Blivit av med körkortet, vad göra?

Vad ni tjafsar! En lag är väl ändå en lag!? Jag kan också hålla med om att det är löjligt att man ska behöva åka dit om man kör +31 på en torr, fin väg utan trafik en sommardag med perfekt sikt etc etc men om lagen är sådan så får man väl stå sitt kast? Tycker man inte att det är riktigt så får man väl försöka ändra lagen då (bli politiker!). Eller flytta.

Just därför så håller jag mig nästan alltid under +30 även när förhållandena är perfekta, även om det ofta är j-ligt svårt... Ibland så lyckas jag inte (speciellt under omkörningar) men skulle jag torska då så får jag väl ta mitt straff för jag vet ju precis vad jag ger mig in på.

Rigge skrev:
Jag kanske skulle skrivit till länsstyrelsen och berättat att jag åker för fort jämnt och åker på bakhjulet ibland så dom kan öka på straffet ett par månader så jag kan vara en MAN!!!
Hahaha :tummenupp Gör det så ska jag hylla dig för att du är så grymt MANLIG! :D
Jag själv är väldigt gärna hur mesig och gay som helst, om man är man när man gör som Rigge föreslagit :)

Jag blev av med körkortet i början av säsongen. 123 km/h på 90-väg, E20, blev tagen av en MC-snut som mätte upp en medelhastighet (skrevs ned från
130 till 123 km/h. Det blev 1800 kr i böter och av med kortet i en månad (det regnade varje dag under hela den månaden så det var inte så blodigt).

Skrev i mitt "klagobrev" att vägen var bred, inga mötande bilar, vajerräcken på vägen+viltstängsel och att jag som arbetande snickare behövde bilen i mitt arbete.

Last edited:
n'Lasse skrev:
Just därför så håller jag mig nästan alltid under +30 även när förhållandena är perfekta, även om det ofta är j-ligt svårt... Ibland så lyckas jag inte (speciellt under omkörningar) men skulle jag torska då så får jag väl ta mitt straff för jag vet ju precis vad jag ger mig in på.

Jag brukar köra efter samma motto, men i just detta fall då jag körde om röset av söndagsbilister var oturen framme.
Jag e fullt medveten om reglerna och vad jag riskerar, men finns det en möjlighet att få tiden kortare när alternativen är att stå ute i busskuren och frysa, slösa bort en massa tid på att gå/cykla eller uppoffra roliga/viktiga saker för att det blir för omständigt att åka kommunistiskt. Ja då är i alla fall jag beredd att krypa till korset och se mig om vilka alternativ jag har för att eventuellt få straffet forkortat.

Jag är för närvarande övningskörare (bil) åt två kompisar. Kan man påpeka det och att tredje (oskyldig) part blir lidande av min [IRONI] oerhört ogenomtänkta, fullständigt dåraktiga handling som jag självklart ångrar å det innersta och som jag aldrig skulle ens tänka tanken ut att göra igen??? [/IRONI]

f1valk skrev:
Jahopp, då kom det man befarat länge...
Körde lite för fort på E20. Det var 90 men VÄLDIGT bred och fin väg (innan rondellen där E20 blir E18 lite senare) så jag passade på att köra om.
Efter omkörningen såg jag en blinkande civil MC-polis i backspegeln.
133 km/h, 2000:- i böter och indraget körkort löd domen :brinnerup

Enligt en tabell på trafikjuristen eller vad det hette så är det 3 månader jag kommer få, men vad kan jag göra för att få kortare?

Är det någon ide att jag skriver att det var stor fin väg, lite trafik, dagsljus och torrt bla bla bla eller är det bara bortkastad tid?

Vilka omständigheter är förmildrande?

Tacksam för hjälp!

\\Daniel

He He He He välkommen in i gänget, du slår garanterat inte mej.....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman