Blixthalka

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Den har ju inte kommit riktigt än. Men var ute och körde i går och kommer fram mot ett rödljus i kanske lite för hög fart och bromsar på en sån där vitmålad körriktningsvisare herre jävlar vad halt!:gnissla Hade förstås regnat en del men nu undviker jag att broms på dessa.

Eftersom jag inte kört förrut fram mot vintern undrar jag hur knepig blixthalkan är på en hoj med kall däck?

Ta det jävligt försiktigt asså. Mjuk med gasen och hålla avstånd?

Det räcker om man varit ute en fin morgon och legat på lite på en fin liten väg, sen kommer man i ett kurvparti där det är dagg i gräset fortfarande och man kör om en bil fint på bottendraget, då kan det släppa över vita linjerna..hua, el på våren när det är kallt i backen, man kör genom en vattenpöl o vrider på lit för hårt, trots torr asfalt så släpper det gärna..
Blixthalka KÖR INTE då, jag har aldrig gjort det, räcker med moped med ett par hk som man drullat ikull 3 ggr en o samma vinter, 2 ggr pga förädrisk asfalt, en gång i snö, det må väl vara hänt..

Last edited:
blixthalka= bambi på hal is :näsblod

Blixthalka KÖR INTE då, jag har aldrig gjort det, räcker med moped med ett par hk som man drullat ikull 3 ggr en o samma vinter, 2 ggr pga förädrisk asfalt, en gång i snö, det må väl vara hänt..

Får väl ta trampcykeln då till jobbet.

Får väl ta trampcykeln då till jobbet.

Glöm inte hjälmen. :gnissla
Vurpade med cykeln på en bit halt spårvagnsspår i förra veckan. Handskar är också bra att ha föresten, jag skrapade båda händerna ganska o-gött.

:confused: Tog ingen upp det här med dig på körskolan? Att vägmarkeringar är hala... snorhala vid regn :va

Blixthalka är intressant kan jag säga. Rör man bromshandtaget med lite lutning (med betoning på lite) så ligger man där. Men helt okörbart är det inte, det gäller bara att inte luta nånting... :hihi

Eller blöt röd asfalt som i påfarten till E4N från vårby allé,
där kan man åka "power"slide på asfalt med en SV650 :)

Ja har kört året runt i 15 år.
Med gatdäck har man noll grepp om man kommer ut på snuskigt hal blackice nån höstkväll...

Inget alls - otrevligt att råka ut för första halkan.

För några år sen kom jag i ca 140 o kom ut på en avkyld lång bro och kände en märklig känsla i kroppen.
Det kändes som att stå o balansera på en stor boll...
Mcen bakända drev ut, jag drog in kopplingen och parerade me kroppsvikten extremt försiktigt och då gled bakändan åt andra hållet - mcen gick så där snyggt som en flygplan flyger ibland på inflygning på svåra banor i sidled.

Efter en halv km stannade man lite kallsvettig.
Den enda möjligheten att få stopp på mcen i sån halka är att luftbromsa me luftmotståndet....

Det var så halt på vägbanan så det gick knappt att gå.

Ok om jag en tidig morgon på väg till jobbet råkar ut för det gäller det alltså att inte luta och va mjuk på bromsen. Tack det var de jag ville veta folk säger ju annars att allt är farligt.

Min enda (peppar, peppar..) vurpa under 21 säsongers hojåkande gjorde jag på ett parti med blixthalka. var på väg till jobbet en höstmorgon, hade provbromsat när jag körde ut på landsvägen för att kolla väglaget. Två kilometer senare gick vägen ner i en liten svacka samtidigt som den svängde svagt höger. jag hade precis kört om en bil och höll kanske 100-110 när hojen bara försvann under mig... Lyckligtvis hamnade jag ovanpå hojen och missade dessutom en mötande buss med några meter, men jag var ganska skakis efter den incidenten.

jag har aldrig läst det i någon körskolebok eller hört det av någon körskolelärare . Men egen erfarenhet tyder på att det är halt!:rolleyes:

Ok.. rätt dåligt tycker jag,,, men men,, nu vet du ju :tummenupp

skönt att du slapp klota för att få reda på det då :D

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard