Blocknycklar / u-ring

användare-404

jag vet inte vart strypen sitter konstapel
Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
Hej! står emellan kamasa och tengtools. Vet att det är många som står bakom kamasa, men tänker att de kanske har blivit som bahco, derför frågar jag här om det är nån som vet hur de ligger till.

Annars om någon vet vart man kan köpa ''smidda'' nycklar skulle det uppskattas. Gubbarna på jobbet nämner alltid det i samband med de gamla bahco ifrån enköping.

Biltemas nycklar med 10-års garanti är nog top notch för medelsvenssonmeken idag, proffsprylarna från Snap-on och Facom är ju ini bängen dyra.
Bacho/Kamasa är dessvärre mest tjinadritt numera.

Vad ska du ha verktygen till och hur ofta tror du att du kommer använda dem?
De frågorna brukar jag ställa mig när jag köper verktyg. När jag jobbade med lyftkranar för många år sedan så köpte jag rejäla grejer. Nuförtiden används mina verktyg endast för meck med hojar och industrimaskiner. Då duger biltema gott.

Ska nog till med rätt tunga applikationer innan du pajar biltemaverktygen. Ser dock inte så flashigt ut men det skiter jag i.

Mina favoriter med mer än 10 års slitageär dom här
men jag har också några större (sällan använda)
och 10mm och 13 mm

Men använder mest hylsor. När det går.
Helt fel svar ? :rodnar

Mina favoriter med mer än 10 års slitageär dom här
men jag har också några större (sällan använda)
och 10mm och 13 mm

Men använder mest hylsor. När det går.
Helt fel svar ? :rodnar
Jag har exakt samma blocknyckelsats. Som sagt, funkat klockrent för mig i typ 7-8 år.

Bra input om hylsor, det är att föredra när det är möjligt.

För många år sen sålde Biltema billiga blocknycklar som var ren skit.
Men numera håller dom tillräcklig kvalitet för att funka tills man tappar bort dom.
Kamasas nycklar är ok, inte lika benägna att försvinna.
Gamla Bacho lite blandat, har faktiskt kvar några sen tonåren. Men även några där den öppna ändan blev större och fick kastas (och några som rymde).

Wera joker är ju fina men kostar en slant (modellen med löstagbar härdad insats)

Jag köpte en stor uppsättning verktyg på swedol av deras märke ampro. Har hittills funkat utan problem var helt klart prisvärda

Har ett blandat utbud av nycklar (block/led/hyls) Kamasa, någon Wera, Biltema och tycker nog att Biltema är mycket prisvärda. Köpte en spärrnyckel med förlängningsbart skaft från Jula, verkar också helt ok - mao, du kan utan problem handla Biltemas prylar

Last edited:
Jag har exakt samma blocknyckelsats. Som sagt, funkat klockrent för mig i typ 7-8 år.

Bra input om hylsor, det är att föredra när det är möjligt.
Jag har haft min i närmare 15 år, och den har fått lite patina på dom mest använda, men funkar klockrent.

Om man inte köper skräpet som ligger i 20kr-lådan på den lokala matladan så är det oftare fel vid användningen än fel vid produktionen som dödar fasta nycklar.

I mina verktygssamlingar finna nog alla fabrikat och det är två tydliga grupper.
De som är 20-30 år gamla från Biltema, Snap-on, Hazet, Bacho och som är i utmärkt skick.
Och de som är no name eller något tjing-tjong och som får finnas kvar av den anledningen att ibland måste jag misshandla en nyckel, kanske svetsa på en bit eller bocka i konstig vinkel och då offrar jag en skitnyckel i första hand.
Kamasas gamla verktyg var bra, nu är det lite lotteri känns det som. Likaså med Bacho, en del nytt är faktiskt bra.

I mina verktygssamlingar finna nog alla fabrikat och det är två tydliga grupper.
De som är 20-30 år gamla från Biltema, Snap-on, Hazet, Bacho och som är i utmärkt skick.
Och de som är no name eller något tjing-tjong och som får finnas kvar av den anledningen att ibland måste jag misshandla en nyckel, kanske svetsa på en bit eller bocka i konstig vinkel och då offrar jag en skitnyckel i första hand.
Kamasas gamla verktyg var bra, nu är det lite lotteri känns det som. Likaså med Bacho, en del nytt är faktiskt bra.
Inte för att vara sån, men jag har en hel del verktyg som det står BA Hjort&Co på, dvs innan det blev Bahco, still going strong. Står det Bacho på grejerna så KAN det vara kopior ;)

Vad ska du ha verktygen till och hur ofta tror du att du kommer använda dem?
De frågorna brukar jag ställa mig när jag köper verktyg. När jag jobbade med lyftkranar för många år sedan så köpte jag rejäla grejer. Nuförtiden används mina verktyg endast för meck med hojar och industrimaskiner. Då duger biltema gott.

Ska nog till med rätt tunga applikationer innan du pajar biltemaverktygen. Ser dock inte så flashigt ut men det skiter jag i.
det är inte att de kommer gå sönder jag är orolig för, det är deras toleranser så man inte runddrar skruven man inte kommer åt med hylsa.

så kamasa är typ samma nivå som nuvarande bahco?

vet du hur det ligger till med tengtools?

så kamasa är typ samma nivå som nuvarande bahco?

vet du hur det ligger till med tengtools?
Vi har Tengtools stora vagnar med verktyg på jobbet. De är utmärkta och håller bra men en del kan jag tycka är lite överdimensionerade o klumpiga.

Till hobby funkar nog det mesta. Viktigare är nog att ha en komplett upsats av nycklar, som täcker alla storlekar. Du kommer säkeet stöta på stunder du skulle behöva en nättare/längre/vinklad whatever, köp då en extra som har rätt stuk för uppgiften

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman