blir tokig! alltid massa fel!

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
så var det fel på hojjen.. igen!
elfel verkar det som.. körde 8 mil sen gjorde jag ett kort brake.. när jag skulle starta var allt svart.. provade med att rulla igång den.. de gick iaf :) men sen när man skulle gasa på lite fick man ingen effekt på de låga växlarna utan den snarare dog.. vxl 4-5 gick jättebra om man tro det eller ej :P höll in tutan!

Om man släppte tutan bubblade den och sjönk i varv.. sen uppstod hur många elfel som helst :3freak

någon som vet vad det är för fel kanske? vore tacksam för svar!
har ni en minsta tanke om vad det kan vara för fel så säg till!
ska ut nu och kolla batteri nu..
 
Problem gäller väl motoriserade fordon över lag som har mer hästkrafter än genomsnittet :D
 
Du har elproblem, enkelt. Skaffa dig en multimeter och en servicebok över hojjen. Kolla säkringar, mät up tändspolar, tändkablar t ex. Kolla anslutningar. Se i elschemat hur tutan kan påverka andra saker. Koppla bort sånt som inte har med motorgången att göra genom att dra ut säkringar, tuta, lampor, m.m. och se hur motorgången påverkas. Felsök och kontrollera.

Jag har varit i samma situation där jag håller på och blir galen, men faktum är att felen kommer ta slut även fast de verkar komma en efter en. Kör hårt!

/a
 
Jag kan hoppa upp och klappa mig i arslet på att din laddningsregulator är trasig. Den sitter på höger sida på bakramen och har ett kontaktstycke med fem sladdar in. Lukta på den så ska du se att den luktar stekt bakelit.
 
Kan bara hålla med Mattias, du har fel på laddregulatorn!!
Hade exakt samma fel med samma symptom som du beskriver. Tog bort sadeln och kollade batteriet, det var uppsvällt och såg ut som det skulle explodera. Kollade med en multimeter och det visade sig att den laddade drygt 18V när man varvade lite.
 
Du kan mäta upp ifall laddregulatorn är trasig. Instruktioner finns i tex. Haynesmanualen för din hoj.

Laddregulatorer är ganska dyra i Sverige. Kolla runt på skrotarna. Eller gör som jag och beställ utomlands.
Jag beställde min från http://www.electrexworld.co.uk
Snabb leverans och helt ok pris.

Men som sagt kolla upp att det är den som är trasig.
 
Enklaste sättet att kontrollera om laddningsregulatorn eller generatorn (det kan vara den också som brunnit) är paj, är att mäta över batteriet med en voltmeter både med resp. utan att motorn är igång.
 
varit ute och kollat batteriet nu..
när tändningen är av visar batteriet 12 volt..
men när den är på visar det zero! då måste det väll vara någon kortslutning? faan jag är helt värdelös när det gäller el och massa sladdar hit och dit :död

tror inte det är laddningsgeneratorn eftersom hela systemet är helt dött! inte ett skit fungerar..
 
Last edited:
men elias, jag kan köpa en sidovagn så kan du få åka i den :P .. näh, men jag tror det är ngt elfel på den :P
 
Tellet skrev:
varit ute och kollat batteriet nu..
när tändningen är av visar batteriet 12 volt..
men när den är på visar det zero! då måste det väll vara någon kortslutning? faan jag är helt värdelös när det gäller el och massa sladdar hit och dit :död

tror inte det är laddningsgeneratorn eftersom hela systemet är helt dött! inte ett skit fungerar..


Japp kortis precis som du konstaterat. JAG hade börjat med att leta efter avgnagda kablar till att börja med.
 
Tellet skrev:
när tändningen är av visar batteriet 12 volt..
men när den är på visar det zero! då måste det väll vara någon kortslutning?
Låter mysko. Är det så, så måste någon pluskabel (tändnings+) jordas när tändningen slås på. Du kan prova ohm-mäta (resistansmäta) olika kablar mot jord som får +12V efter att tändningen slagits på (med borttaget batteri) för att säkerställa att inget kortsluts mot jord. Kontrollera att minuskabeln är riktigt jordad också. Jordfel kan skapa de mest mystiska fenomen....
Förmodligen är ditt batteri helt urladdat nu. Prova ta loss det och ladda med en batteriladdare över natten (eller så länge som krävs för att det ska vara fulladdat). Koppla sedan in det och mät med multimetern, spänningen över polerna när det ansluts. Normalt sänks spänningen en eller ett par volt när det ansluts. Prova sedan att slå på tändingen med mätinstrumentet påslaget. Är det en "stum kortslutning" så kommer säkringen att brinna av momentant. Annars provstarta hojen och mät spänningen. Då bör den gå upp till dryga 14V. När lyset slås på faller spänningen en aning men den ska ändå ligga åtminstone 1-1.5V över batterispänningen.
 
Blip skrev:
Japp kortis precis som du konstaterat. JAG hade börjat med att leta efter avgnagda kablar till att börja med.


förstår mej inte på't!
ingen kabel är avgnagd och de säkringar jag hittat är hela.. men vet inte hur relän fungerar.. men om man rullar igång hojjen så fungerar allt igentligen.. fast mkt mkt dåligt..

om vi säger att batteriet är dåligt laddat.. då skulle lyset eller tuta bli starkare varje gång man varvade.. visst? men om man nu varvar på min så blir allt sämre lyse m.m...

blinkers fungerar bara om man tar in koppling.. !.. det måste vara nån manik på mc:n som gått sönder! allt fungerar juh men helt åt fanders!

fattar inte att det kan hända så mkt bara för jag ville ta rast och pinka :( jaja verkar som om jag får lämna in hojjen till nån som kan! vad nu detta kostar? detta är absolut inte mitt bästa område :( :(
 
Tellet skrev:
om vi säger att batteriet är dåligt laddat.. då skulle lyset eller tuta bli starkare varje gång man varvade.. visst? men om man nu varvar på min så blir allt sämre lyse m.m...
Fungerar inte laddningen (generator/laddningregulator) så är det inte så.
Felsök med ett fulladdat batteri, annars kan du inte dra några som helst säkra slutsatser. Orkar inte batteriet dra runt startmotorn så är det urladdat/ej fulladdat.
 
Har du provat något så enkelt som att göra rent polerna o
dra fast batterikablarna ordentligt.
Dålig kontakt kan ge dom mest intressanta fel :rolleyes:

.
 
Tellet skrev:
ingen kabel är avgnagd och . . . .

. . . . blinkers fungerar bara om man tar in koppling.. !

Hur vet du att "ingen kabel är avgnagd" ?

Har du skruvat av vänstra handtaget + demonterat reglaget m blink o tuta ?

Eftersom du nämner (tidigare inlägg) att den gick orent om du släppte tutan ( ... :rolleyes: ... )
och dessutom har helknas m blinkers , så är ju det logiska att det blivit nåt fel i vänstra sidans reglage.

Kan ju va nåt så simpelt som att det kommit in fukt i handtaget. Fukt kan ge just
sådana oregelbundna elfel.

Mvh.
´ G ´
 
GuBe2 skrev:
Hur vet du att "ingen kabel är avgnagd" ?

Har du skruvat av vänstra handtaget + demonterat reglaget m blink o tuta ?

Eftersom du nämner (tidigare inlägg) att den gick orent om du släppte tutan ( ... :rolleyes: ... )
och dessutom har helknas m blinkers , så är ju det logiska att det blivit nåt fel i vänstra sidans reglage.

Kan ju va nåt så simpelt som att det kommit in fukt i handtaget. Fukt kan ge just
sådana oregelbundna elfel.

Mvh.
´ G ´


nu har man skruvat isär i princip allt som går att skruva isär när det gäller det elektriska :död
imorron kommer det en väldigt kunnig kille innom el och ska försöka felsöka.. :3freak men det lutar åt att jag får lämna in hojjen till någon dom verkligen kan! kul att få kört max 150 mil på min hoojjj :( :( :(
attans :4skrika
 
Eldstorm skrev:
Enklaste sättet att kontrollera om laddningsregulatorn eller generatorn (det kan vara den också som brunnit) är paj, är att mäta över batteriet med en voltmeter både med resp. utan att motorn är igång.


hade en kompis här idag som hjälpte mej mäta..
han mätte 11 när tändningen var av.. noll när den var på och sen när vi rullade igång den mätte den 14 på tomgång och sen när man varvade lite mätte den mindre.. alltså 6-7 nått sånt! är det generatorn eller laddningsgeneratorn då? det trodde han det kunde bero på.. eftersom alla finesser som lyse och blinkers funkar..

btw då var betteriet uppsvält också! usch ja! så man får nog köpa ett nytt sånt..
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top