Blivit av med körkortet, vad göra?

f1valk

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Intruder 1400
Jahopp, då kom det man befarat länge...
Körde lite för fort på E20. Det var 90 men VÄLDIGT bred och fin väg (innan rondellen där E20 blir E18 lite senare) så jag passade på att köra om.
Efter omkörningen såg jag en blinkande civil MC-polis i backspegeln.
133 km/h, 2000:- i böter och indraget körkort löd domen :brinnerup

Enligt en tabell på trafikjuristen eller vad det hette så är det 3 månader jag kommer få, men vad kan jag göra för att få kortare?

Är det någon ide att jag skriver att det var stor fin väg, lite trafik, dagsljus och torrt bla bla bla eller är det bara bortkastad tid?

Vilka omständigheter är förmildrande?

Tacksam för hjälp!

\\Daniel

f1valk skrev:
Jahopp, då kom det man befarat länge...
Körde lite för fort på E20. Det var 90 men VÄLDIGT bred och fin väg (innan rondellen där E20 blir E18 lite senare) så jag passade på att köra om.
Efter omkörningen såg jag en blinkande civil MC-polis i backspegeln.
133 km/h, 2000:- i böter och indraget körkort löd domen :brinnerup

Enligt en tabell på trafikjuristen eller vad det hette så är det 3 månader jag kommer få, men vad kan jag göra för att få kortare?

Är det någon ide att jag skriver att det var stor fin väg, lite trafik, dagsljus och torrt bla bla bla eller är det bara bortkastad tid?

Tacksam för hjälp!

\\Daniel

det lär nog knappt hjälpa.

Jag körde 152 på motorväg.

Skrev ett lååångt brev om att ingen mötade trafik, behövde bilen varje dag i jobbet m.m.

Men de sket dom i! :arsele

Men prova...

3mån låter blodigt!

Skriv att vägen var bred, torr vägbana, bra sikt osv...
behöver du kortet i jobbet be arbetsgivaren skriva ett brev.

Lycka till!

Har losat kortet 4ggr, och har alltid fårr lindring pga behov av körkort i jobbet.

skriva du behöver körkortet i jobbet,det är det ända du kan få lite mildare dom på..extra+ om du behöver det på riktigt på jobbet :tummenupp
lycka till

Jag fick mildare när jag ljög ihop att bilen var en förutsättning för att jag skulle kunna träffa mina barn.

Jag klämde till med 127 på 90-väg förra året (utanför Ikea) och fick nedsatt till 1 månads kk-indragning.
Jag hade intyg från jobbet och hävdade att jag varit laglydig så bra innan detta hände.
Lycka till nu :)

f1valk skrev:

Tacksam för hjälp!

\\Daniel

Funkade inte ett skit för mig :(

Så for "dom" har gjort nåt så ska straffen skärpas, men när nån av "oss" gör nåt så ska straffen mildras...

Kan inte nån stå för vad man gjort och ta straffet som en man???

Edit: sen är väl 133kmh en snittfart också, alltså har säkert gått fortare med... Rätta mig om jag har fel...

Last edited:
juha01 skrev:
Så for "dom" har gjort nåt så ska straffen skärpas, men när nån av "oss" gör nåt så ska straffen mildras...

Kan inte nån stå för vad man gjort och ta straffet som en man???

Edit: sen är väl 133kmh en snittfart också, alltså har säkert gått fortare med... Rätta mig om jag har fel...

Ja det var nog många som får lida i resten av sina liv för hans omkörning du :kocko

"Dom" har väl oftast stulit något, förgripit sig på någon eller så, då finns det ett offer.

Rigge skrev:
Ja det var nog många som får lida i resten av sina liv för hans omkörning du :kocko

"Dom" har väl oftast stulit något, förgripit sig på någon eller så, då finns det ett offer.

Om man gör nåt medvetet som man inte ska, så ska man stå för det man har gjort och ta straffet.
Skillnad på om man "råkar" köra för fort och när man gör det medvetet. Vi vet vad vi gör när vi åker för fort.
Har åkt dit för fortkörning för fyra år sedan och inte grinade jag över det. Mitt fel.

Att försöka snirkla sig ur en fortkörning som du hade (176kmh) är lika illa. Knappast ett misstag...

juha01 skrev:
Om man gör nåt medvetet som man inte ska, så ska man stå för det man har gjort och ta straffet.
Skillnad på om man "råkar" köra för fort och när man gör det medvetet. Vi vet vad vi gör när vi åker för fort.
Har åkt dit för fortkörning för fyra år sedan och inte grinade jag över det. Mitt fel.

Att försöka snirkla sig ur en fortkörning som du hade (176kmh) är lika illa. Knappast ett misstag...

Jag kanske skulle skrivit till länsstyrelsen och berättat att jag åker för fort jämnt och åker på bakhjulet ibland så dom kan öka på straffet ett par månader så jag kan vara en MAN!!!

Jag har aldrig försökt snirkla mig ur det, jag erkände på plats och skickade aldrig in nån snyftahistoria. Det gjorde jag efter jag fick veta spärrtiden som jag tyckte var åt helvete för lång.

Rigge skrev:
Jag kanske skulle skrivit till länsstyrelsen och berättat att jag åker för fort jämnt och åker på bakhjulet ibland så dom kan öka på straffet ett par månader så jag kan vara en MAN!!!

Jag har aldrig försökt snirkla mig ur det, jag erkände på plats och skickade aldrig in nån snyftahistoria. Det gjorde jag efter jag fick veta spärrtiden som jag tyckte var åt helvete för lång.

Jag är bara jävligt trött på ogillandet av polisernas arbete, och att man inte nån gång kan erkänna och ta smällen när man åkt fast. Alltid en massa snack om att "dra snuten" eller frågor om hur man lättast får straffet nerskrivet...

juha01 skrev:
Jag är bara jävligt trött på ogillandet av polisernas arbete, och att man inte nån gång kan erkänna och ta smällen när man åkt fast. Alltid en massa snack om att "dra snuten" eller frågor om hur man lättast får straffet nerskrivet...

Gillar du att vara körkortslös för att det oerhörda brottet att köra för fort på en nästan folktom väg? Helst så länge som möjligt så blir du riktigt glad va?

Rigge skrev:
Gillar du att vara körkortslös för att det oerhörda brottet att köra för fort på en nästan folktom väg? Helst så länge som möjligt så blir du riktigt glad va?

Läs mina inlägg så ser du EXAKT vad jag tycker.

Nångång så måste man växa upp och stå för vad man gör. Inte så kul men sant.

Detta var nog ...

... den i särklass löjligaste debatt jag har läst.
Vem fan har sporthoj o kör 90 på en torr fin bred väg med god sikt, jag bara frågar.

Rigge skrev:

Bandit1200 skrev:
... den i särklass löjligaste debatt jag har läst.
Vem fan har sporthoj o kör 90 på en torr fin bred väg med god sikt, jag bara frågar.

Det har ingen påstått heller... Bara det att stå för det man gör.
Fortkörning har helt plötsligt blivit ett "ok" brott. Kanske ska ta bort alla hastighetsgränser utanför tätbebyggt område....

juha01 skrev:
Det har ingen påstått heller... Bara det att stå för det man gör.
Fortkörning har helt plötsligt blivit ett "ok" brott. Kanske ska ta bort alla hastighetsgränser utanför tätbebyggt område....

Det spelar väl ingen roll om det är ok eller inte, klart man vill ha så kort spärrtid som möjligt för en så löjlig grej som fortkörning på en fin väg. Det måste väl du begripa? Ska snattare i vissa länder sluta klaga och ta sitt straff som en man när dom hugger handen av dom för snatteri? Eller kvinnor som blir stenade för att dom vart otrogna eller liknande?

Rigge skrev:
Det spelar väl ingen roll om det är ok eller inte, klart man vill ha så kort spärrtid som möjligt för en så löjlig grej som fortkörning på en fin väg. Det måste väl du begripa? Ska snattare i vissa länder sluta klaga och ta sitt straff som en man när dom hugger handen av dom för snatteri? Eller kvinnor som blir stenade för att dom vart otrogna eller liknande?

Bra jämförelse. Natti natti, tillbaka imorgon.

Skyll på gashäng och att koplingen ärgade igen väldigt fort och temporärt :D Eller att du somnade till lite och skulle gotta till kudden som visade sig vara gasrullen :\

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman