Blocket & Herrejävlar vilket överpris!

Frank har inte alla hästar hemma.


Ring och fråga hur långt den gått och om han accepterar 45 000 så får vi se vad han säger.
 
Det är ju ett "Konstverk" och prissättningen på såna har man ju aldrig förstått sig på...
Ligger nog en massa man-timmar nerplöjda i den där så det vill han nog ha betalt för..
 
UltraMarine skrev:
Det är ju ett "Konstverk" och prissättningen på såna har man ju aldrig förstått sig på...
Ligger nog en massa man-timmar nerplöjda i den där så det vill han nog ha betalt för..

Siste idioten är inte född än, så han kanske får den såld, visst motor och lådan "is the shit", men resten är normalhändigt chopper hantverk och köpesgodis, Fälgarna är inte ens specialfrästa billet, utan tydligen vanliga hyllvärmare, ingen märkvärdig gaffel OSV

Sin egen tid ska man inte värdera allt för högt, lägger jag ner lika många timmar på att orginalrenovera en husqvarna så får jag inte "fakturera" lika mycket för min tid, även om det har gått åt lika många timmar.

Skulle jag lägga samma antal timmar på att bygga en på en racer så får jag inte heller några 420 000:-

Choppers (med harley-liknande motorer) är löjligt uppblåsta värdemässigt efter Jesse James och American Choppers på TV, Harley har alltid varit löjligt uppblåsta prismässigt, alla delar och tillbehör likaså.

Choppern (den ursprungliga) kom till av att det fanns drivor av gamla militärhojar för snuskigt lite, som man sedan "choppade" DVS rensade från allt onödigt, sedan tillverkade man egna unika delar för att man kunde göra det billigare än att köpa orginaldelar, och då passade man på att ge bygget lite personlig prägel.

Idag är chopperbyggandet dött, och det liknar mest bilstyling, man sitter och beställer "rätt" grejor från "rätt" företag, som man sedan skruvar ihop innan man lämmnar bort allt för slutfinish och den obligatoriska "tribal-lacken"

Undantagen är dom som bygger chopper på udda märken, som i senaste MCM, chopper med fireblademotor, totalt utan finish, hopbyggd på 30 timmar, men UNIK!

Trajor, BSA, Nortons, Vincent och andra uddachoppers blir fortfarande ofta unika statements, eftersom man inte kan beställa färdiga koncept från dom stora i USA
Japanchoppers är samma sak


Efter allt gnäll så skulle jag fortfarande vilja bygga en HD chopper åt mig själv, jag har inget emot dom många snygga byggen som görs, oavsett om det är proffsbyggen levererade med monteringsanvisning och lackförslag, eller någon klurig snubbe som har gjort allt själv, men min beundran ligger hos den senare kategorin!
 
GuW skrev:
Undantagen är dom som bygger chopper på udda märken, som i senaste MCM, chopper med fireblademotor, totalt utan finish, hopbyggd på 30 timmar, men UNIK!


Jag uppskattar hantverk, "katalog-hojar" kanske vinner tävlingar...
Men inte mitt intresse, budgetbyggen med egna lösningar är det fetaste :)

Det var engång en chopper med en nyare Triumph-motor i MCM, ruggigt ball...

ungefär som MCM's egna Kaminari, honda VTR chopper :)
http://hogtech.com/mcm/WebPart03_MCM6-1999/index.htm
http://hogtech.com/mcm/WebPart09_MCM4_2001/index.htm
http://hogtech.com/mcm/WebPart10_MCM6_2001/index.htm
 
Last edited:
GuW skrev:
Efter allt gnäll så skulle jag fortfarande vilja bygga en HD chopper åt mig själv, jag har inget emot dom många snygga byggen som görs, oavsett om det är proffsbyggen levererade med monteringsanvisning och lackförslag, eller någon klurig snubbe som har gjort allt själv, men min beundran ligger hos den senare kategorin!

Håller med dig. En krompråm/ chopper kan vara riktigt ball och väcka beundran, om det är ett hantverk. Gärna med enkla och små medel.
 
Och då frågar man sig själv om man inte istället ger de pengarna till
"Jesse himself" och får en 10 gånger fetare chopper med ett groteskt andrahandsvärde vart man än vänder sig. Ett av hans senaste alster fick kunden betala ca 60 000$ för, iofs inte det värsta men bra mycket värre än detta.
 
Det första vi ska ta och reda ut är lite begrepp:
Custom = hoj som är "lite" ombyggd alternativt byggd ganska likt ett original, men t.ex. cleanare och mera enhetlig look.
Chopper = kraftigt ombygd. Ta motorn från en hoj, bygg en ram som inte liknar originalet, slängt på en obscent lång framgaffel (helst av en modell som blev omodern för minst 50 år sedan) och voila så har man en chopper.

Franks hoj är ett mycket bra exempel på en custom och detta är en chopper.
Och ja, Frank ska ha lite för mycket för sin hoj (enligt mig).

Själv så började jag bygga en HD-custom, men kom inte längre än till delarna på den bifogade bilden innan intresset svalnade. Jag insåg att jag aldrig skulle bli nöjd med den (plus att jag inte fick tag på någon motor till vettigt pris).

Istället så kämpar jag för att få tag till en motor till mitt drömprojekt: en traja chopper med motorn från nya Bonneville. Då snackar vi stelbenare som har en springergaffel som är förlängd minst 20" :drool
Men tyvär så verkar nya Bonneville vara alldeles för säker, jag har ännu inte sett någon motor från en sån på en skrot i Sverige.

Någon gång i framtiden skulle det kanske vara kul att bygga något kring en duccemotor eller en buellmotor. Men nu först så är det Triumph som gäller.
 

Bifogat

  • blocket.jpg
    blocket.jpg
    69.5 KB · Visningar: 130
Last edited:
Esquire skrev:
Det första vi ska ta och reda ut är lite begrepp:
Custom = hoj som är "lite" ombyggd alternativt byggd ganska likt ett original, men t.ex. cleanare och mera enhetlig look.
Chopper = kraftigt ombygd. ta motorn från en hoj, bygg en ram som inte liknar originalet, slängt på en obscent lång framgaffel (helst av en modell som blev omodern för minst 50 år sedan) och voila så har man en chopper.

Franks hoj är ett mycket bra exempel på en custom och detta är en chopper.

Själv så började jag bygga en HD-custom, men kom inte längre än till delarna på den bifogade bilden innan intresset svalnade. Jag insåg att jag aldrig skulle bli nöjd med den (plus att jag inte fick tag på någon motor till vettigt pris).

Istället så kämpar jag för att få tag till en motor till mitt drömprojekt: en traja chopper med motorn från nya Bonneville. Då snackar vi stelbenare som har en springergaffel som är förlängd minst 20"
Öh de här är en sporthoj-sida :va

Men dom har säkert nån henry davidson sida...

"jag har en kawazaki 125a....."
"nä det här är en harley-klubb.."

:hihi
 
IronMike skrev:
Öh de här är en sporthoj-sida :va

Men dom har säkert nån henry davidson sida...

"jag har en kawazaki 125a....."
"nä det här är en harley-klubb.."

:hihi
Vem som helst kan sätta på ett slip-on på en Ninja, men det krävs en man för att bygga en chopper.
 
Snyggt bygge till ett groteskt pris. GuW jag väntar med spänning på vad du kommer att åstadkomma vartefter oavsett om det blir en softail ram med SS motor eller en grill :hihi
 
Biturbo skrev:
Hur monterar man ett slipon på en ninja?
Inte en ninja, en Ninja. Skulle man försöka montera det på en ninja så kan det nog bli en aning perverst...
 
Esquire skrev:
Någon gång i framtiden skulle det kanske vara kul att bygga något kring en duccemotor eller en buellmotor. Men nu först så är det Triumph som gäller.

Som honom :Bugar
 

Bifogat

  • ducceapa.JPG
    ducceapa.JPG
    126.7 KB · Visningar: 173
Esquire skrev:
Det första vi ska ta och reda ut är lite begrepp:
Custom = hoj som är "lite" ombyggd alternativt byggd ganska likt ett original, men t.ex. cleanare och mera enhetlig look.
Chopper = kraftigt ombygd. Ta motorn från en hoj, bygg en ram som inte liknar originalet, slängt på en obscent lång framgaffel (helst av en modell som blev omodern för minst 50 år sedan) och voila så har man en chopper.

Jag hävdar bestämt att det där är en chopper, okej,,, custom-chopper då men den är iaf "Chopped"
En custom köper du i butik.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top