Blir TOKIG på min felande motorcykel - motorkunniga sökes...

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hej!

Blir så deprimerad av min satans Honda xr125 -05.

Hur det hände: Var ute och åkte, och den gick hur bra som helst. När jag släppte på gasen för att motorbromsa så var det som om någon vred om tändningen och den blev stendöd. Den visade inga tecken innan när jag motorbromsade, utan det kom helt utan förvarning. Så fort jag nuddade gasen hoppade den igång igen. Nu startar den enbart med full choke, och tvärdör så fort jag vrider om till halv/ingen choke.

Det jag har gjort hitintills:
-Rengjort förgasaren 3 gånger, varav 1 gång med ultraljud, samt alla 3 gånger med bensinbad och lufttryck. Jag har följt bensinen genom hela förgasaren och den är helt ren.
-Ny ställda ventiler.
-Ny bensin samt rengjort tank.
Och med tanke på att den startar och går så finns gnista, och tändstiftet ser hur fräscht ut som helst.
-Jag har också sprutlackerat i princip hela motorcykeln med startgas i jakt på tjuvluft...
-När jag tog av tanken fick jag fri sikt över alla slangar, inga har ramlat av eller dylikt.

Någon som har kunskap nog att veta vad jag ska kolla härnäst? :3freak
Blir så sjukt less på den, den är ju menad att gå, inte att stå!! :huvet:huvet

Tackar hjärtligt på förhand! :krama

Den verkar uppenbart få för lite soppa i förhållande till luft/bränsle.

Luftfilter har du kollat det? Gammalt, skitigt igensatt? Även om du kollat, men den tjuvnyper inte luft någonstans vid luftburken?

Den verkar uppenbart få för lite soppa i förhållande till luft/bränsle.

Luftfilter har du kollat det? Gammalt, skitigt igensatt? Även om du kollat, men den tjuvnyper inte luft någonstans vid luftburken?

Öppnade upp och blåste rent pappersfiltret med tryckluft, är lite osäker på hur jag kollar om den drar otillåten luft precis vid luftburken, då den drar ju in startgasen direkt genom luftburken då...
Jag har ingen jättestor erfarenhet utav tjuvluft, men brukar det inte smyga sig på långsamt? Att det liksom tvärdör sådär tycker jag verkar konstigt för tjuvluft? :va

Tackar för ett snabbt svar! :):)

Öppnade upp och blåste rent pappersfiltret med tryckluft, är lite osäker på hur jag kollar om den drar otillåten luft precis vid luftburken, då den drar ju in startgasen direkt genom luftburken då...
Jag har ingen jättestor erfarenhet utav tjuvluft, men brukar det inte smyga sig på långsamt? Att det liksom tvärdör sådär tycker jag verkar konstigt för tjuvluft? :va

Tackar för ett snabbt svar! :):)

Du hade gjort rent förgasaren, kollat nålen ordentligt så den inte är skadad eller något litet skit:va

Det flödar väldigt bra ifrån tanken! :)
Och förgasaren är i toppskick, inga skador eller skit någonstans.

Tack för att ni tar er tid! :):)

Byt lågfartsmunstycke. Det händer att de sätts igen och hålen är så små att de inte går att få rent riktigt, även det som ser makroskopiskt rent ut kan ge 30% mindre flöde och då går cykeln knappt.

Två långskott...
Överkuggad kamkedja eller brusten ventilfjäder. Fjäder borde du ju märkt när ventilerna ställdes men kan vara lätt att missa om man inte letar efter det.

Tackar för responsen! :) Ska faktiskt ta och byta ut lågfartsmunstycket, många skriver att dom rengjort förgasaren men problemet försvann inte förens den var bytt! :)

Tackar för responsen! :) Ska faktiskt ta och byta ut lågfartsmunstycket, många skriver att dom rengjort förgasaren men problemet försvann inte förens den var bytt! :)

Hur gick det ?

Såg att vi är grannar.
Om du inte får fason på problemet kan jag titta på den om du vill.

Hur gick det ?

Såg att vi är grannar.
Om du inte får fason på problemet kan jag titta på den om du vill.

Hur vänligt som helst!! :):) Jag lämnade in den till en privat-meck som hittade felet på exakt 5 minuter... (sicket tönt fel det var)
Är ju van med moped förgasare, med andra ord 2 takt, och då sitter inte ''pilot skruven'' där på en 2 takts förgasare... vilket den inte gjorde på den här heller... :D jag hade helt enkelt tappat den :confused: märkte inte ett jota trots att jag plockat ner förgasaren 3 gånger... :huvet:huvet jaja, har lärt mig en läxa nu i alla fall, så i framtiden ska jag se till med hjälp av sprängskisser att jag faktiskt HAR alla delar innan jag börjar söka efter trasiga... :tungan

Men tack allihopa som har hjälpt till! Det uppskattas STORT! :krama

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka