Blir tårögd snart =(

Sluta bums skenförsäkra :fatta!

Betala och gör rätt för er själva istället för att agera samhällets bottenskrap o leva på oss andra hederliga människor!!!!!!!!!!!!! :mad:

Colony skrev:
... jag menar har man jobbat och skrapat ihop en bra summa pengar.. och vill ha en nyare sporthoj som man kan hämta billigt från tyskland och kan ha den basförsäkrad för en billig peng.. kan man inte få ha det? eller är det bara för ni som är 27 år och inte själva har råd med samma hoj för ni behöver betlala 30 tusen om året, jag ska ändå inte köra ifrån er med 25 kw så va inte oroliga :fatta!
1. Nej, du har inte alls jobbat och sparat, du har fått köpa en båt oerhört billigt och därefter sålt den dyrare enligt egen utsago.
Iofs inget fel i det men håll dig gärna till en version så blir resten av det du skriver trovärdigare.

2. Jag är iofs inte 27, jag är 39 men jag vill bara ha sagt att jag tamejfan har råd! Jag har massor av råd! Men jag _vill_ inte vara med och betala för den grupp som tyvärr består av en stor andel omogna lirare som inte borde ha hoj.
För övrigt vet jag att det i den gruppen finns en och annan som är både mogen och kompetent men likförbannat får betala för de andra och er tycker jag synd om men det är en annan diskussion.

3. Du får välja bland de av mina hojar som är körbara. Sen kör jag den hojen så får du åka ifrån mig. Vilken bana du vill. Du får dessutom rätt bra handikapp eftersom jag är rätt ringrostig för närvarande. Och för min del får du gärna köra ostrypt också. Men du SKA köra ifårn mig, det har du ju skrivit i ditt inlägg. :7peta :hihi

4. Det finns enligt statistik från fb (inte helt färsk men jag tror det är likadant idag) en större andel fordon som blir stulna och "försvinner" bland privatimporterade fordon än bland svensksålda. Detta gör ju givetvis att fb räknar premierna högre för dessa fordon då de är en högre risk
Men du tycker alltså att premien borde vara billigare bara för att hojen är köpt billigt?

5. Vad är det för fel på en helt vanlig trafikförsäkring? Varför måste du har helförsäkrat? Du ska ju enligt egen utsaga endast posa, alltså borde ju risken att du ska gå på näbben vara minimal om det verkligen ligger till så som du säger (det vet ju faktiskt endast du med säkerhet).
Så om det nu är så att du verkligen endast ska posa så kan du väl nöja dig med tf? Då får du så billig premie att du inte behöver fuska. Simple as that!
Jag kör för övrigt endast tf trots att jag använder hojarna till annat än posing. Jag sparar på detta tusentals spänn om året! Pengar som jag istället kan använda till balla tillbehör etc (om jag bara hade tid :va ).

Edit: Och återigen, nej du kan inte "basförsäkra", det kan tydligen din papps göra och då är det skenförsäkring, du kan aldrig komma från det. Varför tror du fb delar in kunderna i åldersgrupper?

tjockisbulle skrev:
Stämmer bra det, pratade med bilsport & mc om hur jag ska få en vettig premie och då föreslog han detta för mig.
Det kan säkert stämma att försäkringsförsäljaren påstod det. Men i sak stämmer det inte. Alltså, ni måste förstå att det är en väldigt enkel sak att skenförsäkra en motorcykel men att det kan ge er problem när ni kraschar. Ni kan komma att stå där utan ersättning. Sen kan ni komma dragandes med "Ja men han i telefon sa juh att det var ok!" Det är inte ok. Fatta det.

Här får ni en checklista, sen beöver ni aldrig tveka mer. Besvara följande två frågor:

Är det din motorcykel?
a) ja
b) nej

Är den försäkrad i ditt namn?
a) ja
b) nej

Svarskombinationen aa är ok. Kombinationen bb är ok. Kombinationerna ba och ab är inte ok, de innebär skenförsäkring.

Bespara mig snacket om att "den naturligtvis är skriven på farsan", "de kan aldrig bevisa..." osv, är ni snälla, för det är bara nonsensresonemang.

Och jo, jag har råd med de 7 800 jag betalar för hel/hel.

Colony skrev:
det är kul detta med så kallade "skenförsäkring" bla bla tjafs tjafs

Eftersom du inte vill lyssna på folk som begriper bättre än dig så nöjer jag mig med att konstatera att du nog inte kommer att få det lätt här i livet....

XXXX skrev:
..... och jag vill gärna ha just en snygg hoj så därav står jag hellre utan hoj än har en CB400. :(

Det är inte synd om en enda knutte som säger så. Jag kan inte finna en gnutta sympati för den typen av utlåtande. ...

Hur hojintresserad är man om bara det snyggaste, värsta duger...

Last edited:
Bingo skrev:
Det kan säkert stämma att försäkringsförsäljaren påstod det. Men i sak stämmer det inte. Alltså, ni måste förstå att det är en väldigt enkel sak att skenförsäkra en motorcykel men att det kan ge er problem när ni kraschar. Ni kan komma att stå där utan ersättning. Sen kan ni komma dragandes med "Ja men han i telefon sa juh att det var ok!" Det är inte ok. Fatta det.

Känner mig påhoppad.
Du läste säkert allt jag skrev men citerade endast häflten, jag har inget intresse av att skenförsäkra. Jag delar dessutom er inställning till det (till viss del verkar dock som).

Efterssom bilsport & mc sa detta till mig så förmodar jag att dom tillåter att ett hushåll delar på en hoj och att det då heller inte kommer vara några komplikationer om någon i den familjen krashar.

Era åsikter om skenförsäkring delar jag (upprepning) men endast i dom fallen där det är uppenbart regelmässigt fel (mamma Agda i dalarna, son i sthlm, tex.).
Men i dom fall då ett hushåll delar på en hoj så är jag inte emot det. Endast för att jag av en person på bilsport & mc hört att det är tillåtet. Skulle han dock säga till mig att det inte är tillåtet skulle jag vara emot det.

Alltså att ett hushåll delar mc:
OK moraliskt, knappast.
OK regelmässigt, tydligen.

Jag har givetvis inte läst alla klausuler och regler som gäller för bilsport & mc,
men du måste förstå att jag, i såna här frågor, litar snäppet mer på bilsport & mc än forums medlemmar härifrån.

Så tills jag blir bevisad motsatsen med :fakta kommer jag inte anse att ett hushåll som delar på mc ,och att bolaget i fråga är införstådda i detta, vara skenförsäkring.

tjockisbulle skrev:
Jag har givetvis inte läst alla klausuler och regler som gäller för bilsport & mc,
men du måste förstå att jag, i såna här frågor, litar snäppet mer på bilsport & mc än forums medlemmar härifrån.

Vad gäller det för hoj ?
Bilsport & mc försäkrar ju inte sporthojar åtminstonde inte klass 7 hojar.

tjockisbulle skrev:
... Så tills jag blir bevisad motsatsen med :fakta kommer jag inte anse att ett hushåll som delar på mc ,och att bolaget i fråga är införstådda i detta, vara skenförsäkring.
Det håller jag med dig om så länge det verkligen handlar om att dela på en hoj men i det här fallet handlar det ju om att pöjken ska köpa en hoj men skriva den på pappsen eftersom det resulterar i lägre premie. Återigen är det alltså det där med "försäkrat intresse" som avgör.

P@trik skrev:
Vad gäller det för hoj ?
Bilsport & mc försäkrar ju inte sporthojar åtminstonde inte klass 7 hojar.

Inga klass 7 hojjar inblandade i mitt samtal med bilsport & mc.
Han gav mig tips på hojjar som är billiga i försäkring för mig.

Han tipsade bla om
GSXF
BANDIT
FAZER

Men det som blir billigast och säkert roligast pga det är att köpa en gammel hoj från mitten av 80talet och börja med. Så det är vad som kommer ske.

tjockisbulle skrev:
Känner mig påhoppad.

...

Så tills jag blir bevisad motsatsen med :fakta kommer jag inte anse att ett hushåll som delar på mc ,och att bolaget i fråga är införstådda i detta, vara skenförsäkring.
Sorry, det var inte tänkt som ett påhopp. Jag ville bara korrigera en felaktig föreställning.

Om ni delar på MC:n i hushållet så är det inga problem för någon eftersom det då inte är en skenförsäkring. Det är skillnad på att dela en motorcykel och att skriva den på någon annan, vilket var vad som diskuterades, även om denne någon annan tillhör samma hushåll.

jappjapp.. men så är det iallafall... sen har jag jobbat i flera år med så jag tar inte två versioner... bara att jag säger mer än jag sa först... men det är trevligt med mc folket... nån va det som tyckte att sånna som oss ska inte ha hoj? hmm... har man kört cross "tävlat" i hälten av mitt liv.. även kört rr lite förra och denna sommaren.. har man inte ett intresse då? för hojar.. kanske vill ha en nyare? tänkter inte ni så? sen om man har råd med det och vill lägga så mycket pengar så tycker jag att det är upp till en själv.. och inte andra att ORKA bry sig om vad man köper för hoj... :va

Visst är det ditt liv så om du känner för att lättt köra ihjäl dig eller dylikt så e det ju ditt val(Det tror jag ingen här bryr sig om, fast försäkringen går ju upp då men skit samma). Men det vi ogillar är skenförsäkringar.

men suck, ingen bryr sig om vad du kör för hoj

Jag blir helt cp på alla moppefuckon som inte FATTAR vad det handlar om. En del skenförsäkrar o vet att dom gör det, men vissa verkar ju inte ens förstå vad en skenförsäkring är. Är det ok att råna banken så länge man inte åker fast?

Colony skrev:
jappjapp.. men så är det iallafall... sen har jag jobbat i flera år med så jag tar inte två versioner... bara att jag säger mer än jag sa först... men det är trevligt med mc folket... nån va det som tyckte att sånna som oss ska inte ha hoj? hmm... har man kört cross "tävlat" i hälten av mitt liv.. även kört rr lite förra och denna sommaren.. har man inte ett intresse då? för hojar.. kanske vill ha en nyare? tänkter inte ni så? sen om man har råd med det och vill lägga så mycket pengar så tycker jag att det är upp till en själv.. och inte andra att ORKA bry sig om vad man köper för hoj... :va
Helt borta i pallet? Inga flingor kvar i paketet?

Det är väl för faan ingen som har ifrågasatt valet av hoj som sådant!
Och givetvis lägger du de pengar du vill på din hoj (tipsen om billigare hojar var bara just tips för att ska kunna äta kakan utan att behöva skenförsäkra).
Vi ifrågasätter att du ska välja en hoj som du uppenbarligen inte anser dig ha råd med och sen lösa det ekonomiska genom att snylta på oss! Väx upp för faan eller stanna kvar bland mopederna!
Pappas lilla pojke som aldrig har haft några motgångar här i livet.
Har du alltid fått det du pekat på? Aldrig behövat kämpa för nånting?

Och ja, det är trevligt med mc-folket. Jättetrevligt! Bättre folk finns inte! (sug åt er ni som kännerigen er!)
Men jag räknar inte in folk med din inställning bland mc-folket! Ni hör till mopedfolket och ge faan i att kalla dig "del av mc-folket" :fatta! .

Du har fortfarande inte kommenterat mina förslag:
Vad är det för fel på en hoj med billig försäkring försedd med rätt kåpor?
(du skulle ju bara posa)
Vad är det för fel med mindre försäkringsomfattning?
(du skulle ju bara posa = minimal risk att du behöver helförsäkringen och du bor ju såvitt jag förstått på pappsens lantbruk = möjlighet att låsa in knarren)
Notera att dessa förslag var i allra högsta grad seriöst menade, ingenting annat, därför förväntar jag mig att du kommenterar dessa (oberoende av vad du tycker om mig i övrigt).

Tävlat cross halva livet? Kört lite rr förra och denna sommaren?
Sådana aktiviteter brukar normalt sett resultera i en hel del mognad och distans till tillvaron men tydligen inte i detta fallet.
Är du säker på att du inte har blandat ihop dessa aktiviteter med kappkörning med moped på de lokala stigarna i skogen?

Köp du din jävla ärrsexa och skenförsäkra men kom för fan inte hit och gnäll om du nekas ersättning i händelse av klotning.
Och ja, jag hoppas verkligen att fb nekar ersättning. (detta ska inte tolkas som att jag hoppas att du går ikull, jag önskar inte nån att gå ikull även om mindre marksyningar är nyttiga för självbevarelsedriften)
(Och jag hoppas att du inte skadar dig själv eller nån annan om nån undrar)

Last edited:
HanneZ:
Det är ok att robba banken så länge man inte fattar vad man gör. :-)
Åka fast är en annan sak, då gnäller man.

HanneZ skrev:
men suck, ingen bryr sig om vad du kör för hoj

Jag blir helt cp på alla moppefuckon som inte FATTAR vad det handlar om. En del skenförsäkrar o vet att dom gör det, men vissa verkar ju inte ens förstå vad en skenförsäkring är. Är det ok att råna banken så länge man inte åker fast?
Håller med, hur svårt kan detta vara :va

Dessa trådar har en egenskap att bli långa med pajkast åt alla håll och kanter.
Men det tråkigaste i detta anser jag väl ändå är att om ngn kommer med konkreta förslag, fakta eller rent och skärt BONNförnuft.
Då är det bara idioter som har en åsikt som säger att det inte är ok att snylta på kollektivet.
VARFÖR, jag säger bara VARFÖR i helvete ska jag betala för en nybörjare som glider runt på en sportmaskin!!
Jag bara undrar vad det är som berättigar att man ska få mina pengar när man klotar?
Jag mfl i denna tråden har kört hoj länge, ja jag har för den delen kört cross sedan 13års åldern.
Landsväg har jag med hunnit med en jäkla massa mil med försäkring ställd på mig.
Jag har tagit mig den långa vägen, betalat för den kalkylerade risk bolagen ansett mig utgöra, inte alltid med glädje men det är bara att köpa läget om man inte ska köra en DR350 tex.
Faktum är att farsan hjälpte till med försäkringen på min GSX 400 F jag hade, dvs jag stod på hojen och han betalade en tredjedel för att han ville köra med den ibland......halv/halv betalade jag 5000 för på den lilla knarren -92
Dvs jag har betalat en fruktansvärd massa stålar i försäkring, nu pröjsar jag 1800halv/hel för min gamle FZR.
Antar att det är pga att jag inte längre anses vara nybörjare med hormonstinn gasnäve?
//Tobbe

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...