Blir'e nå vintermek?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur ser det ut på mekarfronten i år? Nya spännande saker i görningen eller är det dött? :)

Jag har en del lösa planer på förgasarfräsning och allmän injustering (i bänk), men inget riktigt bestämt. Det vore nämligen skoj att få upp knarren i bänk för första gången sedan, tja väldigt länge... Vill se vad rovan ger och få stil på lambdavärdet som bara är grovjusterat med rumpdyno. Inga stora och dyra historier med andra ord och inte tidskrävande heller - vi har nämligen lagt det mesta av stålarna på taket och helt nytt kök i år :D (min mek-abstinens stillas faktiskt en del av att dra el och köra tigersåg i allt jag kommer över :tummenupp för att inte tala om vilka biceps man får av att handsåga ekskivor )

Hittills har jag bara klappat sadeln lite förstrött - alltid en början. Sedan är det Uralen som nog ska säljas i väntan på mer tid och ork (för att nångång byta upp sig några årsmodeller - det är ju faktiskt riktigt roliga maskiner att köra omkring med). Där måste en packning bytas, frambromsen justeras och förgasarnas bestyckning ses över innan den är säljbar och så en besiktning på det. Inget stort jobb egentligen - det är bara det att garaget där den står är fullt av diverse junk, som måste ut innan man kommer åt att skruva. Något för mellandagarna kanske? Någon som är sugen på en ryss-maskin med sidvagn? Man väcker garanterat uppmärksamhet - mycket mer än med en 09:ans R1:a eller glidarmoppe med fransar...
 
Ska byta helljuslampan till Xenon på grund av bedrövligt dåligt helljus.
http://www.xenonkungen.se/motorcykel.htm, nått sånt här hade jag tänkt mig.

De flesta som bytt verkar ha bytt halvljuslampan/lamporna, men är det någon som provat med helljuset och sett om det blivit bättre?
 
Ska byta helljuslampan till Xenon på grund av bedrövligt dåligt helljus.
http://www.xenonkungen.se/motorcykel.htm, nått sånt här hade jag tänkt mig.

De flesta som bytt verkar ha bytt halvljuslampan/lamporna, men är det någon som provat med helljuset och sett om det blivit bättre?

Prova att hälsa på hos Generatorservice i Uppsala.
Jag köpte en 50w helljus/35 halv, riktigt nöjd.
Men det är inte dom små ballasterna, men dom skulle vara ömtåliga .
 
Ska byta helljuslampan till Xenon på grund av bedrövligt dåligt helljus.
http://www.xenonkungen.se/motorcykel.htm, nått sånt här hade jag tänkt mig.

De flesta som bytt verkar ha bytt halvljuslampan/lamporna, men är det någon som provat med helljuset och sett om det blivit bättre?

Nackdelen att köra Xenon på helljus är att det tar en stund på sig att tända och släcka, samt att det sliter mer på urladdningsröret ("lampan") att flasha av och på. Det är därför t.ex. bilar med Xenonljus använder det till halvljus och har en vanlig halogenlampa för helljuset (samt att man ibland automatiskt vinklar upp Xenon-halvljuset - Peugeot gör så t.ex. - för att få "helljusbild").

Har du inte dubbla strålkastare som kan kopplas in samtidigt?
 
Nackdelen att köra Xenon på helljus är att det tar en stund på sig att tända och släcka, samt att det sliter mer på urladdningsröret ("lampan") att flasha av och på. Det är därför t.ex. bilar med Xenonljus använder det till halvljus och har en vanlig halogenlampa för helljuset (samt att man ibland automatiskt vinklar upp Xenon-halvljuset - Peugeot gör så t.ex. - för att få "helljusbild").

Har du inte dubbla strålkastare som kan kopplas in samtidigt?

Dubbla halvljus och enkelt helljus, det är ju en Britt. Dom tänker ju som vanligt baklänges. (Lucas var ju han som uppfann mörkret:D )
 
Ska försöka ta bort en "buckla" på grenröret.tidigare ägarn har kört på en trottoarkant eller något dyl :huvet
Har kännt av lite vibrationer o rent logiskt borde det ju fattas några hästar när halva diametern på ena röret är borta :confused:
Tänkte lämna in det på Avgasteknik brevid Lelles, eller har någon en bättre ide ??
 
Bortsett från alla hojar i verkstaden så tänkte jag meka med räsemoppen lite.
Min CBR1000RR -04.

En 07 sving är fixad och ska monteras.
En HRC kitkabelhärva med tillhörande kitbox ligger och väntar.
Har även mapkabel och program.
En växelmojäng från Factory Pro är beställd och ska ge tätare växellägen.
Ställbara kamdrev ska monteras för att få ställa om kamtiderna då effekten singlar iväg i för höga varvtal.
Ev ska tunnare topppackning monteras för lite mera pang.
Avgasröret ska ses över för att få till en lättare konstruktion, har titankrökar men vet inte om jag ska lägga ner ljuddämpen på klassiskt vis istället för att slippa massa material.
Frågan är vad som händer effektmässigt.

Sen så ska mera material bort för att den ska bli lättare.
Ska jaga lite med mera alu skruv i motorkåporna och hålborra lite bultar som är onödigt feta mm mm

Lite småpyssel bara. :)
 
Var ner i garaget och kopplade in laddaren igår, jäklar vad sugen man blir på lite åka....

Drygt 3 månader kvar av abstinens :huvet
 
Var ner i garaget och kopplade in laddaren igår, jäklar vad sugen man blir på lite åka....

Drygt 3 månader kvar av abstinens :huvet

Det där låter som ett tungt mekjobb precis i min smak. Fast jag ska nog besöka Lelles idag och handla lite kraschpuckar och barkbusters...
 
Bortsett från alla hojar i verkstaden så tänkte jag meka med räsemoppen lite.
Min CBR1000RR -04.

En 07 sving är fixad och ska monteras.
En HRC kitkabelhärva med tillhörande kitbox ligger och väntar.
Har även mapkabel och program.
En växelmojäng från Factory Pro är beställd och ska ge tätare växellägen.
Ställbara kamdrev ska monteras för att få ställa om kamtiderna då effekten singlar iväg i för höga varvtal.
Ev ska tunnare topppackning monteras för lite mera pang.
Avgasröret ska ses över för att få till en lättare konstruktion, har titankrökar men vet inte om jag ska lägga ner ljuddämpen på klassiskt vis istället för att slippa massa material.
Frågan är vad som händer effektmässigt.

Sen så ska mera material bort för att den ska bli lättare.
Ska jaga lite med mera alu skruv i motorkåporna och hålborra lite bultar som är onödigt feta mm mm

Lite småpyssel bara. :)

Bara att banta 5kg istället så slipper du göra allt det där. :D ;)
 
Ligger ett pärlband med portningsobjekt och väntar på att få komma in under luppen...
 
Var ut i garaget i går och skulle byta framdrev till ett kugg mindre. Men det gick inte. 36ans hylsa hade inte jag så det va bara att gå in i huset och ringa runt till polare efter en hylsa. Tid finns som tur är. Jag ska plocka bort några "flappar" vid insuget och låsa spjället på avgasröret i öppet läge. Då ska hojen gå bättre enligt ett benelli forum. Väntar på pris av patrik på öppet luftfilter och tuneboy med bänkning. Längtar till sommaren
 
Objekt=zx9r -98
Skick idag=hmm, behöver mycket kärlek
Skick när den är klar inför nästa år= Streetfighter som fungerar.
Skick nästa år= Lite bling bling!

Så man har ju lite tid iaf ; )
 
Tjabba på er, Flyttar ner till Enköping under vintern men dåligt med garage osv så hojjen får nog stå kvar i Karlstad tills man hittar nått, Någon som kanske vet något ställe man kan hyra? Då i enköping helst, lite långt att åka annars :)
 
Back
Top