakom all smörja jag skulle hiva ur mig. Det är ju bestseller, oprahs bokklubb och nobelpriset som gäller.

Nä, fan. Skriv för att du gillar det. Resten kommer om du gillar det tillräckligt mycket :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park