Blocket och oseriösa köpare

Jag har köpt och sålt en hel del hojar de senaste 3 åren, jag är inne på min 9:e hoj i skrivande stund. Ett par av dessa har jag haft ute på blocket och i ett (1) fall har det fungerat till min fördel, det vill säga jag kände mig nöjd efter avslutad affär, men det beror nog mest på att mitt sinne för affär är katastrofalt. :rofl
Dom andra hojarna har jag bytt in i butik istället, det har fungerat smärtfritt för min del men ska man räkna på hur mycket man har förlorat på dessa inbytesaffärer så blir man troligen mörkrädd. Å andra sidan, hittar man en hoj man vill ha och är beredd att förlora lite kosing så kan ju det vara ett alternativ. I mitt fall så hade det dock varit enklast att behålla den första hojen jag hade och kasta en påse pengar i sjön. :arsele

skall folk köpa en hoj för skambud kan jag lika gärna låta en mc firma ta hand om försäljningen som jag gjorde med min senaste hoj.....

skall folk köpa en hoj för skambud kan jag lika gärna låta en mc firma ta hand om försäljningen som jag gjorde med min senaste hoj.....

Japp! jag brukar kolla med några handlare vad dom skulle betala för min hoj/bil i inbyte.
Under dessa bud går jag inte om jag säljer privat, då kan man som sagt lika gärna rövk*****s av en handlare.

Ja handlare är verkligen en absolut sista utväg om man ska sälja. Sålde precis min hornet för 41tkr. Bästa pris jag fick från handlare var 35tkr, då om jag gjorde inbyte och köpte annat av dom, annars 30tkr. Dom där 6tkr är rätt sköna pengar att ha till annat med tanke på att man lagt ner kanske max två timmar allt som allt med försäljningen

När du säljer skit på blocket så ska du aldrig, någonsin, ever, lägga ut ett nummer som du inte kan leva med att stänga av. Det är fan nästan värt att köpa en burner bara för att sälja skit. Det är just SMS och telefonsamtalen som är de jävligt irriterande bitarna.
Skickade själv iväg min trasiga RD för kaffepengar, fick ett par skambud, men sedan hörde en väldigt intresserad och kunnig snubbe av sig och ville väldigt gärna ha den omedelbart. Inte konstigt, då han garanterat kunde tjäna några tusen på att laga och sälja den.

Men ja, sälja klassiker... Ugh... "Dän ar jooo gammal!" ... Ja? Det är liksom själva poängen med klassiker. :D

Det är faktiskt en jävligt bra tanke, borde skaffa ett jkontantkort att sätta i någon gammal lur enbart för försäljningssyfte... Tack för tipset :tummenupp

Ja, hur en del resonerar alltså... :D

Såg den annonsen. Ett tips är att ändra rubriken.. Som annonsen är
skriven nu kommer den bara upp om man skriver rd350lc.. Söker man t.ex. Rd350 så kommer den inte upp.. Vidare har jag faktiskt träffat folk via blocket annonser som jag har kontakt med än idag, vissa av dom kallar jag numera vänner och träffar regelbundet trots upp till 30mil mellan. Många gånger är det ju folk med delat intresse man handlar med! (i samtliga fall har jag vart köpare)
Så det är inte bara negativt att handla på blocket.

Tack för tipset, tänkte inte så långt då jag alltid kör med asterisksökning (dvs sätta söktermen inom ** så kommer alla annonser som innehåller söktermen även med annan ändelse. sökning på *rd350* visar både annonser där det står rd350 och rd350lc) :tummenupp

När man säljer en bil för tre papp så attraherar man inte direkt ansvarsfulla samhällsmedborgare. Man får räkna med mycket skit. Har också sålt billig skit till slödder. Det finns även andra bilmärken och modeller som drar till sig slödder som koskit drar till sig flugor, tex MB E-klass och diverse andra tyska vagnar som var premium för 15 år sen.

När jag säljer sånt så gäller:

# Inga bilder med regnummer i annonsen. Det kan man lämna ut till seriösa spekulanter senare. En kompis till mig sålde en gammal Corolla för 5000kr och det ringde som fan.

På väg till visning så blir han prejad av en bil som jagar honom. Visade sig vara en som ringt och fått veta att det var flera före som "köper direkt". Dom hade plockat fram hans adress via regnummer och körde dit för att tvinga till sig bilen. Kom dit samtidigt som han körde iväg för att visa bilen på den lokala macken och det blev biljakt.

Prejad upp på en trottoar kommer två mörka typer och säger att dom skall ha bilen och lämnar över begärt pris i kontanter. Nu är min kompis jävligt stabil så han plockade fram papper på bilen, fick underskrift på regbeviset, talade om att det är han som postar det, tackade för smidig affär och gick hem. Hur han hanterade den som väntade vet jag inte men nåt säger mig att den typen av kunder är inte alls ovana vid tveksam affärsetik.

# Visningsträff nån annan stans än hemma, lite mer bekymmer men jävligt svårt att inte dyka upp i skapligt rätt tid och skönt att slippa ha hem slöddret. Nån allmän, lättilgänglig plats tex en större bensinmack eller nåt sånt.

# och som Ulven skrev, ha alltid en gammal skittelefon med ett oreggat SIM för annonser som garanterat drar till sig skit.

# åk med under provkörningarna. Svårt med hoj, där får man ha ett annat upplägg men med bil, åk alltid med. Och kolla identitet och behörighet innan provkörning.

# se till att äga hanteringen med ägarbyte så man inte råkar stå kvar som ägare. Kan bli otrevligt med parkeringsböter och sånt. Och kolla leg.

#Med tanke på din historia med hotfullt slödder så ta med en kompis.

Och om du säljer en samlarhoj som i princip kräver nån insatt för att förstå värdet så skriv för helvete vad du minst vill ha för att släppa den eller dra till ordentligt och ge lite prutmån och se till att ta reda på rätt prisnivå innan. Att sätta ett toklågt pris och sen skriva att det säljer jag den inte för utan det är bud är att be om det....koskit och flugor.

Skoja inte, man blir fan mörkrädd ibland... :näsblod

Herregud, vad fan är det för folk egentligen?? :va :dummer Tur att din polare kan hålla huvet kallt, Jag vetifan hur jag hade reagerat i en dylik situation...

Du har många bra tips, kan bara hålla med. Mycket av det där gör jag redan, ägarbytet är jag nogrann som fan med och säljer jag bilar åker jag självklart alltid med tills betalning och ägarbyte är kirrat. Man har ju lärt sig lite med tiden men det är fortfarande ett rent helvete att sälja skit på blocket tycker jag... Den siste idioten är ju tyvärr inte född, så lättare lär det ju inte bli heller dessvärre... :gnissla

Men ja, jag får nog ta och ändra lite i den där för det var ju fan vilka stjärnor som hör av sig... :huvet

Med all respekt för att man har olika förutsättningar, så tar jag in tiden det tar att få till försäljningen, och vad det är värt för mig att slippa tjafs med spekulanter som ska hatta. Det går rätt fort att ödsla tid på att stå och vänta på folk som inte dyker upp, omstarter av annonser, ev ta ledigt för att ta emot folk osv.

Och då vet jag inte ens om jag får prylen såld!

...och just när det kommer till fordon vill jag inte ha nån jävel som ringer mig stup i kvarten efter affären och har hittat nya anledningar att gnälla och försöka käfta om priset.

Nu när jag skriver så inser jag att det nog är bara fordon som jag har den här synen på. Andra prylar är enklare att bedöma så där blir min aversion inte lika stark.

Nuförtiden resonerar jag som du, i den mån jag kan. När jag sålde bilen för 3 papp hade jag inte riktigt samma ekonomi som idag så på den tiden kändes det inte riktigt hållbart att bara köra skiten på tippen, men huvudanledningen bakom mitt tänk var faktiskt inte ekonomi utan "det känns synd att skrota en skattad, besiktigad och rullande bil". Tänkte väl att någon annan kunde ha glädje av den helt enkelt... Men nej, egentligen så är det verkligen inte värt mödan och nuförtiden resonerar jag inte på det sättet alls. Solidariteten har fan tagit stryk av alla idioter man träffat genom blocket, nuförtiden hade jag hellre eldat upp bilfan än att genomlida samma sak igen :D

Det här med annonser är ju nästan en egen vetenskap, där alla har en egen sanning.

Svar till TS: Scenario. Jag är intresserad av något som kräver släpvagn och ligger 20+ mil bort, men annonsen undanbeder prutning via mail/telefon. Varan ligger ute för, låt säga 20.000, och jag kan tänka mig att betala 15.000 om infon i annonsen stämmer, och inga defekter är undanhållna.

Då hör jag av mig på något vis, ursäktar mig och talar om hur det ligger till. Jag åker inte gärna 30mil ToR med släp för att se att säljaren inte skrev om eller visade bilder på lacksläpp och stötta fälgkanter. Det blir bara slösad tid för båda parter, och slösade pengar för mig.

Provkörning? Självklart ska man få provköra. Fota/behåll leg. och släpp iväg köparen på förbestämd rutt, sitt med om du säljer en bil. Innan provkörning ska det vara klart att minsta lilla sakada på fordonet innebär en affär till utannonserat pris.

Bvsa och PoK är rimliga saker. Men hur resonerar man som säljare när man skriver "viss prutmån finns" eller liknande? Då blir det ju inget prutande, en har ju redan sagt att priset är lägre än det annonserade.

Bvsa och PoK är rimliga saker. Men hur resonerar man som säljare när man skriver "viss prutmån finns" eller liknande? Då blir det ju inget prutande, en har ju redan sagt att priset är lägre än det annonserade.

Det är ju bara psykologi, det där med att pruta. Om en vara t.ex. är annonserad för 80k så känns det ju bättre att få pruta ner den till 75k än om den hade varit annonserad för 75k och betala fullpris.

Jag räknar alltid med att eventuellt få betala fullpris och varje krona man kan pruta är en bonus. Typ som att hitta en bortglömd femhunka i ett par brallor man inte använt på länge.

Avskyr att sälja privat. Anledningen är att folk är dumma i huvudet, rent ut sagt.

Jag skriver klart och tydligt i annonsen vad som gäller men trots det så är det alltid någon jöns som ställer frågor om sådant som det redan står svar på i annonsen. Personer som dessa beblandar jag mig inte med så deras mail raderas direkt utan svar. Slösar helt enkelt inte tid på personer som inte läser igenom annonsen innan man hör av sig.

Samma med personer som vill pruta/vill ha ett bättre pris vid en snabb affär/avbetalning/byte trots att jag skriver att priset är satt, inga avbetalningar och inga byten. Om man inte har råd att köpa det jag säljer så leta vidare, finns säkert personer som sänker sitt pris för att man behöver pengarna.

Det är ju bara psykologi, det där med att pruta. Om en vara t.ex. är annonserad för 80k så känns det ju bättre att få pruta ner den till 75k än om den hade varit annonserad för 75k och betala fullpris.

Jag räknar alltid med att eventuellt få betala fullpris och varje krona man kan pruta är en bonus. Typ som att hitta en bortglömd femhunka i ett par brallor man inte använt på länge.

Det är det jag menar. Är priset 80.000 och man prutar ner till 75 så kan det ju kännas bra. Men i mina ögon så är "80.000, viss prutmån finns" samma sak som "75.000".

Det känns ju inte direkt som att jag har vunnit en förhandling om du redan från början har talat om att du kommer att lägga dig pladask på golvet.

Byter in eller lämnar mina säljuppdrag till återförsäljare, visst det kostar några kronor men är problemfritt och smidigt. Vad vinner jag på det? Min tid och så löser återförsäljarna finansiering till en presumtiv köpare vilket gör det lättare att få sålt hojar som kostar mer än 100 000 (senast sålde jag min 300+ mil gamla fullutrustade GSA, då blev köpeskillingen 185 000).

Orka sälja annat än skit på blocket....vi sålde vår soffa på blocket mest för att slippa hyra släp o forsla bort åbäket, då lägger jag mig på ett lågt pris och får sålt varan utan prut inom en vecka.

Byter in eller lämnar mina säljuppdrag till återförsäljare, visst det kostar några kronor men är problemfritt och smidigt. Vad vinner jag på det? Min tid och så löser återförsäljarna finansiering till en presumtiv köpare vilket gör det lättare att få sålt hojar som kostar mer än 100 000 (senast sålde jag min 300+ mil gamla fullutrustade GSA, då blev köpeskillingen 185 000).

Orka sälja annat än skit på blocket....vi sålde vår soffa på blocket mest för att slippa hyra släp o forsla bort åbäket, då lägger jag mig på ett lågt pris och får sålt varan utan prut inom en vecka.

Så en veckas mailade, svara i telefon och prutningar? När jag sålt något billigt hämtas det inom en timme:fakta

Det är som alltid en jävla mardröm att sälja nåt på blocket, särskilt bilar eller motorcyklar. Alla jävla nötter som ringer och mailar...... Blää..

Nu har jag inte läst hela tråden, men visst är Blocket kört... lite beroende på vad man skall sälja, men priset är det sällan nån ens kollar.
Ofta verkar de inte ens sett annonsen alls.
"Vilken färg är det?"
:dummer

Förut körde jag med att prisdiskussion tar man på plats, men har fått förståelse att folk vill veta ungefär... men att bestämma ett pris på något begagnat innan man varken sett eller kört känns inte rätt.

Då kommer vi in på det som nu är vanligt, dvs dubbel prutning.

De vill veta ABSOLUT lägsta pris via mail/telefon.

Men sen väl på plats så skall det hårdprutas, och då från det lägsta priset.

Detta sätt accepterar inte jag.

Jag meddelar att prisdiskussion är välkommet och att prutning är tillåtet, men endast EN gång.

Jag har råd att lämna en spekulant som krånglar och gör det gärna igen.

Prova att sätt ut en Corolla så förstår ni vad jag menar.

Fattar inte folk som klagar. Alla mina mc affärer har varit problemfria. Rätt pris säljer, att folk prutar är inte så konstigt om ni tror er käraste ägodel är värd mer än allt smör i småland. Sänk ribban lite..
Sen brukar iallafall jag mejla på lite olika hojar och se vad säljaren har att erbjuda för pris. Det är överlag rätt dött att sälja och då måste man som säljare erbjuda det bästa priset, och vem tackar nej till att få ett års gratis försäkring?

Det bästa är dom som idiotförklarar en för att sedan höra av sig efter en vecka när ingen annan hört av sig, och sedan slutar det säkert med att man får mindre än vad jag erbjöd. :glömdet
Många av er är bra dumma

Nu har jag inte läst hela tråden, men visst är Blocket kört... lite beroende på vad man skall sälja, men priset är det sällan nån ens kollar.
"Vilken färg är det?"

Förut körde jag med att prisdiskussion tar man på plats, men har fått förståelse att folk vill veta ungefär... men att bestämma ett pris på något begagnat innan man varken sett eller kört känns inte rätt.

Jag meddelar att prisdiskussion är välkommet och att prutning är tillåtet, men endast EN gång.

Vet exakt vad en annons på en Corolla resulterar i... 120st som ringer, 120st som skall ha lägsts pris trots att dom alla är din bästa kompis men sen skall dom döda dig för du sålde till nån annan. Verkar som om dom bara har tillgång till telefon mellan 03:00-06:00 med.

Ett och annat bytesförslag rullar in med, typ flygande matta, stulen kebabvagn eller nåns lillasyrra.

Sen om det skall skickas in ägarbyte så är det alltid nån annan som skall stå som ägare, "mycket konstigt"

Jag brukar tackla oseriösa köpare me oseriösa svar.... De funkar alltid...

Sistapris kompis blir svaret att de inte finns någe sista pris...

Ett skambud som köparen föreslår så letar man snabbt fram liknande för just de priset som föreslagit... Tips typ köp den...

Istället för att bli förbannad på oseriösa köpare så kan man se de som en changs att svara me samma mynt typ...

Bemödar mig inte med att svara på oseriösa mail, sms. De konstiga telefonsamtalen är inget att bränna sin energi på, eller som JPT ovan, jag brukar också peka på alternativ "ring på den där istället" och sen kan man garva lite åt det hela. :)

Samtidigt så lägger jag inte ut till gravt överpris och diskuterar även priset på ett seriöst sätt, så jag blir alltid av med grejorna till rätt köpare så småningom.

Så nej, det finns ingen större anledning att klaga, alla försäljningar hittills har gått bra.

"Vilken färg är det?"

Japp!
Jag var precis med om det med bilen.
Jätteintresserad i telefon och vi kom överens om att jag kunde släppa bilen för 150k (annonserat pris 163)
Killen kommer mrd sin "kunnige" farbror, testar och kollar... seeeeen börjar det!
Vad är bästa priset?
150 som vi kom överens om i telefon.
135 så tar vi den direkt.
150 sa jag, inte en krona under det
Men kompis, något kan du väl göra på priset?
Ja 13000:- inte en krona till.
men....
Hej då.

152 000 fick jag i inbyte hos en handlare ett par dagar senare.

- - - Updated - - -

"Vilken färg är det?"

Japp!
Jag var precis med om det med bilen.
Jätteintresserad i telefon och vi kom överens om att jag kunde släppa bilen för 150k (annonserat pris 163)
Killen kommer mrd sin "kunnige" farbror, testar och kollar... seeeeen börjar det!
Vad är bästa priset?
150 som vi kom överens om i telefon.
135 så tar vi den direkt.
150 sa jag, inte en krona under det
Men kompis, något kan du väl göra på priset?
Ja 13000:- inte en krona till.
men....
Hej då.

152 000 fick jag i inbyte hos en handlare ett par dagar senare.

Fattar inte folk som klagar. Alla mina mc affärer har varit problemfria. Rätt pris säljer, att folk prutar är inte så konstigt om ni tror er käraste ägodel är värd mer än allt smör i småland. Sänk ribban lite..
Sen brukar iallafall jag mejla på lite olika hojar och se vad säljaren har att erbjuda för pris. Det är överlag rätt dött att sälja och då måste man som säljare erbjuda det bästa priset, och vem tackar nej till att få ett års gratis försäkring?

Det bästa är dom som idiotförklarar en för att sedan höra av sig efter en vecka när ingen annan hört av sig, och sedan slutar det säkert med att man får mindre än vad jag erbjöd. :glömdet
Många av er är bra dumma

Ja visst är det många av oss som är bra dumma...
Men precis som med allt annat här i världen finns det en viss moral och den skall följas.
Denna moral urvattnas tyvärr mer och mer och när man skall sälja något så får man kallt räkna med att 90% av alla som hör av sig är handlare, de köper alltså inte för egen del utan för att tjäna pengar.
Och för denna kategori är priset det enda som är av intresse.

Personligen har jag inget emot att betala lite extra för att få ett bättre skick tex... ej heller har jag något emot att ställa undan prylarna i hundra år om det så skulle behövas, för idiotiskt uppförande kommer jag aldrig att premiera.
Den typen av köpare blir utan mina grejer.

Har sålt MYCKET på blocket. Mest fordonsrelaterade grejer. Men aldrig vart med om dubbelprutning, det som har sagts på tel har aldrig diskuterats nå mer på plats. Har som jag nämnt tidigare råkat ut för nån enstaka hårdprutning via Mejl/sms men annars har det alltid funkat smidigt.

Sen det där med att inte bemöda sig med att sälja billig skit. Sålde av lite gammalt skrot jag ibte hade bruk för i sommras, allt från nån kamin, massa hojdelar, bilfälgar och dyligt. Dyraste jag sålde va en gammal offroadare för 10papp, resulterade i en semesterkassa på 23k och det enda jag gjorde va att ta en drös telefonsamtal och svara på mejl/sms.. Försäljningarna gjordes alltid på min lediga vecka (jobbar varannan ledig varannan) när jag ändå va hemma vid huset, så nån dyrbar tid tog det inte upp heller utan ett antal hembesök som ibland resulterade i nån kopp kaffe och hoj/bil snack med likasinnade.. Så att förkasta försäljning av billiga grejer måste jag nog se som dumt.. Jag tjänar bra, men jag mår fan inte dåligt av 23papp extra för några timmars jobb.. Sen är säkert vissa objekt värre än andra och jag kan tänka mig att man råkar ut för mer nötter om man säljer i en större stad. Men personligen har jag jävligt bra erfarenheter av köp/sälj via blocket.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP