Blire skillnad i ventilspel om man justerar i minusgrader?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hej tänkte plocka ur motorn i min Kawasaki ZXR750 i vinter och bland annat justera ventilerna, men har bara ett kallförråd att hålla till i så tänkte höra om de blir nå skillnad i ventilspelet när det är säg -10 än +20 som man kanske annars hade haft.

//MVH Niklas

Vet ej om frågan är allvarligt menad...

Ja 30 graders skillnad lär ju göra en del. Det som kommer att hända är att du får lite större spel när motorn är varm än vad det annars skulle ha blivit. Det gör att effekten blir lite lägre och du troligen kommer att höra ventilspelen mer (än annars) när maskinen är varm. Om du ändå har tagit ur motorn är det kanske bara att ta in den i lägenheten. Det fungerar dessutom bättre i värme när man skruvar än att jobba med lovikavantar.

Vet ej om frågan är allvarligt menad...

Ja 30 graders skillnad lär ju göra en del. Det som kommer att hända är att du får lite större spel när motorn är varm än vad det annars skulle ha blivit. Det gör att effekten blir lite lägre och du troligen kommer att höra ventilspelen mer (än annars) när maskinen är varm. Om du ändå har tagit ur motorn är det kanske bara att ta in den i lägenheten. Det fungerar dessutom bättre i värme när man skruvar än att jobba med lovikavantar.

Det bör bli mindre spel då grejerna expanderar vid uppvärmning. Får du nollspel så tätar inte ventilerna.

Mät nu innnan det blir minusgrader och mät sedan när det är minusgrader,,,,,,,,,,, skulle vara kul att veta om det blir någon skillnad, jag tror inte det är mätbart med bladmått.

Det bör bli mindre spel då grejerna expanderar vid uppvärmning. Får du nollspel så tätar inte ventilerna.

På motorer med överliggande kam och alu-topp brukar spelet vara minst vid kall motor. Om man t.ex. har väldigt små spel så stänger inte ventilerna när motorn är väldigt kall och den går risigt en stund i början tills den blir varm och spelen har ökat så att det blir tätt. Det än nog i praktiken inte så stor skillnad i spel mellan varm och kall motor men om spelet ligger riktigt nära 0 så märks det vid kallstart men inte sedan.

Det är ju mycket som händer när motorn värms upp och spelen kan säkert både öka och minska i den fasen. Ventilerna värms ju snabbt varvid spelet minskar. Sedan värms hela toppen och då ökar förstås spelet genom att kamaxlarna flyttas upp när toppen blir tjockare. Aluminium har dessutom egenheten att expandera rätt mycke i värme jämfört med stål.

Det borde väl inte göra någon skillnad om kamen är lika kall som resten av motorn? Materialet krymper lika mycket överallt. Däremot om det är värmedifferanser mellan ventil och kam det kan bli konstiga toleranser?

När motorn sedan sätts igång kan man ju tänka sig att ventilerna och kamen har olika temperatur och att spelet förändras då.

Eller har jag otur när jag tänker?

Last edited:
Om ventilen är 4 cm lång skulle den bli 0,02 mm kortare från +20C till minus 10C om längdutvidningen är samma som för rostfritt. Hur temperaturen påverkar resten är lite knöligare att räkna på och det överlåter jag till någon annan besservisser:)

Om ventilen är 4 cm lång skulle den bli 0,02 mm kortare från +20C till minus 10C om längdutvidningen är samma som för rostfritt. Hur temperaturen påverkar resten är lite knöligare att räkna på och det överlåter jag till någon annan besservisser:)

Ja just det hur slår det på på ett chims, en vetillyftar, eller en kamaxel, vem ränkar på det.:)

Jag skulle inte stå i minusgrader och justera ventiler överhuvudtaget.:gnissla

Det borde väl inte göra någon skillnad om kamen är lika kall som resten av motorn? Materialet krymper lika mycket överallt. Däremot om det är värmedifferanser mellan ventil och kam det kan bli konstiga toleranser?

När motorn sedan sätts igång kan man ju tänka sig att ventilerna och kamen har olika temperatur och att spelet förändras då.

Eller har jag otur när jag tänker?

Ja lite otur, det blir skillnad. Kammen är av stål (ändras mycket mindre än Alu vs. temp) och är inte heller i närheten av samma tjocklek som topplocket. Ett exempel på hur mycket blocket expanderar är att man t.ex. kan rycka av kamkedjan om den ställs för tight med manuell spännare när motorn är kall.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard