Blockera DC++ i nätverk

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Efter många nedslag prövar jag min lycka här...
Vet någon hur man kan blockera DC++ i nätverket?

Jag delar mitt internet med många grannar och vill inte att de ska använda DC.
Ett av skälen är förstås det här med säkerheten, det andra är att jag ringer ofta med skype utomlands, och det laggar sönder när jag pratar om jag inte rycker ur deras kablar ur routern.

Problemet är att DC kan använda vilken port som helst mellan 1 - 32 000 har jag för mig. Säkert flera samtidigt beroende på hur många hubbar du kopplar upp dig mot!??
Men om jag blockerar alla dessa så fungerar inte DC, problemet är att många andra program inte heller fungerar!

Så, finns det någon lösning?
Jag har en Netgear RP614 router!

Mvh Peter

Last edited:
Anslutningen mot hubben initieras ju på en fast port, så om du kan sniffa upp vilka hubbar de använder så är det inga problem att blockera det. standard är väl 442 (eller är det 412?) och många använder också telnetporten (23).

Men en klart bättre lösning är ju att:

1. Prata med dina grannar.
2. Försöka prioritera upp skype-trafik. Du lär dock ha begränsade möjligheter till detta i din netgearrouter.

Nåt som jag däremot tror stör din skype mer, är bittorent, som initierar sjukt många anslutningar gentemot andra användare, därmed sätts alla QoS ur spel (eftersom fördelningen blir baserat på antalet anslutningar)

Får jag fråga vad du har för internetleverantör? Om det är så att du får flera ip-adresser tilldelade (BBB ger tex ut 5 st) så skulle jag nog rekommendera dig till att köpa en till router, eller köra din egen dator publikt (eftersom bandbreddstilldelningen kommer delas 50/50 mellan din dator och övriga i bästa fall).

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...