Blocket-annons utan bild på föremål/fordon?

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Kollar en del på blocket. Vilket även andra folk gör, antar jag.. :rolleyes:

Men varför lägger man upp en bil, mc eller annat föremål utan bild på blocket för?
Om det är en ny bil eller hoj kan man ju ta en bild från en random-sökning på google, men när en hoj har rullat ett par hundra mil och man har gett den sin egna personliga prägel (miniblinkers, snygg bakdel, slipon osv). Varför då inte slänga upp en bild på den så att eventuella köpare ser hur den ser ut?
Jag tog en titt på blocket nu, och det kanske inte är allt för många annonser utan bilder, men det är ett par varje dag. Och ibland hittar jag, under min dagliga yamaha r6/honda cbr600rr-sökning, annonser utan bilder. Dessa annonser struntar jag oftast i att öppna, eftersom jag gärna vill se hur fordonet ser ut innan jag orkar lägga ner energi på det.

Eller ska man maila till personen och be om bilder?
Varför har personen inte lagt in bilder från början? Ingen kamera? Ingen mobil med kamera? Tappat bort kabeln till mobilen? Ingen dator? Tappat förståndet?

Hur reagerar ni om ni ser en annons på ett fordon utan bild? Kollar ni på annonsen om det finns liknande fordon i andra annonser med bilder tillgängliga?

Är jag knäpp för att jag funderar på sånt här på kvällskvisten efter ett par bärs? :confused:

Klickar inte ens på länkar utan bild då jag anser att man ändå anstränger sig lite ifall man verkligen tycker att varan man säljer är värd några pengar, hence: ingen bild = inte värd pengar imo.

Samma för mig, utan bild är det helt ointressant.

Så här ligger det till:Killen (oftast män som säljer) har dyrt och heligt lovat att sälja hojen/bilen/båten efter sin sambo/äkta hälfts tjatande om att det är onödigt.Då slänger han upp en annons på blocket,tjejen ser att den ligger där,men reagerar inte på att det saknas bilder.Vi som söker,även du,klickar vidare när en sådan annons hittas.Summa sumarum:Föremålet blir inte sålt,fast han gjort "allt" för att sälja den (ett högre fantasipris hade tjejen lagt märke till),och han kan lyckligt leka vidare med sin leksak.
Ett oerhört smart sätt att få ha sina dyra grejjer ifred.Så klicka snällt vidare på annonser som saknar bild.

Detta är bara en ren gissning....

:-)

Är priset intressant och det finns gott om utförlig info så slänger jag iväg ett mail och ber om bilder... Men i övrigt är annonser utan bilder ganska ointressanta.

På tal om mail, en annan grej med blocket som är jävligt intressant är "svarar ej på mail". Varför i herrans namn inte!?:confused: Jag menar, det krävs ju ändå en emailadress för att skapa en blocketannons... Och det där med lånad mail, vem fan lånar en mailadress för att sätta upp en annons?:va Vem fan har inte egen email i dagens samhälle??:va
Tror att man missar rätt många intressenter genom att bojkotta mail... Jag menar, det är ganska smidigt att slänga iväg ett mail och ställa lite frågor om man hittat en intressant annons vid en oskälig tid på dygnet, man kan be om extra bilder att skickas via mail osv... Förstår inte vad folk är så rädda när det gäller mail:confused:

Jag tror det kan bero på att man vill sälja till de som vet vad de vill ha.

Min senaste Ducce köpte jag då jag genom en sökning på Hypermotard på blocket fick upp ett antal annonser och den utan bild var mest intressant.
Kort info som bara sa vilket miltal samt årsmodell det gällde, och sen ett bra pris utan prutmån. Jag visste vad jag ville ha och säljaren ville inte få samtal från massa tomtar som kanske skulle köpa den om de först sålde sin V70 kombi, eller om han kanske kunde tänka sig ett byte mot bilen, och givetvis så vill de ha 40 bilder till att kolla på.
Jag visste hur en Hypermotard såg ut och åkte och köpte den, man kollar ju ändå på varan på plats.

Och samma visa är det när jag säljer prylar som jag vet är åtråvärda och jag inte vill ha massa onödiga samtal om prylarna. Flertalet gånger som jag har annonserat utan bild som jag får prylarna sålda direkt.
Däremot använder jag bild om det är nånting som jag vet kan vara svårsålt och jag måste ta inbyte eller dylikt för att bli av med.

Så resonerar jag, men det kan ju även vara så att folk inte fattar hur man lägger upp en bild, och än mindre kan få bilden till datorn. Jag menar, en del lånar ju faktiskt en mailadress när de annonserar på blocket för att de ej har en egen :rolleyes:

Är priset intressant och det finns gott om utförlig info så slänger jag iväg ett mail och ber om bilder... Men i övrigt är annonser utan bilder ganska ointressanta.

På tal om mail, en annan grej med blocket som är jävligt intressant är "svarar ej på mail". Varför i herrans namn inte!?:confused: Jag menar, det krävs ju ändå en emailadress för att skapa en blocketannons... Och det där med lånad mail, vem fan lånar en mailadress för att sätta upp en annons?:va Vem fan har inte egen email i dagens samhälle??:va
Tror att man missar rätt många intressenter genom att bojkotta mail... Jag menar, det är ganska smidigt att slänga iväg ett mail och ställa lite frågor om man hittat en intressant annons vid en oskälig tid på dygnet, man kan be om extra bilder att skickas via mail osv... Förstår inte vad folk är så rädda när det gäller mail:confused:

Att svara eller inte svara på mejl är en delad fråga. Det jag har upplevt via mejl är att man får oseriösa spekulanter som kastar ut låga fantasibud eller skumma bytesförslag, har en gång testat att godta ett skumt bytesförslag och även ett lågt fantasibud, då svarar aldrig personerna ifråga. Sedan är det massvis med snack om man kan tänka sig sälja just den där verkstadsboken, vad kan det vara för fel på spekulantens hoj, är fordonet svart (trots att man har bild och allt) etc. Så jag accepterar mejl men jag brukar hänvisa till att ringa om dom verkligen är sugna på att köpa varan ;)

Och samma visa är det när jag säljer prylar som jag vet är åtråvärda och jag inte vill ha massa onödiga samtal om prylarna. Flertalet gånger som jag har annonserat utan bild som jag får prylarna sålda direkt.

Verkar som en ganska knepig strategi, borde väl få fler onödiga samtal om bilden saknas?
Låter du bli att ange milantal så är det en verkligt intresserad köpare?

Det jag har irriterat mig på är folk som säljer stövlar, skinnställ etc utan att skriva storlekar? :va
Helst vill de även sälja hela alltet i ett paket och detta utan att ange storlekarna, hur ofta har någon annan samma storlek på hjälm, stövlar, skinnställ och hanskar tex?

Verkar som en ganska knepig strategi, borde väl få fler onödiga samtal om bilden saknas?
Låter du bli att ange milantal så är det en verkligt intresserad köpare?

Inte nödvändigtvis. Men att undvika att skriva miltal eller liknande viktiga saker är ju bara dumt, det brukar jag aldrig göra.
Man vet ju att de som letar efter något speciellt (tex ett fiskedrag från 60-talet) söker efter namn och inte letar sig fram via bilder. Jag säger inte att det är någon nackdel alla gånger men då slipper man kanske en del oönskat intresse av produkten. Men gäller det en Yamaha R6 så måste man man ju ta till alla knep som finns för att få ens någon intresserad :D

Att svara eller inte svara på mejl är en delad fråga. Det jag har upplevt via mejl är att man får oseriösa spekulanter som kastar ut låga fantasibud eller skumma bytesförslag, har en gång testat att godta ett skumt bytesförslag och även ett lågt fantasibud, då svarar aldrig personerna ifråga. Sedan är det massvis med snack om man kan tänka sig sälja just den där verkstadsboken, vad kan det vara för fel på spekulantens hoj, är fordonet svart (trots att man har bild och allt) etc. Så jag accepterar mejl men jag brukar hänvisa till att ringa om dom verkligen är sugna på att köpa varan ;)

Du har en poäng, men det tar å andra sidan inte många sekunder att känna igen och slänga ett oseriöst mail. Man får ju ändå skräpmail med jämna mellanrum... Och man missar som sagt en del spekulanter.
Har själv sålt en del grejer på blocket, och de flesta gångerna har affärerna som faktiskt blivit av börjat med mailkontakt. Vad som däremot har stört mig ordentligt är folk som ringer mitt i natten, pratar skit, bestämmer en tid att ses och kolla på prylen och sen varken dyker upp eller hör av sig. Så min erfarenhet är faktiskt att telefonsamtal i många fall är mindre seriöst...

Har man inte supermegabråttom så brukar mail funka bra, tycker jag. Hittar man en annons som känns helrätt och som man verkligen inte vill ska hinna försvinna innan man fått tag på säljaren så ringer man ju såklart, eftersom säljaren märker telefonsamtalet snabbare än mailet. Men om annonsen bara väcker lite lätt intresse och man vill ha mer info och kanske lite fler bilder så brukar jag slänga iväg ett mail för att veta om det ens är värt att ringa. Och vill man nu ha fler bilder, varför inte bara sköta allt via mail istället för att ringa och fråga om inte säljaren kan skicka fler bilder till ens mailadress?

Jag tycker att det är oseriöst att inte svara på mail, för så himla mycket extrajobb är det ju inte. Jag brukar skriva ut specifikt i mina annonser att mail går alldeles utmärkt och att jag kollar den ofta, för då mailar folk och man får chans att berätta mer och få dem riktigt intresserade så att de köper det man vill få sålt. Har funkat hittills för mig...:)

Och visst får man en del skitmail, skambud och skumma bytesförslag, men det kan man väl få över telefon också? Och det är som sagt bara att ignorera om det nu skulle ramla in mycket sånt, blir ju ganska lite extrajobb för att få sålt varan snabbare...

Tycker jag:)

Jag har ibland gjort riktiga fynd när jag har ringt på annonser utan bild just av den enkla anledningen att ingen ringer på dessa annonser så brukar dom ofta ligga ute lääänge, så ca 6-7 veckor efter annonsen blivit utlagd så är det "alltid" bra förhandlingsläge...

Så ni som inte gillar annonser utan bild eller annonser där man har "lånat mailen"...fortsätt att rata dom annonserna så jag kan fortsätta göra klipp...Tack på förhand

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park