Blivit såld en demohoj med elfel

• Thread starter Thread starter Pat
  • Start date Start date
"erhm ok det säger mig ingenting men låter som en idé. var och hur gör man det? polarn e iofs jävligt el-kunning, kanske fattar. *

Han borde fixa det om han är jävligt el-kunnig... :tummenupp

de är ju som sagt bara en tillfällig lösning som kan rädda er resa, efter resan är det bara å lämna in igen.

dock be honom kolla hur mycket det laddar på batteriet när hojen går, om den laddar mer än vad den drar så är de lugnt, haft liknade problem på en gamal Golf MK2 från 88... så länge de laddar mer än vad den tjuvar ström så är de lugnt

Jag förstår precis hur ni känner, men du säger att han läst upp problemen innan köp?

reagerade tyvärr inte när de läste upp det som gjorts på hojen under tiden som demohoj. Det han borde ha reagerat på var att de bytt batteri på den, en hoj som gått ca 90 mil.

Ska jag vara ärlig så tycker jag nog att din polare varit lite för ivrig vid köp för att det ska skrikas om ARN osv.

Jag förstår precis hur ni känner, men du säger att han läst upp problemen innan köp?

Ska jag vara ärlig så tycker jag nog att din polare varit lite för ivrig vid köp för att det ska skrikas om ARN osv.

han har ju knappast läst upp det som gjorts på hojen som "problem" utan snarare som service som gjorts på den då den varit en demohoj. förmodligen försökt få allt att låta så positivt som möjligt och att hojen blivit väl omhändertagen. ja du fattar...

Det verkar gå troll i er resa med småproblem innan start

Testa att söka vad som drar ur batteriet.
En Ah mätare mellan + kabel och pol.
Då ser ni hur mycket som kryper ur batteriet.
Plocka en säkring i taget och se när det inte sipprar ur mer.
Då vet ni vilken härad problemet ligger.

Mät också laddspänning när hojen går som bör vara runt 14 volt.

Annars åk norrut! :D

ja visst fan är det motgångar hit å dit, man blir ju galen. som om man inte har nog att planera och fixa inför resan!

polarn har redan kollat igenom det mesta på hojen med Ah-mätare och tror sig ha lokaliserat området där läckaget ligger men hittar inte exakt vart. verkar iaf vara dålig isolering det beror på om jag fattade rätt. men han vågade inte riva i hojen för mycket så den blev inlämnad idag förmiddag. förövrigt får han inte ens igång hojen ens med startbatteri. :va

ja fan jag e bra sugen på att göra ännu ett besök uppe i "norr". delvis om hans problem inte löser sig men det gör det säkert på HD-center nu. men däremot mitt problem (som du känner till!), får se om jag kan komma loss asap.

Last edited:
ja visst fan är det motgångar hit å dit, man blir ju galen. som om man inte har nog att planera och fixa inför resan!

polarn har redan kollat igenom det mesta på hojen med Ah-mätare och tror sig ha lokaliserat området där läckaget ligger men hittar inte exakt vart. verkar iaf vara dålig isolering det beror på om jag fattade rätt. men han vågade inte riva i hojen för mycket så den blev inlämnad idag förmiddag. förövrigt får han inte ens igång hojen ens med startbatteri. :va

ja fan jag e bra sugen på att göra ännu ett besök uppe i "norr". delvis om hans problem inte löser sig men det gör det säkert på HD-center nu. men däremot mitt problem (som du känner till!), får se om jag kan komma loss asap.

Ja hoppas ni får ihop det nu när det börjar bli dax för avgång.
Surt att det ska stöka sådär.

Det är klart att man kanske skulle kunna tänka sig att man borde dra öronen åt sig när dom behövt byta batteriet på en i princip ny hoj.
Dock innebär det inte att dom informerat om att den drar tjuvström eller inte laddar. Det skulle ju lika gärna vara så att någon lämnat den med parkeringslyset på så att batteriet gått totalt tomt och då tagit skada.

Så jag röstar nog för Konsumentombud och ARN.

Det är klart att man kanske skulle kunna tänka sig att man borde dra öronen åt sig när dom behövt byta batteriet på en i princip ny hoj.
Dock innebär det inte att dom informerat om att den drar tjuvström eller inte laddar. Det skulle ju lika gärna vara så att någon lämnat den med parkeringslyset på så att batteriet gått totalt tomt och då tagit skada.

Så jag röstar nog för Konsumentombud och ARN.

näe precis, säljaren formulerade förmodligen det där så pass väl så det bara lät som ett plus. men när batteriet laddades ur i förrigår natt så insåg han att de förmodligen vetat att det var något fel på skiten. för han själv hade inte lämnat ett skit på över natten.

näe precis, säljaren formulerade förmodligen det där så pass väl så det bara lät som ett plus. men när batteriet laddades ur i förrigår natt så insåg han att de förmodligen vetat att det var något fel på skiten. för han själv hade inte lämnat ett skit på över natten.
Varför lämnades hojen inte helt sonika tillbaka direkt? Har det inte gått så lång tid kan det fortfarande vara möjligt att häva köpet.

Som nån tidigare varit inne på i tråden. Om hojen tjuvdrar ström när den inte används så är det bara att montera en huvudbrytare som sitter kopplad direkt på batteriet. Dölj sedan brytarknappen någonstans på hojen och klipp strömmen så fort ni stannar. Då har ni ett bra stöldskydd samt klarar av semestern prima så länge generatorn bara laddar mer än vad cykeln drar.

(Biltjyvar monterar alltid en dold huvudbrytare på sin egen bil ... )

Har säljaren/firman uttryckligen sagt att dom visste att det var något fel på den ?
En hoj som står hela hösten/vintern kan ju ladda ur batteriet det vet ju dom flesta av oss även om batteriet var nytt.

vad tro ni händer med garantin om man sätter på en brytare? isf ska de göras snyggt.

jag tror inte dom fixar detta innan ni ska skicka iväg dom, sorry!

FAn va trist att höra. men som sagt är det fabriksgaranti på den så måste ju inte handlaren som sålt hojen fixa det, gäller ju på alla aukt hd verkstäder. så att dra in ARN är ju bara löjligt..... hoppas att det löser sig

Med skillnaden att om det bara är laddproblem så kommer du ju kunna köra rätt länge utan att få nåt problem,, hojen lär väl inte dra så mkt batteri när motorn är igång... sen när det tar slut så laddar du det bara med laddare eller kör startkablar..

om den drar tjuvström så kommer den ju dra ström hela tiden, och då blir det lite mer drygt..

Ingalunda..

Om laddningen är problemet så kan man bara köra tills batteriet är slut sen är det stopp. Då spelar inte startkablar nån roll, när de är borta är ju strömmen borta..

Om det är tjuvström som är problemet kan man vanligtvis köra hur långt som helst eftersom batteriet laddas hela tiden hojen är igång. Då är brytare som monteras på pluskabeln grejen..

/A

vad tro ni händer med garantin om man sätter på en brytare? isf ska de göras snyggt.

En brytare behöver ju inte innebära ett ingrepp i det existerande kablaget. Nu vet jag ju inte hur allt ser ut på en sån där buell men jag skulle ju föreslå att man bara lättar på kablarna vid en av en av batteripolerna och sen sätter dit en brytare + en/två förlängningskablar. När man tar bort dessa så ser ju cykeln helt orörd ut. Lite besvärligt för försäljaren att då säga att ni gjort saker som förverkat garantin.

PS. En liten brasklapp måste väl dock ges. Om cykeln har någon form av logg som konstant övervakar elsystemet så kommer det ju att märkas att strömmen har brutits. Men har bueller dylikt?

dom tog emot den igår morse och sa att de skulle försöka börja på den samma dag. de är väl medvetna om att den måste vara klar innan måndag och skulle göra sitt bästa.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla