Blir tårögd snart =(

tobbeviking skrev:
Dvs jag har betalat en fruktansvärd massa stålar i försäkring, nu pröjsar jag 1800halv/hel för min gamle FZR.
Antar att det är pga att jag inte längre anses vara nybörjare med hormonstinn gasnäve?
//Tobbe

Du får se det från den ljusa sidan. Snart är du så gamal och rutinerad att du hamnat i samma försäkringsgrupp som moppefuckots pappa. Då kommer du ju få betala mycket mindre än vi alla vet att du vill betala. MEn det fina i kråksången är ju att moppefuckot eller nån av hans andra skenförsäkrade vänner lär smälla och då är det ju hans pappa och du och dina vänner som får vara med å betala kalaset! Så då behöver du ju inte kjänna dig ledsen för att då får betala så lite som 1800 halv/hel längre! :tungan :tummenupp

trallalalala

..lika förvånad igen...NOT.
Säger det igen till de som är färska som hojkörarare...för ni kör väl hoj, inta bara åker runt.??

En försäkring betalar man för....lägre premie FÖRTJÄNAR man för att man inte bellastar kollektivet med idiot olyckor för att man är omogen... :fatta!

Om det är jag som är moppefuckot så kan jag meddela att jag aldrig ägt en moppe :fatta!

men jag kommer i framtiden också få betala HÖG försäkring när jag flyttar hemifrån så what? och antagligen kommer jag se saker i erat perspektiv med... förstår precis vad ni menar och tycker... så jag kommer hamna i eran sitts med :Bugar

Du har fortfarande inte kommenterat mina förslag:
Robban_C skrev:
... Vad är det för fel på en hoj med billig försäkring försedd med rätt kåpor?
(du skulle ju bara posa)
Vad är det för fel med mindre försäkringsomfattning?
(du skulle ju bara posa = minimal risk att du behöver helförsäkringen och du bor ju såvitt jag förstått på pappsens lantbruk = möjlighet att låsa in knarren)
Notera att dessa förslag var i allra högsta grad seriöst menade, ingenting annat, därför förväntar jag mig att du kommenterar dessa (oberoende av vad du tycker om mig i övrigt). ...

Colony skrev:
Om det är jag som är moppefuckot så kan jag meddela att jag aldrig ägt en moppe :fatta!

men jag kommer i framtiden också få betala HÖG försäkring när jag flyttar hemifrån så what? och antagligen kommer jag se saker i erat perspektiv med... förstår precis vad ni menar och tycker... så jag kommer hamna i eran sitts med :Bugar

app app. nu hänger jag inte med.. varför skulle pappas försäkring bli högre för att sonen flyttar hemmifrån?

Robban_C for stadsminister! :Bugar

Vad är det för HYPE som växer fram att såfort man tagit mc-kort så ska man ha den grymmaste, snabbaste, dyraste hojen man kan hitta, är det min generation som är full av bortskämda dryga posers?

Frågan är, klarar alla med färskt kort av en "hyperaccellererande" sporthoj?

För, jag tror att Robban_C tänker lite på dig som färsk mc-åkare också (ingen nämnd ingen glömd), att du kanske ska lära dig att samverka i trafiken, med en lite billigare äldre hoj utan herrejössesdrag(låt gå att den är beklädd med poserkåpor), för, att köra hoj i TRAFIK, är en helt annan sak än att racea på en bana även fast du kanske har ett mycket bra praktiskt handhavande av just en race-mc, crossmoppe, whatever.

Det handlar om mognad i trafiken, och jag vill inte hjälpa till att betala för just den som anser sig ha rätten att skenförsäkra och parasitera på oss, arbetarklassungdomar och äldre som sparar varenda spänn för att ha råd med en mc, försäkring, skatt, besiktning, service, skyddskläder, bensin m.m

För mig är motorcyklar ett intresse, jag gillar att pula och att meka, och jag kommer ha lika kul på nuvarande cb400n, som på en kanske framtida R1.

Jag personligen har aldrig vurpat däremot är min far lätt handikappad till följd av en motorcykelolycka för 5 år sen, det har påverkat mitt sätt att uppföra mig i trafik en hel del, inte för att jag önskar någon annans anhörig samma sak som har hänt min farsa, men det kunde kanske vara nyttigt om man visste hur oskyddad man är på en motorcykel innan man sätter sig på den värsta hojen man kan hitta med ett nytt o fräscht kort.

/En övningskörande ungtupp.

Last edited:
Ja vad ska man säga?
Det är trist att det ska vara så förbannat svårt att göra rätt för sig.
Jag svarade i början av denna tråden med att ge förslag på att man kanske skulle se sig om efter en annan hojn som inte är lika dyr i försäkring....
Men jag vet inte riktigt hur man egentligen ska tackla detta, det bästa vore förmodligen att göra det omöjligt för folk under 25 att åka sportmaskin på gatan.
Hänvisa mellanklasskortinnehavare till specifika hojmodeller som inte är strypta utan har en förutbestämd effekt redan vid fabriksbandet.
Nödvändigtvis måste det inte vara 25kW, justera effekten till att passa ett stort segment av hojmodeller ist.
För en R6, R1 eller annan maskin med lååååångt över 25kW som stryps till den effekten är ju som ett stort jäkla skämt.
Hojen går som en tunna skit och kommer FÖRMODLIGEN inte vara strypt mer än 5 min efter besiktningen. Visst ingen regel utan undantag, men alla vet väl hur vanligt det är att brickorna "ramlar" ur innan tunga kortet kommit.
Jag tillhör det segmentet av medborgare som tycker det är fult att snika in sig på andra.
Vad tycker ni själva om snubben i kompisgänget som gärna tar emot bira efter bira på krogen men inte bjuder tillbaka lika mkt som han får?
Den snubben brukar inte vara mest poppis i gänget.....
//Tobbe

I en värld av just den hype som 84superbee beskriver ska jag berätta en kanske inte fullt så sexig historia:

Min första tunga hoj var en halvrackig Kawa Z1000 -82. 100 hk, 245 kilo. Bra bottendrag, bekväm att toura på, gick ju faktiskt att lägga ner som fan om man ville också. Men det jag skulle berätta var vad som hände i början när jag vred ur den:
Mina första tankar var nåt i stil med "Herrejösses, vad är det händer" medan jag knep allt jag kunde med skinkorna för att hålla tätt. Redan med en sån hoj!
Jag tror att de flesta som bara åkt moppe reagerar på liknande sätt när de får hamna på en hoj med sådant vikt/effektförhållande. Det bär iväg som fan redan med en sån hoj!

Första turerna i våras var på en FZR1000 (numer såld). Visserligen nertaggad ett steg fram men likförbannat måste jag säga att den accade som faan efter vinterns uppehåll. 1-2-3-4 så gick det 220 märlor på krokvägarna nordväst om E-a för er som vet var det är. Det är skrämmande att helt oerfarna förare nödvändigtvis ska ha ännu värre hojar som förstahoj!

Jag anser ju att man ska lära sig åka på en äldre hoj, kan mandet så kan man åka hyggligt på vad som helst sen. Dessutom är den äldre hojen billigare att lägga ikull.
För många år sen hade jag ihop det med en tjej som tok B-kort, jag sade åt henne att köpa en gammal härk som hon kunde lägga i diket första vintern eller smälla utan att gråta. Hon köpte en gammal härk och sen lånade hon min bil och smällde med den. :D
Dock inget allvarligt, hon knölade till nummerplåten mot en dragkrok. Peace of a cake. (ville bara få med den roliga grejen i alltihop)
Men prylen var ju att hon kunde vara ute och sladda som fan med sin gamla Kadett eftersom hon inte behövde vara rädd om den och hon blev med tiden riktigt bra på att hantera bil i de flesta situationer. Enligt min åsikt till följd av att hon kunde träna/lattja utan att vara rädd om bilen.
För övrigt tog hon sen A-kort också och blev en jä*el på att köra. Man fick åka allt man kunde och lite till för att hänga med. Sen smällde hon (blind bilist) och har inte velat åka hoj sen dess. :(

Jag är alls ingen superdriver, har aldrig varit och kommer aldrig att bli heller. Jag kommer heller aldrig att återfå den kompetens när jag åkte som mest eftersom jag åker mindre idag.
Men jag har åtminstone fått lite erfarenhet genom åren.
Sen ska jag väl inte vara präktigare än att jag erkänner att jag fortfarande vid fyllda 39 tycker det är kul att åka undan på krokvägarna. Jag tycker fortfarande att det är kul att wheela lite (det lilla jag behärskar) och jag njuter fortfarande av rejäla nerlägg emellanåt även om dom inte är lika nära hojens gränser som förr.

Slutligen:
Då jag tog körkort för motorcykel sade min farsa ett par ord som jag minns än idag:
Så bra, då kan du övningsköra på egen hand nu då.
Vaddå övningsköra, jag kunde ju köra motorcykel, jag hade ju kortet. Det satt ju där i min plånbok. Klart som faan att jag kunde köra hoj! Så jag gav mig ut på min gamla CB125:a (renoverad, omlackad, omklädd etc, ni känner väl mig!) och åkte som fan. Gick på näbben ett par gånger de första åren. Efter ytterligare några år började jag fatta vad pappsen hade sagt. Han hade ju faktiskt rätt. Man är ju inte fullärd bara för att man har klarat uppkörningen. Man är ju inte mer lärd än att man har tillåtelse att fortsätta lära sig på egen hand. Och det håller man antagligen på med resten av livet antar jag.

Oj vad det blev mycket. Tror bestämt att gubbfan börjar bli sentimental. :hihi

köp en billig hoj o ha endast trafik om du kan låsa in hojjen på nätterna o ha den alltid stående där sen. skaffa en sk slit o slänghoj som du kan bli av med utan att livet går under för dig.

varför köpa och köra nåt som är och har varit omodärnt i 10-15år?!
idag är det retta o gixxer som gäller/är på modet och imorgon något annat.
men att öva på det som var "high-end" och på modet för 15 år sedan är väl bara onödigt??! slöseri med tid?

köra hoj är inte svårare än att köra bil, det viktiga är att det är en bra bil/hoj.
t.ex rettan är hur enkel som helst att köra kurvor med, dessutom har de flesta ju lärt sig det på en körskola med en _riktig_ lärare!!

moppefuckos; beställ gixxer -05 nu!!

frekke skrev:
varför köpa och köra nåt som är och har varit omodärnt i 10-15år?!
idag är det retta o gixxer som gäller/är på modet och imorgon något annat.
men att öva på det som var "high-end" och på modet för 15 år sedan är väl bara onödigt??! slöseri med tid?

köra hoj är inte svårare än att köra bil, det viktiga är att det är en bra bil/hoj.
t.ex rettan är hur enkel som helst att köra kurvor med, dessutom har de flesta ju lärt sig det på en körskola med en _riktig_ lärare!!

moppefuckos; beställ gixxer -05 nu!!
Länge leve skenförsäkringen!......eller?
Är ju helt fuckat att sitta och gnälla över att det är dyrt att försäkra om man medvetet väljer det från början, men då gäller också att man ställer hojen på sig själv, försäkrar själv.
För att köpa hoj och sedan åka omkring på andras bekostnad är inget jag vill ta del av.
Men en sak som du glömmer i din skönmålning av värstinghoj till alla ynglingar är att det krävs erfarenhet och omdöme för att krana ur en sporthoj.
Det krävs inte för våldsamma viftningar på högern innan det rasar iväg i vansinniga farter, detta är ngt som en nybörjare kan uppleva på en långt mkt mindre effektstark hoj.
Men vad vet jag, jag kanske är ensam om att inte vara född till RR veteran?
//Tobbe

Colony skrev:

Man behöver knappast ha ägt en moped för att vara ett moppefucko.
Du vet, hon bimbon från BB, Lina eller Linda (whatever).. typ tant, ändå fjortis. Hänger du med? :7peta
Det är hur man beter sig som karaktäriserar ett moppefucko. Du har nu passerat kvalet för ett moppefucko med god marginal. Det som nu fattas för att bli ett tvättäkta fucko på heltid vore väl att fråga om "en R1 är
en bra förstahoj?"... :mattias

:corn hur fan orkar ni jiddra hel tiden, stäng tråden, om ni har överskottsenergi kan ni gå och tvätta hojen eller något annat vättigt, men sluta att kasta skit på varandra helatiden.

Inskickat av twinner
Jag ska spöa alla som skenförsäkrar :fatta

du twinner sluta att hota folk med sånt du inte klarar av :D :D

Last edited:
Men faktum är att det finns faktiskt de som delar hoj, bil, båt eller spark eller vad f*n som helst i fordonsväg med andra... TH tex. har specifika förs. villkor som reglerar detta.... varför kan inte folk ta reda på fakta innan dom snackar för? Jag blir så less på alla dessa "besserwissers" som tror sig veta att alla andra har fel och dom har rätt... oavsett vad som är ett faktum. Jag och min far äger en hoj tillsammans och han står som ägare. Far sa till försäkringssäljaren att även jag kommer att köra bågen och det enda som herrn i luren sa var att: 1. premien höjs med ca. 500kr per år och 2. att den som stod som ägare på bågen fick köra 75% av tiden och övriga som skulle köra fick bruka den resterande tiden... Sjukt? Ja det tycker jag också, men jag klagar då f*n inte.... So... stick to the facts 4 fu*k sake! :fakta :mad: :4skrika

"Inskickat av twinner
Jag ska spöa alla som skenförsäkrar :fatta

du twinner sluta att hota folk med sånt du inte klarar av :D :D[/QUOTE]"

WORD! My point exactly! :tummenupp

ElDiablo skrev:
Jag och min far äger en hoj tillsammans och han står som ägare.
Varför skriver du då att du är skenförsäkrare?

Edit: tror du glömde en sån här smiley :kulspruta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...